Na COP26 byla podepsána průlomová dohoda o přechodu na vozidla s nulovými emisemi
Dnes 12. listopadu konference OSN o klimatu COP26 v Glasgow končí. Doubledecker BYD ADL Enviro 400EV. Foto BYD
Další
Do roku 2040 se budou po celém světě prodávat jen bezemisní automobily a dodávky. Deklaraci podepsalo 24 států, 11 výrobců vozidel a další společnosti a organizace.
Pátek, 12. listopadu 2021, rebus
U příležitosti COP26 Transport Day byla 10. listopadu 2021 podepsána průlomová dohoda o urychlení přechodu na automobily a dodávky se 100% nulovými emisemi do roku 2040. Deklaraci COP26 o automobilech a dodávkách s nulovými emisemi podepsala skupina národních vlád, měst, států, regionů, výrobců vozidel, podniků a dalších organizací. Všichni se zavázali usilovat o 100% prodej vozidel s nulovými emisemi nejpozději do roku 2035 na předních trzích a do roku 2040 celosvětově.

Mobilita šetrná ke klimatu byla podle letošního hostitele COP, britského premiéra Borise Johnsona, jednou z priorit klimatické konference OSN v Glasgow. "Účastníci by se měli zaměřit na „uhlí, auta, hotovost a stromy,“ řekl. "O uhlí a stromech již prohlášení byla učiněna. Dnes jsou pod drobnohledem automobily. 24 zemí, šest hlavních výrobců automobilů a také některá města a investoři udávají tón dni věnovanému dopravě," uvedl 10. listopadu na Dni dopravy na COP26 v Glasgow.

K prohlášení se zavázalo celkem 24 zemí, kromě Spojeného království se k dohodě připojily země EU jako Dánsko, Polsko, Rakousko, Chorvatsko, Dánsko, Nizozemsko, Řecko, ale i Kanada nebo Izrael. Z výrobců vozidel General Motors, Ford Motor Company, Mercedes-Benz, čínský BYD, Volvo, Jaguar Land Rover a indická Tata Morors, 39 měst a regionů, například Barcelona, Bologna, Řím, New York, Washington a Buenos Aires, 28 vlastníků a provozovatelů velkých vozových parků a 13 investorů. K urychlení zavádění vozidel s nulovými emisemi se zavázala i řada rozvíjejících se trhů a rozvojových ekonomik, například Indie, Ghana, Keňa, Paraguay, Rwanda a Turecko.

Naopak velké světové ekonomiky jako je Čína, Spojené státy, Německo a Francie se zatím k dohodě nepřipojily, stejně jako Japonsko. Mezi signatáři nejsou ani největší automobilky BMW, Hyundai Group, PSA Group, Renault-Nissan-Mitsubishi Group, Toyota a Volkswagen Group.

Helen Clarkson, CEO mezinárodní neziskové organizace Climate Group, při příležitost podpisu deklarace řekla: „COP26 znamená konec cesty pro spalovací motor. Jsme svědky významných závazků ze strany výrobců, investorů, provozovatelů vozových parků, zemí, měst, států a regionů. Hlasy lidí v ulicích na tomto COP jsou velmi jasné – už není čas na zdržování nebo výmluvy. Potřebujeme dekarbonizovat naše ekonomiky rychle a ve velkém měřítku. Ti, kteří nejsou u tohoto stolu v Den dopravy, jsou na špatné straně historie.“

Zelená skupina Transport & Environment (T&E) však vyzvala k tomu, aby byla deklarace podpořena skutečnými cíli stanovenými zákonem.
"Vzhledem k tomu, že Čína, USA, Německo a Francie nejsou součástí dohody, bude odstranění největšího zdroje znečištění z dopravy vyžadovat více než nezávaznou deklaraci," uvedla T&E. Julia Poliscanova, senior director pro vozidla a e-mobilitu v T&E: „Plány elektrifikace automobilového průmyslu jej staví před regulační orgány v oblasti klimatu. Ty se však neuskuteční bez skutečných cílů skoncovat s emisemi automobilů nejpozději do roku 2035. USA a Evropa, zejména Německo a Francie, musí být v čele."

V rámci Dne dopravy na COP26 také potvrdila britská vláda svůj závazek mít do roku 2040 jen těžká nákladní vozidla s nulovými emisemi a představila nový design dobíjecích bodů, která mají být stejně ikonické jako britská poštovní schránka, londýnský autobus nebo černé taxi.

Mezi další iniciativy patří také Globální nástroj Světové banky pro dekarbonizaci dopravy – svěřenecký fond, který v
příštích 10 letech získá 200 milionů dolarů na podporu dekarbonizace silniční dopravy na rozvíjejících se trzích a v rozvojových ekonomikách.
Nové nabíjecí body pro elektromobily ve Velké Británii mají být další ikonou ulic. Foto gov.uk
Škoda