Výroba vozidel v ČR za posledních osm měsíců
V České republice bylo zatím vyrobeno více než 80 tisíc automobilů s elektrickým pohonem. Autobusů 48 kusů. SOR Libchavy je téměř všechny dodal do Rumunska a Bulharska. Jen dva zůstaly doma, jezdí na linkách MDH v Kladně. Foto Město Kladno
Dál zpomaluje produkce osobních automobilů, výrobci mají nedostatek čipů a zastavují výrobu. Meziročně poklesl i počet vyrobených autobusů.
Pátek, 17. září 2021, rebus
Sdružení automobilového průmyslu zveřejnilo data o výrobě vozidel od ledna do srpna roku 2021.

Produkce osobních vozidel v červenci a srpnu se meziročně prudce propadla. Důvodem je pokračující krize na trhu s polovodiči, kvůli jejichž nedostatku musely automobilky ŠKODA AUTO a Toyota dokonce prodloužit tradiční letní odstávky.

Mladoboleslavská Škoda Auto ohlásila od 27. září na týden další odstávku ve všech třech svých závodech v České republice a aktuálně nevyrábí ani kolínská Toyota. Oba výrobci mají nedostatek čipů, hlavně v Malajsii a Vietmanu se jejich dodávky zkomplikovaly. „Potýkáme se s dvěma problémy. Jednak je to velká koncentrace výroby čipů v Asii, ale také velká koncentrace výroby čipů asijskými, americkými nebo japonskými firmami. Bohužel je v Evropě relativně málo firem, které vyrábějí vlastní čipy. Je to škoda a měla by se na to Evropa podívat jako celek. To není něco, co by vyřešil jeden stát,“ uvedl Martin Jahn, člen představenstva ŠKODA AUTO v rozhovoru pro Seznam Zprávy.

Celkově pak bylo v letošním roce zatím vyrobeno 775 496 osobních vozidel, tedy ještě stále o 12,6 % více než za stejné období roku 2020, kdy se výroba na několik týdnů zcela zastavila. Výroba elektrifikovaných vozidel tvoří aktuálně více než desetinu objemu výroby, v samotném srpnu byla nějakým způsobem elektrifikovaná dokonce celá pětina tuzemské produkce.

Situace v automobilovém průmyslu se nelepší, spíše naopak. V Malajsii byla dočasně pozastavena výroba u klíčových dodavatelů čipů kvůli opatřením proti šíření koronaviru. Dodávky byly ovlivněny také problémy v logistice například kvůli uzavření některých velkých čínských přístavů. V důsledku toho nemohli někteří výrobci nejen v Česku realizovat poptávanou produkci. V červenci a v srpnu tak byla výroba automobilů o 39,2 procenta nižší než v letních měsících minulého roku, kdy celé odvětví dohánělo zameškanou výrobu z jarních měsíců,“ komentuje dosavadní vývoj Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu. „Odhadujeme, že kvůli chybějícím čipům nebude v tuzemsku vyrobeno zhruba 140 tisíc vozidel, o která by jinak zákazníci měli zájem,“ dodává Petzl.

Osobní vozidla

Celkově bylo v letošním roce vyrobeno 775 496 osobních vozidel. To je sice meziročně o 12,6 % více, nicméně ve srovnání s předkrizovým rokem 2019 produkce opět nabrala ztrátu na 17,7 %, vyrobeno bylo o 166 tisíc automobilů méně. Tato ztráta odráží situaci na trhu s polovodiči, kdy především v posledních třech měsících je výroba z důvodu chybějících čipů v různé intenzitě zpomalována.

Krizi se zatím daří úspěšně čelit jedině nošovické automobilce Hyundai. Ta od ledna do konce srpna vyrobila 182 400 automobilů, tedy o 33,1 % meziročně víc. V červenci vyrobila 17 500 vozidel (- 4,6 %) a v srpnu 22 500 vozidel (+ 0,9 %). Celkově tak o prázdninových měsících vyrobila pouze o 650 automobilů méně než v loňském roce (- 1,6 %).

ŠKODA AUTO ve svých tuzemských závodech vyrobila v dosavadním průběhu roku 486 423 automobilů (+ 7,9 %). V letních měsících pak byla výroba výrazně ovlivněna vynucenými odstávkami výroby. V červenci a v srpnu vyrobila ŠKODA AUTO 65 585 vozidel, tj. o 42,0 % méně než v průběhu letních prázdninových měsíců v roce 2020.

Nedostatek čipů se výrazně podepsal na produkci kolínské Toyoty. V červenci bylo vyrobeno 6 896 vozidel (- 37,4 %), celý srpen ale byla produkce automobilky pozastavena. Od začátku roku vyrobila Toyota celkově 106 673 vozidel, tj. o 5,8 % více než v loňské roce.
Ve struktuře tuzemské produkce je zároveň dobře patrný trend zvyšující se poptávky po elektrických vozidlech, především na exportních trzích. Celkově překonal počet vyrobených elektromobilů (BEV) a plug-in hybridů (PHEV) už desetiprocentní podíl, když se oproti výsledkům z prvního pololetí zvýšil o 0,9procentního bodu na celkových 10,5 %. V srpnu bylo elektrifikováno dokonce každé páté vozidlo vyrobené v ČR.

Bateriových elektromobilů bylo vyrobeno 46 139 ks (tj. 5,9 %), plug-in hybridů 34 920 ks (tj. 4,5 %). ŠKODA AUTO mezi lednem a srpnem vyrobila 33 571 BEV a 20 569 PHEV, Hyundai 12 568 BEV a 14 351 PHEV.

Autobusy

Produkce autobusů se meziročně téměř nezměnila. Vyrobeno bylo 2 984 ks, tj. o 25 autobusů méně (- 0,8 %). Tradičně největším výrobcem je vysokomýtské IVECO CR. Od ledna do srpna odjelo z Vysokého Mýta 2 738 autobusů (+ 0,9 %). SOR Libchavy dosud vyrobila 233 autobusů (- 16,5 %), více než jedna pětina (48 ks) byla s plně elektrickým pohonem. Většina vozů SOR ENS a EBN zamířila do Rumunska a Bulharska. Dva elektrobusy dodal SOR do Kladna, ČSAD MHD Kladno je provozuje na městských linkách.  

Motocykly

Společnosti JAWA Moto se v letošním roce dále daří, vyrobila 736 strojů, o 413 ks více než v minulém roce. 
Škoda