V Miláně byly instalovány první hi-tech nabíječky pro flotilu e-busů
Nabíječky s grafikou zelených stromů připomínají udržitelnost a nulový dopad na životní prostředí. V podobném designu jsou i autobusy. Foto ATM

Stanice pro rychlé nabíjení s ovládáním přes Wi-fi a plug-in se systémem "balancer" jsou připravovány pro 170 e-busů, které budou ve flotile ATM do konce roku.
Reklama
Stanice pro rychlé nabíjení s ovládáním přes Wi-fi a plug-in se systémem "balancer" jsou připravovány pro 170 e-busů, které budou ve flotile ATM do konce roku.
V současné době je v ulicích italského Milána v provozu 85 elektrických autobusů (na linkách 45, 54, 84 a 88). Strategické rozhodnutí o přechodu na udržitelná řešení k ochraně životního prostředí a investici do nových technologií učinila společnost ATM před třemi lety. Od roku 2020 nakupuje výhradně elektrická vozidla a do konce letošního má dosáhnout počet e-busů 170 kusů, které se připojí k 153 hybridním a 3 na vodík. První dvanáctimetrové e-busy nakoupila od Solaris Bus & Coach, vloni získal Solars další objednávku na 100 vozidel. V dubnu bude uveden do provozu také nový autobus BYD.

Nové hi-tech nabíječky mají okamžitý výkon 200 kW. Autobus zajede pod sběrač, který se prostřednictvím povelu přes wi-fi připojí k vozu a za 5- 8 minut ho nabije. První e-busy se budou touto novou technologii testovat v provozu v nadcházejících týdnech na linkách 51, 60 a 82. Podle ATM bude do konce roku 2021 ve městě až 14 těchto stanic rychlého nabíjení v různých ulicích města. Dodavatele infrastruktury ATM neuvádí.

Podle ATM zavedení těchto rychlonabíjecích stanic spolu s úplným nabitím vozidel v noci v depech umožní autobusům ujet 200 km, což je průměrná denní ujetá vzdálenost prostředků MHD.

Provozovatel přizpůsobuje pro provoz bateriových autobusů i depo Sarca, druhé ze čtyř určených pro projekt Full Electric. Bylo instalováno 50 plug-in stanic, dalších 25 bude v provozu do léta 2021. Nové stanice jsou vybaveny inteligentním nabíjecím systémem "balancer", který umožňuje upravit výkon v závislosti na dostupném čase, počtu autobusů a stavu nabití baterie.  Dohromady s depem San Donato, kde už 67 dobíječek je, bude mít do konce roku 2021 k dispozici celkem 142 nabíječek.

Začala taká úprava vozovny San Donato. Projekt zahrnuje přestavbu čtyř dep (San Donato, Sarca, Giambellino a Palmanova) a výstavbu 3 nových plně elektrických uzlů pro nabíjení. První nové depo bude postaveno v ulici Toscana. Bude umístěno zcela v podzemí s cela inovativním konceptem. Dvě podzemní podlaží budou určena pro veškerou údržbu a manipulaci s autobusy a trolejbusy a na povrhu bude vytvořena velká zelená plocha s kancelářskými budovami a zázemím.

Již dnes je 70% provozovaných služeb v dopravní síti ATM na elektrický pohon. Podle plánů bude do roku 2030 flotila 1 200 autobusů kompletně obnovena. Plán zahrnuje investice do vozidel a infrastruktury ve výši 1,5 miliardy Eur. Podle předpokladů ATM to povede ke snížení spotřeby nafty o 30 milionů litrů a emisí CO2 o 75 000 tun ročně. Elektřina bude pocházet z obnovitelných zdrojů, bioplynu a biomasy.



V Miláně byly instalovány první hi-tech nabíječky pro flotilu e-busů
V Miláně byly instalovány první hi-tech nabíječky pro flotilu e-busů
V Miláně byly instalovány první hi-tech nabíječky pro flotilu e-busů
Sběrač se připojí k autobusu pomocí povelu předaného přes Wi-fi. Foto ATM
V Miláně byly instalovány první hi-tech nabíječky pro flotilu e-busů
Jedno ze tří nově postavených dep v ulici Toscana bude umístěno v podzemí, na povrchu budou zelené plochy a zázemí. Foto ATM