Příbram a Třinec: Arriva testuje v MHD ekologické autobusy
Čtrnáct Mercedesů-Benz Conecto jezdí na linkách MHD v Příbrami od prosince 2019. Po Velikonocích je doplnilo zkušebně plně elektrické eCitaro. Foto Arriva
Další
Hned po Velikonocích začal cestující na linkách městské dopravy v Příbrami vozit kompletně elektrický autobus Mercedes-Benz eCitaro a v Třinci hybridní MAN.
Středa, 07. dubna 2021, rebus
S autobusy na ekologický pohon má Arriva zkušenosti z Bíliny, Kladna, Kutné Hory, Trutnova nebo třeba Nového Jičína. "Celkem provozujeme 29 elektrobusů, nejvíce značky SOR, ale i Škoda a Rošero. Nejdéle jezdí elektrobus v Krnově, nejnovější jsou v Kutné Hoře a Trutnově. Při současném důrazu na ekologii si chceme vyzkoušet další typy takových autobusů i od jiných výrobců," uvádí Jan Holub, tiskový mluvčí Arrivy. 

Bezemisní a téměř bezhlučný autobus eCitaro má troje dveře, což je ideální do městského provozu, 30 lidí si může pohodlně sednout, dalších 50 míst mohou obsadit stojící cestující. Elektrický autobus bude Arriva kromě příbramské MHD zkoušet také v ulicích Kladna na zdejších linkách provozovaných ČSAD MHD Kladno, která ve městě bude provozovat autobusovou dopravu dalších deset let. Dopravní společnost patřící do skupiny Arriva se chce společně s městem soustředit na ekologii. V září vyjedou do ulic dva elektrobusy na linku 610 a v budoucnu i na linky 603 a 606.

Na linku 712 MHD Třinec na trase Tyra – Oldřichovice – Autobusová stanice – Konská vyslala Arriva po velikonoční pomlázce na testování další ekologický autobus. Jde o MAN EfficientHybrid nové generace, který již jezdil u několika dopravců v PID.

Nejde o klasický hybridní pohon, jak je často celé zařízení nesprávně označováno, ale o systémové řešení v duchu Mild Hybrid. Celé zařízení funguje na principu rekuperace brzdné energie, která je ukládána do superkondenzátorů o kapacitě 40 Wh. Díky tomuto řešení je poté možné využít funkce STOP-START. Ve fázi STOP se zhasnutým motorem slouží superkondenzátory při pobytu v zastávkách a na křižovatkách k dobíjení palubní elektroniky i baterií autobusu. Ve fázi START následně napájí startovací alternátor, čímž plně suplují palubní baterii, která ze své podstaty není na podobný provozní režim dimenzována.

Hybridní autobus nabízí 40 sedaček a dalších 61 míst pro stání. Motor D15/Diesel – EfficientHybrid, elektromotor je v rámci řetězce zasazen mezi motor a převodovku.

eCitaro v Příbrami. Foto Arriva
Hybridní MAN v barvách PID v Třinci. Foto Arriva
ZIEHL-ABEGG CZ
Volvo electric