Elektrická flotila v Amsterdamu posiluje o další Citea
Citea SLFA-180 Electric současné generace pro Amsterdam. Foto VDL
Současná flotila 31 e-busů VDL v amsterdamské městské dopravě se rozroste na 75. VDL Bus & Coach dodá GVB na začátku roku 2022 dalších 44 Citea SLFA-180 Electric.

Pátek, 09. července 2021, rebus
Amsterdam podle svého plánu „Route Map Amsterdam Climate Neutral 2050“ sníží emise CO2 o 5% v roce 2025, o 55% v roce 2030 a 95% v roce 2050 (ve srovnání s rokem 1990). Klimatický plán zahrnuje také autobusovou dopravu GVB, která má být od roku 2025 zcela bez emisí.

Ard Romers, výkonný ředitel VDL Bus & Coach Nederland: „Jsme hrdí na pokračování spolupráce s partnery založené na důvěře vybudované v posledních letech. Rádi nabízíme své zkušenosti a odborné znalosti při přechodu na bezemisní dopravu. Více než 900 Citea v evropských městech a regionech ujede každý den více než 135 000 elektrických kilometrů. Možnost dodat další e-busy do Amsterdamu je samozřejmě velmi speciální, Nizozemsko je lídrem v Evropě v elektrifikaci veřejné dopravy." Kromě městské dopravy v Amsterdamu je v provozu také více než sto autobusů s nulovými emisemi od VDL také na několika linkách kolem letiště Schiphol.

Na konci roku 2018 podepsaly GVB a VDL Bus & Coach smlouvu na 31 elektrických Cite s opcí na dodání dalších 69 městských autobusů. Smlouva se týká úzké spolupráce mezi Amsterdam Transport Region při udělování koncese, městem Amsterdam, GVB a VDL. V roce 2020 budou VDL Citea jezdit na linkách 15, 22 a 61, které všechny začínají nebo končí na stanici Sloterdijk. V provozu bude 9 Citea SLF-120 Electric a 22 kloubových Citea SLFA-180 Electric. 44 autobusů Citea budou všechny kloubové.

VDL Bus & Coach opět odpovídá i za implementaci nabíjecí infrastruktury. Rychlé nabíjení je možné na amsterdamském hlavním nádraží a ve dvou depech. VDL Citea SLFA-180 Electric budou vybaveny bateriovým systémem High Energy s výkonem 422 kWh. Kamerová zrcátka a dvě obrazovky umožní řidiči bezpečnější jízdu. Všechna vozidla jsou vybavena elektrickou rampou pro invalidní vozíky a kočárky.

Díky zcela rovné podlaze, vysoké modularitě, kompaktním rozměrům a vynikající ovladatelnosti je Citea Low Floor Electric vhodná pro městskou hromadnou dopravu. Široké vstupní a výstupní dveře zajišťují optimální přístupnost na linkách s velkým počtem cestujících a vysokých frekvencích.

Výrobce nedávno představil novou generaci VDL Citea (objednávka GVB je na autobusy ze současné generace podle smlouvy z roku 2018). Nová řada je výsledkem nového konceptu zcela založeného na elektrickém hnacím ústrojí. Poprvé bude baterie umístěna v podlaze. První vozidla budou nasazena ve finském Lahti. VDL uvádí velmi příznivý dojezd, všechna vozidla by měla ujet vzdálenost 500 až 600 kilometrů. I za nepříznivých povětrnostních podmínek (-15 stupňů Celsia) může Citea ujet 250 kilometrů 100% elektricky.  U VDL Citea 12,2 m je možná kapacita baterie 490 kWh. Očekává se, že první vozidlo bude dodáno začátkem roku 2022, sériová výroba má být zahájena letos. Na konci příštího roku budou všechny modely této řady dostupné.

Volvo electric