Studie v Berlíně: Ve vozech MHD je bezpečno
Výsledek měření umožňuje alespoň odhad pravděpodobnosti přenosu virů z nemocné osoby na ostatní lidi. Foto TU Berlin

Nová měřící technologie šíření aerosolu v prostorech ukázala, že ventilace a otevřená okna a dveře snižují koncentraci aerosolu v městské hromadné dopravě až o 80 procent.
Nová měřící technologie šíření aerosolu v prostorech ukázala, že ventilace a otevřená okna a dveře snižují koncentraci aerosolu v městské hromadné dopravě až o 80 procent.
Veřejná doprava v Berlíně zůstává bezpečná i během koronové pandemie - pro cestující i řidiče. Potvrdila to studie dopravní společnosti Berliner Verkehrsbetriebe (BVG), provedená Technickou univerzitou v Berlíně a Charité - Universitätsmedizin Berlin. Tým vědců experimentálně zkoumal šíření aerosolů v berlínských vozech metra, tramvajích a autobusech.

Za tímto účelem vědci použili divadelní mlhu a měření aerosolu při simulovaném dýchání vzduchu kontaminovaného viry figurínami podobnými člověku. Byli schopni určit, že ventilace vozidla a cílené otevírání oken a dveří účinně snižují koncentraci aerosolu až o 80 procent. Prof. Dr. Christian Oliver Paschereit z TU v Berlíně: „Byli jsme velmi potěšeni, že naše nově vyvinutá měřicí technologie byla schopna pomoci posoudit šíření aerosolů v městské veřejné dopravě a tím i riziko infekce SARS-CoV -2. Dokázali jsme zjistit, že ventilační systémy i otevírání oken a dveří významně snižují koncentraci aerosolu v dopravních prostředcích. Šetření nezahrnovalo další pozitivní vliv lékařských masek, které v současné době nosí cestující. Například objem autobusu zhruba odpovídá objemu středně velké konferenční místnosti. Otevírání dveří na každé zastávce by bylo srovnatelné s otevíráním oken přibližně každou jednu a půl minuty během schůzky. Šetření nezohlednilo další pozitivní vliv lékařských masek, které v současnosti cestující nosí." Objem autobusu zhruba odpovídá objemu středně velké konferenční místnosti. Otevírání dveří na každé zastávce by bylo srovnatelné s otevíráním oken přibližně každou jednu a půl minuty během jednání. Cestující v městské veřejné dopravě jsou navíc ve vozidlech často pouze několik minut.

Studie navíc ukázala, že nově instalované uzavřené kabiny řidičů autobusů v kombinaci s větráním vedou k maximální bezpečnosti a ochraně zdraví řidičů.

Navzdory poptávce, která je v současné době pouze kolem 45 procent srovnatelných období před Coronou, autobusy a vlaky BVG nadále jezdí v plném rozsahu, školní spoje a řada autobusových linek jsou podle BVG dokonce posíleny. Ve vozidlech je tedy spousta místa. Pokud je to technicky možné, dveře vlaků a autobusů se automaticky otevírají na všech zastávkách. Zjištění ze studie budou nyní ke snížení možných koncentrací aerosolu použita k ještě důslednějšímu používání ventilace a otevírání oken ve vozidlech .

Cestující v autobusech a vlacích jsou chráněni lékařskými rouškami a pravidelnou výměnou vzduchu. V dubnu 2020 byl Berlín prvním německým spolkovým státem, který zavedl povinnost nosit v městské hromadné dopravě zakrytá ústa a nos. Lékařská maska FFP2 nebo KN95 je povinná od ledna 2021. Podle BVG je disciplína berlínských pasažérů vysoká, povinnost dodržuje 97 až 99 procent cestujících.

 „S maskou, vzdáleností a dobrým větráním můžeme pokračovat společně v bezpečné cestě,“ uvedla Eva Kreienkamp, ​​generální ředitelka společnosti Berliner Verkehrsbetriebe.

Nová technologie měření umožňuje kvantifikovat šíření aerosolu v různých místnostech, více ZDE.