Premiéra eCitaro G s druhou generací lithium-iontových baterií
Do Hannoveru jsou dodány první kloubové elektrické autobusy. Foto Florian Arp
Další
Mercedes-Benz dodal první plně elektrické kloubové autobusy do ÜSTRA v Hannoveru. Do roku 2023 bude v hlavním městě Dolního Saska v provozu 48 e-busů.
Čtvrtek, 22. dubna 2021, rebus
Tři roky po světové premiéře přichází Mercedes s elektrickým Citaro s ještě výkonnější generací lithium-iontových baterií (stále od německého dodavatele Akasol).  Druhou možností, kterou nabízí je polovodičová technologie od Blue Solutions (první dodané autobusy byly staženy a prošly zpětně kontrolou).

První dva kloubové autobusy eCitaro G s novými bateriemi byly dodány hanoverskému dopravci ÜSTRA. Jsou součástí velké zakázky a také důležitou součástí plánu elektrifikace autobusové dopravy v hlavním městě Dolního Saska. ÜSTRA hodlá do roku 2023 jezdit elektricky se 48 elektrobusy na všech trasách uvnitř města v nízkoemisní zóně Hannoveru.

eCitaro G pro ÜSTRA jsou vybaveny lithium-iontovými bateriemi druhé generace. Jejich kapacita je asi o třetinu vyšší než u předchozích baterií, takže dojezd mezi zastávkami na nabíjení se výrazně zvýšil, uvádí Daimler. Kloubové autobusy pro Hannover jsou vybaveny deseti bateriemi, které jim poskytují celkovou kapacitu 330 kWh. Kromě toho jsou na střeše instalovány pantografy pro průběžné nabíjení na konečné zastávce na trasách.

Nová vozidla jsou součástí objednávky na až 48 městských autobusů, 30 sólo eCitaro a 18 kloubových autobusů eCitaro G. První autobusy eCitaro jsou v Hannoveru v provozu od září loňského roku, kloubové však přijely poprvé. Do roku 2023 ÜSTRA plánuje elektricky se 48 autobusy na všech trasách uvnitř města. Tento přechod by měl každý rok ušetřit 3 800 tun CO2.

Současně s uvedením autobusů do provozu budou konečné autobusové zastávky na autobusových linkách ve městě vybaveny potřebnou dobíjecí infrastrukturou a obě autobusová nádraží budou přestavěna tak, aby vyhovovala procesům nabíjení a údržby elektrických autobusů - také do roku 2023.

eCitaro pro Hannover jsou vybaveny čtyřmi dvojitými dveřmi se světelnými lištami se zelenými nebo červenými LED diodami, které zvýrazňují okraje podlahy u vstupů. Cestující s omezenou pohyblivostí nastupují druhými dveřmi pomocí elektricky ovládané kazetové rampy.

V interiéru je funkční, ale přátelský prostor. Je klimatizovaný, podlaha má teplý vzhled, sedadla jsou čalouněná.

V oblasti druhých dveří je speciální prostor pro invalidní vozíky a kočárky. V zadní části, naproti třetím dveřím, je druhý speciální prostor pro kočárky. Dva monitory TFT, jeden vpředu a jeden vzadu, poskytují cestujícím informace o jízdě autobusu po trase nebo speciálními šoty. Pro nabíjení mobilních zařízení slouží 13 dvojitých USB portů a je k dispozici WiFi.

Komfortně vybavena je kabina řidiče. Ten má samostatnou klimatizaci, vyhřívané a klimatizované sedadlo s elektricky nastavitelnou bederní opěrkou. Elektricky nastavitelné je také vnitřní zpětné zrcátko a roleta. K ekonomickému stylu jízdy přispívá technologie EDF Eco Driver Feedback. Dveře kabiny řidiče mají přepážku po celé šířce dveří a prostor pro cestujícíc monitorují videokamery.

O aktivní bezpečnost se stará aktivní brzdový asistenční systém Preventive Brake Assist, asistenční systém zatáčení SIDEGUARD Assist a standardní systém řízení točivého momentu (ATC).


eCitaro G pro ÜSTRA jsou vybaveny lithium-iontovými bateriemi druhé generace. Jejich kapacita je asi o třetinu vyšší než u předchozích baterií, takže dojezd mezi zastávkami na nabíjení se výrazně zvýšil. Foto Daimler
Volvo electric