Nová řada elektrických autobusů VDL odhalena
Ve čtvrtek 27. května VDL Bus & Coach představila na online tiskové konferenci svůj nový autobus s nulovými emisemi pro městskou i regionální dopravu.
Pátek, 28. května 2021, rebus
Nová řada autobusů VDL Citea s nulovými emisemi je výsledkem nového konceptu postaveném zcela na elektrickém pohonu a vyznačuje se mnoha novými myšlenkami. Vedle městských provozů se VDL zaměřuje i na trh regionální. Akumulátory jsou poprvé integrovány do podlahy. Pro tuto novou generaci elektrických městských autobusů vyvinula společnost VDL Bus & Coach kompozitní boční stěnu, která se skládá z jednoho kusu. To způsobuje menší vibrace, snižuje hlukové znečištění a má dobrou izolační hodnotu, což v konečném důsledku přispívá k pohodlí cestujících. Nová Citea bude také o 15% lehčí než současná řada.

Podle VDL ujede nová Citea na jedno nabití vzdálenost 500 až 600 kilometrů. I za špatných povětrnostních podmínek (-15 stupňů Celsia) může Citea ujet 250 kilometrů 100% elektricky. U VDL Citea s délkou 12,2 metru je možná kapacita baterie 490 kWh.

VDL Bus & Coach tak reaguje dnešní na standardy, v metropolitních oblastech je Citea schopna provozu 24 hodin, stále více jsou  však elektrifikovány regionální tratě do 100 kilometrů a denního provozu 600 kilometrů.

Nová Citea bude postavena ve čtyř délkových variantách. Zpočátku VDL představí dva typy vozidel: LF-122 a LF-181 (obě nízkopodlažní). Nová produktová řada Citea dále zahrnuje LE-122, LE-135 a LE-149 (vše s nízkým vstupem). Všechny typy jsou ideální pro městskou i regionální dopravu, s výjimkou 18,1 metrové nízkopodlažní, která se nejlépe hodí jako městský autobus. Varianta 13,5 metru s nízkým vstupem je efektivní dvounápravové vozidlo, které může konkurovat 3-nápravovému vozidlu z hlediska počtu míst k sezení.

Uvedení na trh bylo oznámeno v prosinci 2020 Očekává se, že první vozidlo bude dodáno počátkem roku 2022, sériová výroba bude zahájena v roce 2021. Na konci příštího roku budou dostupné všechny modely této řady. První vozidla budou nasazena ve finském Lahti.

Součástí plánů VDL je i vodík: „Již máme na silnici autobusy na bázi vodíku a jakmile bude trh připraven, jsme připraveni. Vodík je součástí platformy, kterou dnes zavádíme. Změna však musí být řízena trhem, nikoli technologicky".

Obchodní ředitel VDL Bus & Coach Marcel Jacobs: "Trend směřující k nulovým emisím roste. Rok 2021 je pro nás v oblasti dodávek lepším než rok 2020. Chceme se i nadále soustředit na všechny trhy a zvyšovat naši přítomnost ve veřejné dopravě v Evropě. Jsme na 13 trzích s vlastní strukturou, na ostatních s distributory. Cílem nové generace Citea je reagovat na požadavky veřejné dopravy zítřka."

Alex De Jong, obchodní manažer pro veřejnou dopravu: „Náš první elektrický autobus byl v provozu v Německu v roce 2015. A před několika měsíci jsme dosáhli milníku 100 000 000 ujetých elektrických kilometrů.  A protože jsou vozidla propojena, shromáždili jsme množství dat, která jsou skvělým zdrojem pro plánování."

Nová Citea má různá klimatická pásma, která přispívají ke snížení spotřeby energie při optimalizaci pohodlí. Řidič si může vytvořit vlastní tepelnou zónu pomocí přídavného topení v kabině. Aby bylo možné v nové generaci Citea nastavit různá klima pásma, vyvinula VDL Bus & Coach svůj vlastní systém tepelných čerpadel. Tím je zajištěna správná teplota na různých místech vozidla. 60% tepla pochází z podlahy.

Výrobce rovněž uvádí, že použití dvojitého zasklení, které je u nové Citea standardem, snížilo spotřebu energie o 10%. To výrazně zlepšuje izolaci teploty i hluku a podstatně větší pohodlí pro cestujícího. Celková spotřeba energie poklesla přibližně o 25%. Kromě dvojitého zasklení je toho dosaženo prostřednictvím smart software, hnacího ústrojí, systému klimatizace, aerodynamiky a redukce hmotnosti.

VDL Bus & Coach na konci loňského roku oznámila představení nové Citea během veletrhu Busworld 2021. Největší evropský veletrh autobusů, který se měl konat v říjnu v bruselské Expo, se však z důvodu pandemie konat nebude. Organizátoři to oznámili na konci března.

Busworld by byla samozřejmě ideální příležitostí ukázat nový koncept autobusu světu,“ říká Jacobs. "Avšak vzhledem k rozsahu akce a zdlouhavým přípravám vyžadovaným pro takovou událost bylo jediným správným rozhodnutím její zrušení. Protože uvedení nového konceptu Citea je příliš důležité, nyní chceme zorganizovat vlastní akci. Abychom zvýšili šance na fyzickou účast, kterou preferujeme, chceme ji uspořádat letos na podzim. Doufejme, že v listopadu budeme moci přivítat tisk, zákazníky a zaměstnance. Další podrobnosti budou následovat, jakmile budeme mít další informace.“

Výrobní proces nové generace VDL Citea je navržen v souladu s mottem VDL Groep: „Výrobní průmysl má budoucnost v západní Evropě, západní Evropa má budoucnost díky průmyslu“. Komponenty, které dohromady tvoří více než 80% hmotnosti autobusu, jsou dodávány ze západoevropských zemí v okruhu 1 250 km od montážních linek. Po montáži v belgickém Roeselare je vozidlo přepraveno k zákazníkovi, který poté uvede autobus do provozu. Během silniční přepravy emituje více než 60 g CO2 /t-km a lodní přeprava až 20 g CO2 /t -km, je zřejmé, že optimalizace lokálního dodavatelského řetězce významně přispívá ke snížení dopadu na životní prostředí.

VDL Bus & Coach přesouvá své motto „Zaměření na nulu“ na „Nunový kompromis“, přičemž „Nula“ má dvojí rozměr. Jacobs vysvětluje: „Jedná se o odkaz jak na nulové emise, tak na skutečnost, že s novou generací Citea nemusíme dělat žádné kompromisy nebo ústupky při dosahování cílů nulových emisí společně se všemi zúčastněnými stranami zapojenými do tohoto procesu."



Volvo electric