Od roku 2021 se mění sazby mýtného
Proti roku 2019 se vybraná částka od dopravců zvýší o 1,6 miliardy korun, v mýtném bude poplatek za hluk a znečištění. Podle Česmad přinese změna zvýšení cen za dopravu.
Úterý, 17. listopadu 2020, rebus
Sazby mýtného pro nákladní automobily nad 3,5 tuny se od 1. ledna 2021 změní, rozhodla o tom 16. listopadu vláda. Poplatek za užití dálnic a některých silnic I. třídy bude nově třísložkový. Kromě sazby za užití komunikace bude také započten poplatek za hluk nebo znečištění. Vybrané peníze půjdou zpět do infrastruktury a využijí se ke zmírňování dopadů dopravy, například na budování protihlukových stěn.

Cílem těchto poplatků je vytvořit dodatečné zdroje pro investice do nápravných opatření, která omezí negativní dopad hluku a znečištění ovzduší na obyvatele v okolí silnic. Tedy typicky například pro budování protihlukových stěn v okolí silnic I. třídy, které procházejí v blízkosti měst a obcí. Z okolních zemí mají externality v mýtných sazbách zahrnuté Rakousko a Německo, jdeme tedy stejným směrem,“ vysvětluje ministr dopravy Karel Havlíček.

Výše poplatku za hluk z provozu se nově počítá podle počtu náprav a hmotnosti vozidla. Výše poplatku za znečištění ovzduší se počítá podle emisní normy, hmotnosti vozidla a počtu náprav. Se stoupající normou poplatek klesá, s váhou a počtem náprav stoupá, u vyšší emisní normy než EURO VI, je poplatek nulový i pro vozidla nad 12 t. bez ohledu na počet náprav.

Poplatek za znečistění ovzduší a poplatek za hluk z provozu navrhuje Ministerstvo dopravy ve výši maximální povolené hranice stanovené evropskou směrnicí. Zavedení třísložkové struktury sazeb mýtného se projeví navýšením předpokládaného výnosu z mýtného v roce 2021 v porovnání s rokem 2019 o cca 1,6 miliardy korun, celkem lze očekávat výnos kolem 12,6 miliardy korun, které Státní fond dopravní infrastruktury opět investuje do dálnic a silnic I. třídy.

Od ledna se zároveň zvýší slevy na mýtném


Návrh nařízení vlády kromě zavedení nových poplatků přináší úsporu v předpisu mýtného pro autobusy ve výši cca 38 milionů korun ročně. Jako snaha minimalizovat dopad navýšení předpokládaného předpisu mýtného v roce 2021 na dopravce a spotřebitele, se navrhuje změna mezních hodnot pro výpočet slev na mýtném, které přinesou navýšení slev na mýtném o cca 43 milionů korun.

Pokud celková výše uloženého mýtného za kalendářní rok dosáhne 75 000 Kč, poskytne se sleva ve výši 5 %, pokud bude 110 000 Kč, poskytne se sleva ve výši 8 %, při poplatku vyšším než 190 000 Kč, poskytne se sleva ve výši 11 % a nad 300 000 Kč, bude sleva ve výši 13%.

Současně dochází ke změně emisních kategorií, kdy z emisních kategorií EURO 0–II; EURO III a IV; EURO V; EEV, EURO VI a vyšší se přechází na emisní kategorie EURO 0–IV; EURO V, EEV; EURO VI; emise lepší než EURO VI, a to z důvodu podrobnějšího rozlišení největší skupiny vozidel, resp. vozidel s největším podílem na dopravních výkonech. Celkové sazby mýtného pro vozidla v emisní kategorii EURO 0–IV budou nižší v porovnání se stávajícími sazbami mýtného. Důvodem je to, že u vozidel s horšími emisními třídami EURO bylo jejich zpoplatnění vyšší než by mělo být.

Podle ČESMAD BOHEMIA znamenají změny v mýtných sazbách i nevyhnutelné zvýšení cen za dopravu. Úprava této daně, která pro dopravce znamená nutnost vyjednat nové ceny se svými zákazníky, přináší i některá pozitiva. Je jimi lehké navýšení množstevních slev z mýtného, z kterého budou profitovat jako častí uživatelé především domácí dopravci. ČESMAD BOHEMIA rovněž vítá zrušení zvýšených pátečních sazeb, které nevedlo k regulaci dopravy, ale pouze komplikovalo dojezdy řidičů kamionů domů na víkendy. Na druhé straně snaha o co nejspravedlivější stanovení sazeb mýta, kde k emisní třídě, počtu náprav a druhu použité komunikace přibyla ještě hmotnost vozidla a denní doba, přinesla hodně rozsáhlý sazebník s nepatrnou přirážkou v nočních hodinách.

Generální tajemník Sdružení Vojtěch Hromíř novou situaci okomentoval: „Budou-li po vládou schválené změně mýtných sazeb následovat avizované kroky na podporu tuzemských autodopravců, věřím, že celkově jejich pozice v mezinárodní soutěži nebude oslabena, ale spíše naopak. Určitě si také budeme pamatovat slib, že k systému stanovování sazeb se vláda po roce vrátí a případná problematická místa upraví.“

Předkládané nařízení vlády o výši časových poplatků, sazeb mýtného, slevy na mýtném a o postupu při uplatnění slevy na mýtném je k dispozici ve veřejné knihovně připravované legislativy.

Autobus
Škoda