Ve Středočeském kraji se rýsuje další nové dopravní muzeum
Martin Uher (st.) se svým synem převzali nový autobus Dekstra. Jde o stý vyrobený minibus firmy Dekstra Bus. Foto BP
Další
Autobusy Škoda 706 RTO, RO, Karosy ŠL a ŠD, Tatra 500 HB, speciální unikátní pojízdná ordinace s čekárnou značky Saurer a řada dalších krásných kousků. Byli jsme se podívat na vozidla Martina Uhra.
Pondělí, 15. června 2020, rebus
Návštěvu u Martina jsme si už nějaký čas domlouvali. Termín nám posunul také koronavirus, před týdnem jsme ale přijeli a hodně toho viděli.

Dopravní společnost Martin Uher provozuje v Pražské integrované dopravě 13 linek. Jako jedna z mála začínala od nuly, s pronajatým autobusem a jednou licencí, před 28 lety. Dnes je ve firmě cca 90 lidí. Ve flotile má kloubové autobusy MAN a Solaris, minibusy Iveco Daily, Mercedes-Benz Sprinter a standardní Iveco Crossway LE. Další nové kloubové Solaris Urbino bude po vybavení informačními panely a odbavovacím zařízením připraveno k vypravení na zastávkovou linku Příbram -  Mníšek pod Brdy - Praha. Další nový vůz, minibus Dekstra pro méně vytíženou linku, majitelé převzali ve čtvrtek 11. června ve slavnostním stylu, jde o 100. vyrobený minibus společností Dekstra Bus.

Martin Uher je známý také jako sběratel historických vozidel. Prvního autobusového veterána si pořídil před 16 lety. Jde o fialový zájezdový Škoda RTO LUX ze sedmdesátých let. Postupně řadu "erťáků" doplnil o linkový Škoda 706 RTO s vlekem Jelcz, a městský původně pražský. Dva roky po renovaci ještě jeho interiér voní novotou. Zvenku i uvnitř červený autobus je vyvedený opravdu moc pěkně. Městská verze RTO byla přizpůsobena pro nástup cestujícími zadními dveřmi a vybavena speciálním pultem pro průvodčího, u kterého si cestující kupovali jízdenky. Martin se může pochlubit i nástupkyněmi rtóček, Karosami ŠL 11 a zájezdovou ŠD. Chybí jen městská ŠM. 

Předchůdce RTO, typ ŠKODA 706 RO vyráběný mezi lety 1948 až 1958 také Karosou, v šedém provedení ho pro Martina renovují do původního stavu v Náklu u Olomouce a brzy už zamíří do Středních Čech.

Dalším novým přírůstkem do sbírky bude originální Tatra 500 HB, třínápravový autobus z let 1954 až 1957 s karosérií od Karosy a motorem Tatra. Celkem bylo s nápravami z Pragovky vyrobeno 521 kusů. Zatím je evidováno jen 5 zachovaných kusů, jeden se podařilo sehnat Martinovi a do pořádku ho dávají zkušení hoši ve Vysokém Mýtě.   
 
Byli jsme překvapeni také krásnými kousky osobních automobilů. Zaujaly nás hlavně vzácný Mercedes z roku 1939, Tatra hadimrštka a výstavní Škoda 430 z roku 1929. Je dokonale zrenovovaná a při nějaké významné příležitosti vyjede do ulic. Martin říká "až budeme mít muzeum, tohle auto bude mít své čestné místo." Doplňují je relativně mladé typy jako Škodovky, Moskviče, Žigulíky, Lady a Volha Carevna."Většinou šlo o náhodné výhodné nákupy," říká jejich majitel. 

Martin se zajímá také o vojenská auta. Mezi oblíbené patří německé vojenské obojživelné KDF, ale i americké kousky. Například
velitelská "dočka" (Dodge) generála Pattona z II. světové války nebo Jeep Willys typ MA, kterých se vyrobilo pouze 1 500 kusů. Jde o předchůdce hodně používaných MB, těch už se vyrobilo desítky tisíc. Vozy jsou v dobrém technickém stavu a Martin s nimi jezdí na srazy vojenských historických vozidel. Vozí s sebou i plně funkční vojenskou polní kuchyň s dvorním kuchařem.

Není divu, že si vozidla Martina oblíbili filmaři. Z poslední doby si zahrála například ve snímku o Janu Palachovi, ve filmech Lidice, Nabarvené ptáče, Anthropoid, Krycí jméno Holec nebo Colette.

