Historické ikony Londýna Routemasters se do ulic už zřejmě nevrátí
Transport for London na trasu 15H Tower Hill - Trafalgar Square patrové oblíbené Routemaster už nepošle. Po 60 letech v tichosti odejdou do důchodu.
Úterý, 20. dubna 2021, rebus
Provoz linky v centrální části Londýna historickými double-deckery byl spuštěn v listopadu 2005. Původně jezdily každých 15 minut mezi 9:30 a 18:30 sedm dní v týdnu.V roce 2015 byla frekvence snížena na každých 20 minut a od jara 2019 byla omezena jen na víkendy a svátky mezi Velikonocemi a koncem září. Na lince je samozřejmě doplňovaly nové nízkopodlažní double-deckery. Sezónní provoz Routemasterů skončil 29. září 2019 a z důvodu omezení způsobených Covid-19 nebyl v roce 2020 znovu zaveden. Smlouva na provozování trasy vypršela 14. listopadu 2020 a zatím nebyla znovu obnovena. Transport for London (TfL) také už nechal odstranit ze zastávek značky odkazující na provoz historických autobusů. Vypadá to tedy, že dopravce TfL, pro kterého provozuje Routemastery Stagecoach, už neuvažuje o obnovení.

Počet cestujících na lince v historických autobusech několik let klesal. V posledním roce plného provozu 2018/19 bylo provedeno pouze 115 000 cest, ve srovnání s více než 660 000 v letech 2010/11. S ročními náklady necelých 1,3 milionu GBP to znamenalo pro každého cestujícího přes 11 GBP (asi 330 korun).

Mezi důvody pro zastavení provozu patří podle TfL kromě klesajícího počtu cestujících v centrální londýnské síti také omezená přístupnost a nedostatečná ekologická kompatibilita.

Ikona britských ulic byla navržena speciálně pro London Transport v roce 1954 Douglasem Scottem a inženýrem Ericem Ottowayem jménem Associated Equipment Company (AEC). Červený dvoupodlažní autobus s otevřenou plošinou na zádi odchází tedy zřejmě v 66 letech do důchodu. Zatím TfL neuvedl, co se stane s deseti Roudmastery pronajatými společnosti Stagecoach London pro použití na trase H15.
Charakteristikou Routemasteru byla jeho nízká hmotnost 7 tun. Oba návrháři se inspirovali zbrojním průmyslem a konstrukcí letadel. Byl vyroben kompletně z hliníku, nebyl náchylný ke korozi a byl hospodárný. Již před 60 lety měl čalouněná sedadla a teakové podlahy a i tím si získal úspěch u Britů. Jejich výroba však byla v roce 1968 ukončena s 2 800 vyrobenými kusy.

S ukončením provozu autobusových veteránů se nemohou smířit jejich fanoušci, kteří tento "tichý" odchod double-deckerů považují za ztrátu neocenitelného britského dědictví.

Routemaster na lince 15H v Londýně je zřejmě už historií. Foto Routemaster Association
Vysloužilé Routemastery často slouží jako kavárny nebo bary. Tento RML bude umístěn v Old Bank of England. Foto Gary Reynolds, Routemaster Association
C.I.E.B.