Pro MHD v Písku jsou připraveny i autobusy Iveco Urbanway na CNG
Dva autobusy Iveco Urbanway 12m CNG předal ZLINER společnosti ČSAD AUTOBUSY České Budějovice minulý týden. Foto ZLINER

Píseckou městskou hromadnou dopravu budou zajišťovat jen autobusy na elektřinu a stlačený zemní plyn. SORky i Iveco Urbanway vyjedou 13. prosince.
Píseckou městskou hromadnou dopravu budou zajišťovat jen autobusy na elektřinu a stlačený zemní plyn. SORky i Iveco Urbanway vyjedou 13. prosince.
Jak jsme již informovali, pět elektrobusů SOR EBN s délkou 11 a 8 metrů má ČSAD AUTOBUSY České Budějovice (Busem) už od září. 16. října mělo proběhnout slavnostní představení, bohužel akci zrušil koronavirus a jak se situace dále vyvíjí, zřejmě akce pro veřejnost nebude vůbec. Zkušebně už ale e-busy na linky vyjíždí, od změny jízdních řádů 13. prosince budou ve městě samozřejmostí, stejně jako dva kapacitní autobusy Iveco Urbanway, které dodala společnost ZLINER.

Vozový  park kompletně  obnovila  společnost  ČSAD  Autobusy  České  Budějovice,  která  píseckou  MHD zajišťuje. Čtyři jedenáctimetrové elektrobusy, každý s kapacitou 86 cestujících, a jeden osmimetrový pro 51 pasažérů, doplní dva dvanáctimetrové Iveco Urbanway na CNG  pro 85 cestujících. Nejmenší elektrobus bude obsluhovat linku v centru města s nově obnovenou zastávkou na Velkém náměstí. Počet autobusů pro MHD se zvýší ze šesti na sedm a bude spuštěn nový systém linkového vedení autobusů, který má obyvatelům přinést zjednodušení jízdních řádů a snížení počtu linek, všechny současné zastávky budou ale dále obsluhovány.

Každý  elektrobus  bude  mít  na  autobusovém  nádraží  vlastní  nabíjecí  stanici  na  pomalé nabíjení, k dispozici  budou i dvě stanice  pro  rychlé  nabíjení,“ uvedl vedoucí technického oddělení ČSAD AUTOBUSY České Budějovice Pavel Marek. Mezi vozidlem a stojanem probíhá  bezdrátová  komunikace a vše se řídí z jednoho místa. V jakémkoliv okamžiku lze tedy zjistit nejen to, jaký dojezd má konkrétní elektrobus, ale je možné nastavit požadovaný výkon nabíjecího stojanu, nebo odstranit případné závady. Vybudování zázemí pro provoz autobusů na elektřinu včetně klíčové nabíjecí stanice vyjde společnost na 8 milionů korun.

"Snahou města je zlepšit dopravní dostupnost jednotlivých částí města tak, aby místní, ale i lidé přijíždějící do Písku, nemuseli využívat osobní auta a zahušťovat již tak dost intenzivní dopravu. Pokud obyvatel Písku či návštěvník nebude muset do města autem zajíždět, nebude jej muset také v centru parkovat. Hromadná doprava není jen městská a z okolí Písku, lidé sem mohou přijíždět jinými prostředky, obvykle vlakem či autobusem. Načasování MHD na jednotlivé spoje vlaků či autobusů není úplně možné, ale takt, který je pro novou MHD nastavený v těchto uzlech, zejména u vlakového nádraží, zvládá v přiměřeném čase odbavit cestující k mnoha spojům. Inovaci MHD v Písku považuji za jeden z kroků, který může významně pomoci dopravě v celém městě, a kromě systému parkování připravujeme podmínky i pro další alternativní způsoby dopravy," uvádí Petr Hladík, místostarosta města Písku.

ČSAD AUTOBUSY České Budějovice má na investici do nových autobusů a potřebné infrastruktury ve výši téměř 61 milionů korun požádáno o dotaci, která může dosáhnout až 85 procent z pořizovací ceny.


Pro MHD v Písku jsou připraveny i autobusy Iveco Urbanway na CNG
Nejmenší elektrobus SOR EBN 8 doveze nově cestující na Velké náměstí. Úzké ulice zvládne. Foto město Písek