Měli jsme možnost vidět i jednu velkou vzácnost. Speciální vozidlo Saurer - lékařskou ordinaci s vysouvací čekárnou. Jedná se o švýcarský dar válečným obětem z roku 1947. Podle zdrojů přímo ze Švýcarska byly vyrobeny dva kusy. Na podzim 1947 předala jeden do Československa Československo-Švýcarská organizace "Don Suisse", druhý se dostal do Maďarska. Jediný dochovaný kus získal Martin. Sice na první pohled vypadá jako "šrot", ale opláštění karosérie je vyrobeno z hliníku a proto je  i po 70 letech zachovalé. Vozidlo má originální sedačky, přístrojovou desku, volant i motor, ale dochovaly se dokonce  věšáky na šaty v čekárně. Za tento zachráněný unikát - ambulatní vůz, kde se prováděly rentgeny a odběry krve, vděčí panu Dušanu Peterkovi. Právě on se rozhodl říci Martinovi o místě v Ondřejově, kde na zahradě vnuka bývalého majitele a zároveň jeho řidiče, strávil posledních 50 let. Martin ho svěří do rukou osvědčených odborníků, kteří, jak nám řekl, berou jeho renovaci jako výzvu. Vzhledem k tomu, že je dispozici zatím jen pár obrázků původního vzhledu a bude potřeba všechny potřebné díly vyrobit na míru, půjde o náročný proces. Ale výsledkem bude jedinečný exponát.  

I když o vozidla je u rodiny Uhrových dobře postaráno, se stále přibývajícími kousky se prostor speciální haly zahušťuje a případní návštěvníci si je nemohou dobře prohlédnout. Proto už má Martin plán na vybudování muzea. Během pár let tak zřejmě vyroste ve Středních Čechách nové místo, kam budou moci fanoušci historických vozidel zajet na výlet a vzít s sebou i celou rodinu. Pár podrobností o tom víme a máme se na co těšit.

Autorem fotografií je redakce Busportálu.

Do garáží do Mníšku pod Brdy právě dorazil nový, jedenáctý, Solaris Urbino 18. Po vybavení informačními panely a odbavovacím zařízením vyjede na linku Příbram-Mníšek pod Brdy-Praha. Foto MU
Záložní Karosa 732 vyjela v neděli 31. května 2020 na cyklobusovou linku Kytín-Mníšek pod Brdy-Dobřichovice. Využila toho řada fanoušků ke svezení. Brzy bude vozit jízdní kola nový cyklovlek s minibusem. Foto Martin Uher
V garážích v Mníšku. Foto BP
Firma má novou opravárenskou halu.
Škoda 706 RTO linkový s vlekem Jelcz.
Zájezdový Škoda RTO LUX má Martin Uher 16 let. Prochází menší opravou.
Retro RTOčka si řada lidí objednává pro dopravu svatebčanů. Před čtyřmi lety vezl LUX a Martin Uher Gabrielu Soukalovou a Petra Koukala, kteří se cestou na obřad ukrývali před novináři (dnes je zřejmě jejich manželství už minulostí). Foto Blesk
Škoda 706 RTO městský jezdil v Praze.
Městský erťák je krátce po renovaci.
Průvodčí měl v městské dopravě důstojné místo. Cestující nastoupili do zadní části vozu a jízdenky si mohli zakoupit i za jízdy.
Sbírku historických autobusů brzy doplní ŠKODA 706 RO. Poslední úpravy probíhají v Náklu u Olomouce a pak zamíří do Středních Čech.
Tatra 500 HB je téměř připravená v dílně ve Vysokém Mýtě.
Odstavený Mercedes-Benz Citaro O 530 L I z roku 2004.
Mercedes - Benz z roku 1939 je kompletně opravený, chybí jen lak.
Nejen fanoušci retro autobusů si přijdou na své. V budoucím muzeu bude i hodně vzácných osobních automobilů a vozítka dvoukolová.
Plně pojízdná Škoda 430 z roku 1929 je dokonalá zvenku i uvnitř.
Volha Carevna.
Vojenská auta mají svá místa. Vyjíždí třeba k natáčení.
Německé KDF z II. světové války.
Německé vojenské automobily samozřejmě doplňují i americké. Velitelská dočka generála Pattona.
Polní kuchyň je plně funkční a pochvaluje si jí i profesionální kuchař :)
Toto je ten jedinečný vůz. Podle dopisu švýcarského specialisty na historická vozidla jde o absolutní vzácnost. Dochoval se pouze jeden kus. Pojízdná ordinace s vysunovací čekárnou postavená na podvozku Saurer.
Vozidlo má originální vybavení.
Znak Červeného kříže.
Dochovaly se i věšáky v čekárně.
Obě části vozu byly převezeny zvlášť. Martinovi a jeho přátelům se podařilo získat informace jak ze Švýcarska, tak i v českých archivech. Kromě českých návštěvníků tak po renovaci očekává i ty ze zahraničí.
Podařilo se najít fotografie vozidla v Čechách. Pokud by někdo měl více informací, určitě jsou vítány.
Pan Jaroslav Mrnka nám poslal fotku vozu Saurer. Pochází z 7. června 1967, z Kladna - dnešní lokalita blízko tzv. Pražské křižovatky, ul. Vodárenská. Bylo mu asi 8 let a fotila ho maminka fotoaparátem Agfa s vyklápěcím měchovým objektivem (kde se vzdálenost jen odhadovala). Obrázek je vzácný i vzhledem k tomu, že ho v roce 2017 naskenoval pan Jan Arazim, který o vozu v Ondřejově věděl. Děkujeme !
Dobová fotografie vozu v Maďarsku.
A jeden obojživelník ''Kaďour'' nakonec ...