V Nizozemsku je překonán milník tisíc elektrických autobusů
E-busy BYD přijíždění do Keolis Nederland. Foto BYD
Další
Během pěti let bylo v nizozemské veřejné dopravě uvedeno do provozu 1 163 elektrických autobusů. Podle předpovědí s poklesem cestujících a investic v příštích dvou letech růst v Evropě zpomalí.
Pondělí, 04. ledna 2021, rebus
V nizozemském systému veřejné dopravy je v provozu více než 20 procent autobusů bez emisí a poháněných zelenou elektřinou. Od 13. prosince je na linkách 1 163 autobusů s nulovými emisemi, což je téměř o 400 více než v loňském roce. Největší flotila operuje v IJssel-Vecht, kde Keolis s novými jízdními řády uvedl do provozu 246 elektrických autobusů BYD. Po IJssel-Vecht jezdí většina autobusů s nulovými emisemi v Groningen Drenthe (166) a Amstelland-Meerlanden (100).

Na jaře roku 2013 byla provincie Friesland prvním orgánem veřejné dopravy v Evropě, který do provozu zařadil bateriové autobusy, uvádí nizozemská platforma CROW. Stalo se to se šesti vozidly na Schiermonnikoogu, všechny předchozí projekty byly pilotní. Šest autobusů pocházelo z Číny, protože evropský průmyslu nebyl tak daleko. Na konci téhož roku následovaly tři malé autobusy v Utrechtu. Poté trvalo, dlouho než do Nizozemska dorazily další autobusy s nulovými emisemi, až do konce roku 2016. Nasazení 43 bateriových autobusů v Eindhovenu bylo evropským rekordem. Ten prolomil o dva roky později Amstelland-Meerlanden (100) a v roce 2019 opět Groningen-Drenthe (152). Jinde v zemi, zejména ve městech a jejich okolí, se také začaly používat elektrické autobusy, i když v menším počtu.

Mezitím přecházejí nejen městské, ale i regionální linky na provoz s elektrickým pohonem. To dokazuje zejména koncese Groningen-Drenthe a od 13. prosince 2020 koncese IJssel-Vecht, kde bylo uvedeno do provozu ne méně než 246 bateriových autobusů, opět evropský rekord. Tím se celkový počet autobusů s nulovými emisemi zvýšil na 1 153 a Nizozemsko zůstává v této kategorii lídrem v Evropě.
 
Při pohledu dopředu je v plánu v roce 2021 rozšíření o dalších téměř 500 autobusů s nulovými emisemi, mimo jiné v Amstelland-Meerlanden, Gooi en Vechtstreek, Utrecht a Rotterdam. Nelze však zatím odhadnout důsledky pandemie pro období do roku 2025. Cíl 100% bezemisní autobusové dopravy do roku 2030 zůstává zatím nedotčen.

Ekonomické oddělení ING bank nedávno po výzkumu elektrifikace veřejné dopravy v Evropě předpovědělo, že rozšiřování autobusů s nulovými emisemi po celé Evropě v příštích dvou letech zpomalí. Důvodem je odložení výběrových řízení a investic. Po roce 2022 pravděpodobně dojde k určitému posunu a rozvoji, což by pro výrobce autobusů mělo být výzvou.  Z výzkumu vyplynulo, že díky koronovým opatřením počet cestujících letos prudce poklesl a očekává se strukturální změna v chování při cestování. Používání veřejné dopravy se pravděpodobně vrátí na předchozí úroveň za několik let.  "Díky současné situaci je výběrové řízení pro společnosti veřejné dopravy riskantní. To zpomalí příliv nových autobusů v příštích dvou letech,"  uvedla ING Nizozemsko..

Zpomalený růst se neomezuje pouze na Nizozemsko. V celé Evropě zatím (konec listopadu 2020) příliv autobusů s nulovými emisemi dosáhl 4 000. To není velký nárůst ve srovnání s rokem 2019, kdy na silnici vyrazilo celkem 3 500 nových autobusů bez emisí. "To ukazuje, že COVID-19 již ovlivňuje přechod a není pochyb o tom, že tento trend bude pokračovat i v roce 2021," uzavřela ING.

Zdroj: CROW
Škoda