TRATON GROUP zvyšuje investice do elektrické mobility
TRATON: Polovina nových autobusů MAN bude v roce 2025 s elektrickým pohonem

Výrobce užitkových vozidel se značkami Scania a MAN omezí vývoj konvenčních pohonů, do elektromobility investuje 1,6 miliardy Euro.
Výrobce užitkových vozidel se značkami Scania a MAN omezí vývoj konvenčních pohonů, do elektromobility investuje 1,6 miliardy Euro.
Přední výrobce užitkových vozidel zahrnující například značky Scania a MAN se rozhodl investovat do výzkumu a vývoje elektrické mobility do roku 2025 celkem 1,6 miliardy Eur. Původní plán byl 1 miliarda Eur. Zároveň sníží rozpočet na vývoj konvenčních pohonů, tak aby v roce 2025 tvořily méně než jednu pětinu současné úrovně. Investice do elektrických vozidel se týkají jak autobusů, tak nákladních vozidel.

"K přechodu na elektrické pohony nedojde přes noc. Bude postupný, udržitelný a bude záviset na existenci nabíjecí infrastruktury,“ uvedl Matthias Gründler, generální ředitel TRATON SE.

Různé značky TRATON GROUP si stanovily konkrétní cíle pro roky 2025 a 2030. Elektrické autobusy a nákladní automobily Scania budou v roce 2025 tvořit přibližně 10% evropských prodejů, ke stejnému datu bude elektrickým pohonem vybavena polovina nových autobusů MAN. Do roku 2030 bude každé druhé vozidlo prodávané společností Scania poháněno elektricky a minimálně 60% dodávek MAN a 40% dálkových nákladních vozidel bude bez emisí.

Pokud jde o alternativní pohony, zaměřuje se TRATON hlavně na bateriová elektrická vozidla. Na některých trzích se ale může dobře uplatnit i vodíková technologie. "Čistě elektrické nákladní vozy je však překonají jako nákladově efektivnější a ekologičtější řešení pro nákladní automobily, zejména pro dálková nákladní vozidla. Jednou z největších nevýhod vodíkového pohonu je nízká energetická účinnost. Pouze čtvrtina energie získané ze zdroje je použita k napájení vozidla, zatímco tři čtvrtiny se ztratí na silnici," říká  Matthias Gründler.

Často se říká, že vodíková vozidla jsou vhodná pro dálkovou dopravu a elektrická na krátké vzdálenosti. Podle generálního ředitele TRATON to není pravda. Na trhu se však v příštích deseti letech vodíková vozidla rozšíří. Jak příklad uvádí dálkové autobusy, které mají málo zastávek a s krátkým časem na to, aby se dostatečně dobily. Vodíkový pohon bude také hrát svou roli hlavně v regionech, kde je zelený vodík levný.

Se svými značkami MAN, Scania a Volkswagen Caminhões e Ônibus je TRATON GROUP, dceřiná společnost koncernu Volkswagen, jedním z předních světových výrobců užitkových vozidel. Další značka, RIO, poskytuje portfolio digitálních služeb a řešení. Výrobní sortiment zahrnuje lehká užitková vozidla, nákladní automobily a autobusy ve 29 závodech v 17 zemích. Sídlí v Mnichově.

V roce 2021 očekává TRATON prudký nárůst prodeje a podstatné zvýšení tržeb. Řeší restrukturalizační proces ve společnosti MAN. Scania vede skupinu na čínském trhu s novým závodem na výrobu nákladních vozidel v Rugao a VWCO rozšíří svou pozici na trhu v Brazílii s novým nákladním automobilem Meteor.