V roce 2020 zemřelo na silnicích nejméně osob, ubylo i těžkých zranění
Zdroj Policie ČR

V loňském roce se stalo necelých 95 tisíc dopravních nehod, při kterých zahynulo 460 osob. Pokles nehodovosti ovlivnil koronavirus.

V loňském roce se stalo necelých 95 tisíc dopravních nehod, při kterých zahynulo 460 osob. Pokles nehodovosti ovlivnil koronavirus.

V loňském roce zemřelo při dopravních nehodách historicky nejméně lidí. Poprvé se bilance tragických následků nehod dostala v České republice pod 500 obětí (460 úmrtí), šlo o 87 osob méně oproti roku 2019. Výrazně ubylo i těžkých zranění, 1 807 osob je nejmenší počet v historii (o 303 méně oproti roku 2019). 20 880 lehce zraněných osob je nejméně od roku 1990 (o 3 055 osob méně oproti předloňskému roku). Celkem se stalo 94 794 dopravních nehod, o 12 778 méně než v roce 2019.

Podobně jako ve většině zemí Evropské unie, ovlivnila i u nás pokles nehodovosti epidemie koronaviru, která utlumila dopravu a snížila mobilitu, a to zejména v jarních měsících.

Menší provoz ale neznamená automaticky méně závažných nehod. Prázdnější komunikace naopak sváděly některé řidiče k vyšším rychlostem. Nepřiměřená rychlost loni zabila 4 z 10 lidí při dopravních nehodách. Dlouhodobě je vysoká rychlost nejčastější příčinou tragických havárií.
V době, kdy lidé byli více doma a méně jezdili veřejnou dopravou, se také na silnicích pohybovalo více cyklistů. Právě u této skupiny bohužel počet smrtelných obětí loni narostl - i přes celkové zklidnění silničního provozu v jarních měsících.

Právě na nepřiměřenou rychlost a větší bezpečnost cyklistů a chodců jsou zaměřeny preventivní aktivity nové Strategie BESIP, kterou  schválila vláda. Prioritou je také snížit počet nehod mladých řidičů, odstraňovat nehodové lokality a zavádět pokročilé technologie,“ řekl ministr dopravy Karel Havlíček.

Vládou schválený Akční plán Strategie na období 2021-2022 obsahuje 45 konkrétních opatření, jasně určuje odpovědný a měřitelné kritérium splnění aktivity.

Na komunikacích nižších tříd by měl přinést větší bezpečnost program na podporu umístění svodidel chránících řidiče před srážkou se stromem. Ve městech je nezbytné klást důraz na ochranu zranitelných účastníků silničního provozu (chodci, cyklisté) a přizpůsobovat dopravní prostor jejich potřebám a bezpečnému pohybu. Preventivní kampaně budou zaměřeny na nepřiměřenou rychlost, nepozornost, vliv léků a drog na řízení či viditelnost účastníků silničního provozu,“ uvedl vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáš Neřold.