Představujeme nový krásný kousek ve veteránské flotile Martina Uhra
Tři generace autobusů, jen ten v barvách PID není Martina Uhra. Jeho společnost provozuje linky Pražské integrované dopravy v oblasti Mníšku pod Brdy. Fotka je z Říčan 17. listopadu 2020. Foto Busportal.cz
Další
Cestování v 50. létech minulého století většina z nás nepamatuje. Tehdejší závody ČSAD i dopravní podniky vozily pracující autobusy Škoda RO, předchůdci známějších RTO.
Čtvrtek, 19. listopadu 2020, rebus
Rodina Martina Uhra, v tomto případě ta veteránská, se opět rozrostla. V úterý 17. listopadu si odvezl ze Lhoty nad Moravou u Nákla na Olomoucku zrenovovaný linkový autobus Škoda 706 RO. Vyroben byl v roce 1949 ve Vysokém Mýtě a stejně jako mnoho dalších zachovaných exemplářů sloužil po skončení své služby pro cestující jako včelín a nakonec byl nalezen zarostlý stromy v lese. Tento vrak měl štěstí. Dva nadšenci historických vozů se domluvili a v roce 2017 se ho podařilo na Jižní Moravě vyprostit a převézt k panu Vlastimilu Urbánkovi do Lhoty nad Moravou k renovaci. Od pana Urbánka pochází už několik znovuzrozených autobusů, včetně těch Martinových. K nejhezčím patří Škoda 706 RTO používaný v městské hromadné dopravě v Praze, který také ještě voní novotou.

Modely Škoda 706 RO byly nosným programem vysokomýtské továrny v 50. letech, vyrobilo se jich více než 13 000, ať už pro meziměstskou nebo městkou dopravu. Na rozdíl od dalšího typu - Škoda 706 RTO - se však do současnosti dochovalo podstatně méně kousků.

Bohužel, letos není prakticky možnost, kde nové veteránské přírůstky ukázat veřejnosti. Nové typicky šedo krémové "Eróčko" by určitě přilákalo do expozice RTO Klubu na veletrhu Czechbus za pár dní řadu lidí. Jsme rádi, že patříme k těm prvním, kteří měli možnost do nejmenších detailů vyšperkované RO nejen vidět, ale také vyzkoušet.

Tak snad příští rok v květnu na tradičním srazu Klubu RTO v Lešanech, kam Martin plánuje přivézt i novou Tatru 500 HB.



Autobus Škoda 706 RO z roku 1949 renovoval ve Lhotě nad Moravou dva roky pan Vlastimil Urbánek. Jde o zatím posledního nového veterána rodiny Uhrových a několikátý renovovaný vůz pana Urbánka. Ten se karosářem vyučil a s renovacemi začal v roce 2008.
Vyroben 1949, renovován 2020.
I interiér vozu vypadá přesně tak, jako v dobách, kdy předchůdci RTO vozily cestující.
I interiér vozu vypadá přesně tak, jako v dobách, kdy předchůdci RTO vozily cestující.
Linkový RO má jedny čtyřkřídlé pneumaticky ovládané dveře. Boční stěny mají speciální popraskanou barvu.
Čalouněné koženkové sedačky jsou z dílny manželů Janíkových z Jívové u Olomouce.
Řidič měl na levé straně vlastní dveře.
Autobusy Škoda 706 RO byly vybaveny vodou chlazeným šestiválcovým čtyřtaktním motorem 706 R.
Typické stanoviště řidiče se služebním sedadlem. Na cestu z Olomoucka do středočeského domova se vydalo RO ve sváteční den 17. listopadu 2020. Přestože měl Martin Uher několikačlenný doprovod, celou cestu odřídil sám.
Stěrače stírají ...
... a blinkry také fungují.
Jak je vidět, tak více než šestihodinový trip proběhl v pohodě ...
Točení velkým volantem několik hodin po okreskách není žádná legrace.
Linkové vozy měly na střeše zahrádku na zavazadla přístupnou po žebříku.
Připraven i na přívěs.
Policejní doprovod nebyl součástí plánu, naštěstí jen autobus vzbudil pozornost a zájem strážců veřejného pořádku.
Téměř v cíli cesty přestávka v Dolních Břežanech.
Dolní Břežany 17. listopadu kolem 16 hodiny. Jeden z "doprovodných" vozů, pro jistotu ... ale nebyl potřeba.