Praha začne s elektrifikací linky Nádraží Holešovice - Černý Most
Elektrifikace linky 201 bude znamenat nahrazení stávajících naftových autobusů zhruba 58 % z celkové délky trasy a rozšíření nabíjecích kapacit v garáži Klíčov

Rada hlavního města schválila zahájení projektové přípravy elektifikace celoměstsky významné linky č. 201 včetně rozšíření nabíjení pro bateriové trolejbusy v garáži Klíčov.
Rada hlavního města schválila zahájení projektové přípravy elektifikace celoměstsky významné linky č. 201 včetně rozšíření nabíjení pro bateriové trolejbusy v garáži Klíčov.
S ohledem na naplňování klimatického závazku, plnění připravované legislativy v oblasti obnovy vozového parku autobusů a rovněž naplňování Klimatického plánu hl. m. Prahy schváleného v roce 2019 Rada hl. m. Prahy schválila 12. července zahájení projektové přípravy elektrifikace linky č. 201 (Nádraží Holešovice – Černý Most) včetně rozšíření nabíjení pro bateriové trolejbusy v garáži Klíčov, odkud je linka převážně vypravována.

Záměr elektrifikace linky č. 201 spočívá ve vybudování potřebné nabíjecí infrastruktury a nahrazení stávajících naftových autobusů zhruba 58 % z celkové délky trasy. Pro napájení uvedené nabíjecí infrastruktury se počítá s využitím stávajících měníren Trojská a Letňany. Nově je nutné prověřit vznik nových měníren v lokalitě Střížkov, Toužimská a Černý Most. Součástí projektu elektrifikace je také potřebné rozšíření nabíjecích kapacit v garáži Klíčov, které zároveň vytvoří potřebnou rezervu pro možnost pořízení bateriových trolejbusů a elektrobusů pro linky v severovýchodní části Prahy v návaznosti na vznik nabíjecí infrastruktury v oblasti Letňan, Čakovic, Kbel a podobně. Odhadovaná výše nákladů na projektovou přípravu záměru souhrnně činí zhruba 18–20 milionů korun, na elektrifikaci linky č. 201 pak asi 600 milionů korun. Město usiluje o to, aby byl přechod k udržitelnější dopravě spolufinancován programy Evropské unie.

201 je celoměstsky významná linka jedoucí mezi Nádražím Holešovice a Černým Mostem. Zároveň projíždí rušnou ulicí V Holešovičkách, kde se sníží negativní dopady dieselových autobusů na místní obyvatele z hluku i emisí. Slíbili jsme, že do roku 2024 bude v Praze o pětinu méně emisí a do 2030 chceme třetinu autobusů poháněnou elektrickým pohonem. Do flotily DPP proto nakoupíme prvních 14 elektrobusů. Běží výběrové řízení na 20 velkokapacitních trolejbusů s dynamickým dobíjením pro linku na letiště. Vypíšeme veřejné zakázky na nákup 140 hybridních autobusů, 15 kloubových trolejbusů a 45 bateriových trolejbusů pro elektrifikaci linek na levém břehu Vltavy. Vedle nákupu nových vozidel připravujeme i nabíjecí infrastrukturu linek 119 a 140,“ uvedl náměstek primátora a radní pro oblast dopravy Adam Scheinherr.

DPP v současnosti připravuje několik rozvojových projektů elektrifikace autobusových linek. Jedná se o elektrifikaci linek v levobřežní části Prahy (linky č. 119, č. 131, č. 137, č. 176 a č. 191) a v severovýchodní části Prahy (linka č. 140 z Palmovky do Miškovic). Ve všech zmíněných případech je počítáno s využitím technologie tzv. dynamického nabíjení (In Motion Charging), kdy budou stávající naftové autobusy nahrazeny ekologickými a tiššími bateriovými trolejbusy. Projekt linky č. 140 se nachází již před realizací, kdy je v současné době připravována veřejná zakázka na výběr zhotovitele stavby.