Nový kousek v Muzeu velkých volantů
Praga NDO ve zkrácené verzi v Muzeu velkých volantů v Loučeni. Foto majitelé
Další
Jeden z padesáti vyrobených autobusů Praga NDO určených pro všesokolský slet v roce 1948 se dočkal návratu ke své (skoro) původní kráse.
Čtvrtek, 09. července 2020, rebus
Podvozek autobusu Praga NDO byl vyroben továrnou Praga a karoserie ve Vysokém Mýtě. Jedná se o jeden z 50-ti vozů vyrobených pro zajištění XI. všesokolského sletu, který se konal na konci června v roce 1948.

Podle zachovaného technického průkazu jezdil autobus v pražském dopravním podniku, kde také v roce 1961 doznal přestavby na tažné vozidlo pro zatahování trolejbusů do vozoven. Později, kdy skončily trolejbusy, byl využíván elektrikáři, kteří v Dopravním podniku svařovali koleje. Jeho poslední poutní cesta byla u pracovníků zábavního parku, kteří s ním tahali svoje atrakce a putovali od Prahy až po Bulharsko.

Z prostoru lunaparku se podařilo Pragu NDO vyprostit v roce 2009 a nyní je už několik dní v plné parádě v Muzeu v Loučeni.

K autobusům Praga NDO z archivu Dopravního podniku hlavního města Prahy:

Zastaralý a zanedbaný vozový park pražských autobusů nedovoloval po válce kvalitní obnovu provozu tohoto dopravního prostředku. Až v roce 1948 nastalo podstatné zlepšení, když Dopravní podnik hlavního města Prahy získal 50 nových autobusů Praga NDO. Spodek vozu byl vyroben v továrně Praga a karosérie ve Vysokém Mýtě. Tomu předcházel 19. února 1947 jednodenní zkušební provoz jednoho vozu zapůjčeného od ČSD. Byl nasazen na lince F jezdící z Vysočan do Kbel.

Autobusy měly elektricky svařenou kostru karosérie z lehkých ocelových profilů, vně oplechovanou. Střecha byla ze dřeva a potažena impregnovanou vagónovou plachtovinou. Vnitřní prostor a strop byly obloženy dřevovláknitými deskami. Podélná sedadla byla čalouněna umělou kůží. Zavírání a otvírání dveří se dělo mechanicky pákou. Zadní dveře se ovládaly z místa průvodčího, přední od řidiče. Prvně byla u pražských autobusů zřízena pokladna a zavedeno organizované nastupování cestujících zadními dveřmi. Pohon obstarával řadový vznětový šestiválec Praga NDO s výkonem 125 k (91,9 kW). Zásadní novinkou zvyšující komfort ovládání vozidla v městském provozu bylo použití
poloautomatické převodovky Praga Wilson.

První autobusy Praga NDO byly nasazeny do provozu při sokolském sletu v červnu 1948 a sloužily do konce padesátých let. Poslední vůz tohoto typu byl vyřazen v roce 1962.
Přesun vozu do Loučeně. Foto majitelé
Vyproštění vozu v roce 2009. Foto majitelé
Novotou vonící autobusy Praga NDO v roce 1948. Foto DPP