Vznikl společný podnik pro evropskou síť nabíjecích stanic
Elektrická nákladní vozidla jsou důležitou součástí řešení pro snižování emisí CO2, zatím představují pouze malé procento z celkového trhu nákladních vozidel. Letos bylo přepravcům v Evropě dodáno pouze několik stovek plně elektrických těžkých nákladních vozidel. Foto Volvo Trucks
Daimler, Traton a Volvo investují 500 milionů Eur do nabíjecí infrastruktury pro elektrická užitková vozidla. Další partneři jsou vítáni.
Pátek, 17. prosince 2021, rebus
Tří významní výrobci užitkových vozidel Daimler Truck, TRATON GROUP a Volvo Group podepsali závaznou dohodu o vytvoření společného podniku. Cílem je vytvořit a provozovat vysoce výkonnou veřejnou dobíjecí síť pro bateriové elektrické těžké nákladní vozy a autokary po celé Evropě.  Společnosti se zavázaly zahájit a urychlit výstavbu nabíjecí infrastruktury a přispět ke klimaticky neutrální dopravě v Evropě do roku 2050.

Společný podnik, který bude mít centrálu v Amsterdamu v Nizozemsku, bude stejným dílem vlastněn každou ze stran a zahájí činnost v roce 2022, jakmile budou dokončeny všechny regulační schvalovací postupy. Jak už oznámily v létě, strany se zavazují investovat dohromady 500 milionů Eur. Podle Daimler je tato částka dosud největší investicí do nabíjecí infrastruktury pro těžká nákladní vozidla v Evropě.

V plánu je do pěti let od založení nainstalovat a provozovat nejméně 1 700 vysoce výkonných nabíjecích bodů, které budou výhradně na zelenou elektřinu, na dálnicích a v jejich blízkosti, stejně jako v logistických a důležitých bodech. Počet dobíjecích míst se má časem výrazně zvýšit hledáním dalších partnerů a také veřejným financováním.

Iniciátoři v tuto chvíli nezveřejňují žádné technické podrobnosti o plánovaných nabíjecích bodech, takže v tuto chvíli zůstávají standardy nabíjení, nabíjecí výkon a plánovaná velikost nabíjecích parků nejasné. Partneři pouze zopakovali to, co bylo řečeno v létě, že chtějí různé případy použití zvažovat „v rámci zákaznicky orientovaného přístupu“ – tedy jak nabíjení během zákonem předepsané 45minutové doby odpočinku pro řidiče, tak i pomalejší nabíjení přes noc.

Společný podnik má fungovat nezávisle a stavět „na širokých zkušenostech a znalostech svých zakládajících partnerů v oblasti těžké nákladní dopravy“. Daimler poukazuje na zprávu sdružení ACEA z května 2021, která uvádí,  že nejpozději do roku 2030 bude v Evropě potřeba až 50 000 vysoce výkonných nabíjecích stanic.

Škoda
BUSE