Moravskoslezský kraj změní jízdné v regionální dopravě
Kvůli pandemii koronaviru, výrazně nižším daňovým příjmům do krajského rozpočtu a novým daňovým zákonům v Moravskoslezském kraji od 1. července změní ceny jízdného v příměstských autobusech. Foto KODIS

Cestující si od 1. července připlatí za jednorázovou jízdenku, důvodem je propad tržeb a snížení daňových příjmů do krajského rozpočtu. Dlouhodobé předplatné se nemění.
Cestující si od 1. července připlatí za jednorázovou jízdenku, důvodem je propad tržeb a snížení daňových příjmů do krajského rozpočtu. Dlouhodobé předplatné se nemění.
Kvůli pandemii koronaviru, výrazně nižším daňovým příjmům do krajského rozpočtu a novým daňovým zákonům se v Moravskoslezském kraji změní ceny jízdného v regionální dopravě. Cestující budou muset počítat s tím, že si od začátku letních prázdnin za jízdenku připlatí.

Změny v ceníku Tarifu integrovaného dopravního systému Moravskoslezského kraje ODIS a jeho struktuře se obvykle provádějí se zahájením nového kalendářního roku. Vzhledem k výjimečné situaci a opatřením spojených s onemocněním covid-19 tentokrát k úpravám dojde od 1. července.

Cenu jízdného za jeden kilometr se v regionální dopravě podařilo držet na stejné úrovni dlouhých deset let. Nezměnila se od roku 2011. Bohužel kvůli koronaviru a všem opatřením, která souvisejí se zamezením šíření nákazy, to už dál není možné. Nevyhnutelnou změnu vyvolaly také rostoucí inflace, zvyšování komfortu cestujících s využitím moderních technologií. V nouzovém stavu, lockdownu a omezení školní výuky došlo k výraznému poklesu cestujících veřejnou dopravou, a tím i tržeb. Zároveň se zvýšily náklady na dopravu a také kompenzace Moravskoslezského kraje dopravcům. Tržby za jízdné - téměř 500 milionů korun ročně tvoří nedílnou součást rozpočtu kraje, bez nich je současný rozsah veřejné dopravy neudržitelný,“ vysvětlil náměstek moravskoslezského hejtmana pro dopravu Radek Podstawka s tím, že s novou úpravou tarifu by do krajského rozpočtu ještě letos mohlo přijít velmi potřebných 24 milionů korun. Propad tržeb jen za autobusovou dopravu v roce 2020 vyčíslil kraj na 114 milionů korun.

Pro příměstské oblasti Moravskoslezského kraje (tarifní oblast REGION) se cena plného jízdného za kilometr zvýší z jedné koruny na korunu čtyřicet (10 km dnes stojí s ODISkou 19 Kč, nově bude stát 24 korun, bez ODISky v současné době 25 korun, od 1. července 30 korun), s 50tiprocentní slevou z padesátníku na 70 haléřů. Jízdné pro studenty a důchodce se upravuje z 0,25 na 0,35 koruny za kilometr. Ceny v tarifní oblasti Ostrava XXL a v dalších městech, v nichž je MHD zapojena do ODIS, se nezmění. Úpravy také nijak negativně neovlivní financování veřejné dopravy ze strany měst a obcí.

Úpravy ceníku nepocítí cestující, kteří pravidelně dojíždějí do zaměstnání a využívají dlouhodobé časové jízdné. Výhodné je proto využívat 30tidenní nebo i delší jízdenky.