Lyon rozšiřuje trolejbusový systém, první LighTram 19 od HESS je v provozu
Trolejbus HESS č 2001 pro síť TCL. Foto SYTRAL
Další
V roce 2021 nasadí Lyon do sítě společnosti TCL sto ekologických vozidel. První z 34 článkových trolejbusů IMC jezdí na lince C13.
Úterý, 23. února 2021, rebus
Lyon má největší francouzský trolejbusový systém. Po několika uzavření tras v 60. letech byl systém v posledních dvou desetiletích výrazně modernizován a rozšířen.

Dnes je tato síť základem pro značné rozšíření elektrické autobusové dopravy v blízké budoucnosti. Městská správa a místní politici se dohodli na investičním balíčku, který zajišťuje nejen pořízení vozového parku moderních trolejbusů s výkonnými trakčními bateriemi, ale zahrnuje také náhradu těchto vozidel na různých trasách za dieselové autobusy. V souladu s tím bude vozový park výrazně rozšířen. Rozšířena bude i síť trolejového vedení, delší úseky nových linek budou fungovat bez nadzemních vedení a trolejbusy budou jezdit na baterie. Ty budou dobíjeny bez ztráty času během cesty v úsecích pokrytých trolejovým vedením - tento koncept je známý jako In-Motion Charging (IMC).

Dodávka 34 kloubových trolejbusů od švýcarského výrobce Carosserie Hess v Bellachu již začala, první trolejbus s číslem 2001 zahájil pravidelnou dopravu na lince C13 19. února 2021. Tato trasa spojuje osmý okres v Lyonu (Grange Blanche) s Caluire (Montessuy) a využije jí více než 27 000 uživatelů denně. Současně se přepravují standardními 12 metrovými trolejbusy, postupné uvádění nových vozidel do provozu do konce dubna zvýší kapacitu o téměř 30%. Od května bude linka C13 plně obsluhována novými kloubovými trolejbusy HESS, které jsou schopny pokrýt až 40% trasy v bateriovém režimu bez trolejového vedení. Další linka, C11, bude následovat v září.



Regionální dopravní úřad SYTRAL spolu s provozovatelem TCL vyhlásí výběrové řízení na nákup dalších 102 kloubových a 53 dvounápravových trolejbusů (IMC) v příštích 5 letech. Předpokládá se rámcová dohoda s platností 8 let. Všechna nová vozidla budou obsluhovat stávající trolejbusové linky (C1, C2, C3, C4, C11, C13, C14, C18) a ve střednědobém horizontu nahradí všechny stávající trolejbusy Cristalis ETB 12 a ETB 18 postavené v letech 2002 až 2010, ale i několik současných dieselových autobusových linek, které budou převedeny na provoz bateriových trolejbusů. Obměna proběhne v různých krocích v letech 2022 až 2026. Podle revidovaného plánu budou na začátku roku 2023 převedeny dieselové autobusové linky C6/C6E a 19, linka C5 v roce 2024 a linky 25 a C25 v roce 2025. Se změnou autobusové linky 38 (Part-Dieu - Caluire Bascule), s níž se původně také počítalo, se ale zatím neuvažuje. Současná flotila 127 trolejbusů se v budoucnu rozroste na nejméně 190.

Nejpozději do roku 2026 budou obsluhovány kloubovými trolejbusy linky C1, C2, C3, C5, C6 / C6E, C11, C13 a C25, dvanáctimetrové budou jezdit hlavně na linkách C4, C14, C18, 19 a 25. Na krátké trase S6 se strmým stoupáním a zatáčkami je ještě třeba rozhodnout, 7 miditrolejbusů MAN/HESS vyrobených v roce 1999 musí být nahrazeno novými vozidly, ale v současné době žádný takový trolejbus neexistuje.

Rozšíření trolejbusového systému je součástí komplexního programu pro veřejnou dopravu v Lyonu, který zahrnuje mimo jiné rozšíření kolejových systémů, vytvoření nových vyhrazených pruhů pro autobusy a nákup většího množství plynových autobusů, aby bylo možné do roku 2026 úplně vyřadit provoz dieselových autobusů.

"Se současnými 1 000 vozidly na 130 linkách získává síť SYTRAL v Lyonu postupně ekologická vozidla. Do roku 2026 se do autobusové sítě připojí téměř 400 vozidel na CNG nebo s elektrickými motory, což pomůže posílit její výkon a zároveň nabídnout všem cestujícím větší kapacitu a pohodlí. Výměnou našich naftových autobusů za elektrická vozidla a na zemní plyn reagujeme na výzvy, které vyžaduje udržitelná mobilita na našem území, a které jsou rozhodující při řešení klimatické změny,“ uvádí Bruno Bernard, prezident společnosti SYTRAL.

Urban transport Magazine, SYTRAL

Od května bude linka C13 provozována s novými trolejbusy IMC od HESS. Foto SYTRAL
Linka C13 spojuje 8. obvod Lyonu (Grange Blanche) s Caluire (Montessuy), denně přepraví více než 27 000 lidí. Postupné uvedení do provozu sedmnácti trolejbusů na konci dubna zvýší kapacitu téměř o 30%. Foto SYTRAL
Také Irisbus Iveco Cristalis ETB na lince C 14 nahradí postupně nové trolejbusy. Foto Association Transports Saint-Etienne
Irisbus Iveco Cristalis ETB 18 na lince C 3. Foto Association Transports Saint-Etienne
Linka C 12 by měla zůstat autobusová, buď v plynové nebo elektrické podobě. Foto Foto Association Transports Saint-Etienne
Jaké vozy se v budoucnu nasadí na linku S6 pro strmé a klikaté uličky zatím není rozhodnuto. Foto Association Transports Saint-Etienne
ZIEHL-ABEGG CZ
Volvo electric