Pravidelnou autobusovou dopravu mohou Pražané využívat 80 let.
Symbolické zahájení autobusové dopravy před Staroměstskou radnicí 20.6.1925 (archiv DP).
(čtk) První linka s označením A vyjela do ulic 21. června 1925. Autobusy pražského dopravního podniku svezou denně 879.000 lidí. Nyní je v Praze a přilehlém okolí v provozu 358 autobusových linek. Podíl autobusů v městské hromadné dopravě v Praze ale stále klesá.
Neděle, 19. června 2005, dabra
19.6. PRAHA - Podíl cestujících, které svezou v pražské hromadné dopravě autobusy, klesá už dvě desetiletí na úkor metra a tramvají. Souvisí to s rozvojem tramvajových tratí i výstavbou nových úseků metra, zjistila ČTK u příležitosti 80. výročí pravidelné autobusové dopravy v Praze. Autobusy pražského dopravního podniku svezou denně 879.000 lidí a ve srovnání s metrem a tramvajemi mají nejnižší podíl přepravených cestujících. Nyní je v Praze a přilehlém okolí v provozu 358 autobusových linek.

V počtu přepravených lidí vede metro. Denně se jím sveze 1,36 milionu cestujících, tedy 42,7 procenta. Tramvaje přepraví denně 937.000 lidí. Podíl elektrických drah činí 29,6 procenta. Na autobusy zbývá podíl 27,7 procenta. Ještě před 20 lety to vypadlo jinak. Na autobusy připadlo 35 procent přepravených lidí, na metro 27 procent a na tramvaje 38 procent.

Pravidelnou autobusovou dopravu mohou Pražané využívat 80 let. První linka s označením A vyjela do ulic 21. června 1925. Převážela cestující mezi Čechovým náměstím a Záběhlicemi. Za prvního půl roku provozu přepravila přes 190.000 lidí.

Autobusy v metropoli však mohou slavit výročí hned dvakrát. Vůbec první linka byla zavedena 7. března 1908 z Malostranského náměstí na Hradčany. Následující rok v listopadu musel být její provoz kvůli technickým problémům zastaven.

Zatímco koncem roku 1925 zajišťovaly v Praze provoz na dvou linkách o délce téměř deset kilometrů čtyři autobusy, nyní jich má dopravní podniku v provozu 1293. Celková délka tras činí 2118 kilometrů.

Velký rozvoj zažívala autobusová doprava v roce 1960 a 1968, kdy bylo k metropoli přičleněno několik obcí. Nároky na provoz autobusů neklesl ani s otevřením prvního úseku metra v roce 1974. Podzemní dráha byla poměrně krátká. V Praze se stavělo přes 10.000 nových bytů ročně. Metropole se navíc opět rozrostla, konkrétně o 30 obcí. Meziroční pokles cestujících v autobusech nastal až v roce 1985, kdy byla otevřena trasa B metra.

V současné době je denně v provozu v průměru 876 autobusů. Stáří vozového parku činí v průměru 5,5 roku. Autobusy loni spotřebovaly 29,2 milionu litrů nafty. Celkové náklady na jejich provoz byly 2,72 miliardy korun při tržbách 835,8 milionu korun. V autobusové části dopravního podniku loni pracovalo 4157 zaměstnanců, z toho 2317 řidičů.
Rošero P
IDOS