K autobusům YUTONG v ČSAD Vsetín
Zástupce společnosti Yutong předává vozy výkonnému řediteli ČSAD Vsetín Josefu Růčkovi © Jarmila Chromá
Další
v souvislosti s tím, že se touto informací po několika měsících začla zaobírat celoplošná média.
Pátek, 05. července 2013, jachr
Celou "kampaň" jsme zaznamenali v monitorinku, koneckonců pro MFD je konzultace s BUSportálem poměrně obvyklá a v pořádku. Vše se objevilo také ve statistikách, Yutong články poskočily do čela. Velmi zvláštní je ovšem intenzivní odvolávání se na BUSportál ve včerejším článku na www.novinky.cz zejména v souvislosti s titulkem. Tady několik poznámek, pokud se čtenářům nechce probírat vším, co na BUSportálu k tématu vyšlo:
Titulek na www.novinky.cz "Dopravce ČSAD Vsetín pořídil čínské ekologické autobusy" neznamená nic jiného, že pořízeny jsou autobusy, keré splňují emisní limity jako všechny jiné nově nakupované autobusy. Mimochodem tyhle nejsou ani v prvních registracích v ČR - podle MFD byly nejprve registrovány na Slovensku.
K pozici výrobce je třeba poznamenat, že z hlediska celosvětové produkce je to opravdu nejvíce na světě, Yutong překonal výsledky skupiny Daimler. Samozřejmě domácí a exportní trhy Yutongu a Daimleru jsou něco zcela jiného. Také jsme kdysi byli velcí výrobci kdečeho, co se uplatnilo na východním trhu.
Aktivity čínských výrobců v Evropě v momentálních objemech spolu s komplikacemi s homologacemi nejsou pro výrobce žádným byznysem pro zbohatnutí. Je to prostě "noha ve dveřích".
Autobus může vyrábět naprosto kdokoli - je to prostě stavebnice, na kterou se dostane koupit všechno. Karosářů je mnoho - třeba Španělsko a Turecko jsou autobusové velmoci. Ovšem technologičtí tahouni a vývojáři jsou zatím pořád v Evropě spočitatelní na prstech - např. motory si vyrábí pouze IVECO, Mercedes-Benz, MAN, Scania, Volvo, DAF ... ti ostatní si mohou koupit buď celý podvozek nebo např. celosvětově vyráběné motory Cummins - a to také zejména v Číně dělají.
A k autobusům v samotné Číně: Pokud chce evropský výrobce prodat svoje autobusy do Číny, musí je v nějakém např. "joint venture" prostě vyrobit tam. Oni se rádi přiučí.
A ještě k aktivitám Yutongu v ČR - trvají už roky. BUSportál zaznamenal poprvé tuto značku na Autosalónu Nitra v roce 2005 a v ČR započalo její prosazování v roce 2007. Teprve v roce 2011 si mírně ojetý Yutong ze Slovenska pořídila společnost BusLine. Je patrno, že trpělivost Yutongu nechybí.
Dagmar Braunová

Prvních devět autobusů YUTONG v ČSAD Vsetín

Společnost BUS TRADE představila městský a linkový autobus Yutong v Berouně


Na návštěvě u čínského karosáře Yutong v Zhengzhou I.

Na návštěvě u čínského karosáře Yutong v Zhengzhou II.

© Jarmila Chromá
© Jarmila Chromá
C.I.E.B
Zliner
Volvo DD