Dubaj objevuje možnosti "sky" dopravy
Panda express v Čcheng-tu v jihozápadní Číně. Foto CNN
Další
Futuristická dopravní síť ve městě s několika miliony obyvatel může být podobná panda expresu v Číně nebo luxusním kapslím létajícím nad zemí v sousedním emirátu Sharjan.
Středa, 14. července 2021, rebus
Dubaj podepsalo dohodu s čínskou společností „Sky rail“ s cílem přinést do emirátu novou dopravní síť. Silniční a dopravní úřad v Dubaji (RTA) a Zhongtang Sky Railway Group budou zkoumat a objevovat „futuristické dopravní systémy“.

Čínská skupina Zhongtang stojí za projektem "nebeského vlaku" ve městě Čcheng-tu v jihozápadní Číně. Visutý vlak jede zavěšen na jednokolejce pět metrů nad zemí. Pro pohon využívá lithiovou baterii, může jet přibližně 80 km za hodinu a lehká kabina z karbonového kompozitu vážící asi 2,5 tuny přepraví 120 cestujících. V současné době má trať 11,5 kilometru a čtyři stanice ve významných turistických bodech. Ve městě, které je globálním domovem chovu pandy, jsou vozy právě s jejími motivy. Vlak nabízí ze tří stran panoramatické výhledy a je lákadlem pro turisty.

Systém Zhongtang je jedním z pěti zvažovaných systémů pro Dubaj. Cílem je vyvinout pokročilé futuristické dopravní systémy, zlepšit udržitelnou dopravní síť a povzbudit lidi k používání veřejné dopravy. Dubaj se má celkově stát nejlepším místem pro život a podnikání, nejvíce atraktivním pro návštěvníky a  nejchytřejším a nejšťastnějším městem na světě.



Dohoda se Zhongtang byla uzavřena den poté, kdy se první cestující svezly ve výzkumném technologickém a inovačním Parku ve Sharjanu, který sousedí s Dubají, na vysokorychlostní síti s kabinami bez řidiče, které jezdí na ocelových lanech. V červnu ji otevřela běloruská společnost uSky Transport. Z vnějšku jsou elektricky poháněné "lusky" bílé, uvnitř jsou luxusně vybaveny podobně jako first class v letadle, včetně náladového osvětlení a hudby. Se dvěma polstrovanými křesly a dvěma sklopnými sedadly pojme jedna kabinka čtyři cestující.

Na funkční 400 metrů dlouhé zkušební dráze v emirátu Sharjan se luxusní osobní kabinky pohybují rychlostí až 50 km/h. V provozu je také nákladní linka pro přepravu kontejnerů. Vývojáři ji do listopadu vyzkouší na 2,4 km dlouhé trati. Plně implementovaná celoměstská síť by mohla svézt 10 000 cestujících za hodinu, uvedlo uSky. Vozidla jsou schopna jízdy až 150 kilometrů za hodinu. Tím by se uvolnily silnice a prostranství by mohla být využita pro zeleň, chodníky a veřejné volnočasové prostory.



Zatímco jeden kilometr metra může stát až 150 milionů dolarů, tento systém stojí kolem 10 milionů dolarů. A tím, že používá méně konstrukčních materiálů, snižuje emise uhlíku, uvádí uSky. Společnost také vyvinula podobnou technologii pro přepravu nákladních kontejnerů, přepravujících až 48 tun maximální rychlostí 90 kilometrů za hodinu. Přestože jsou „sky pody“ často přirovnávány k jednokolejkám nebo lanovkám, nabízejí větší flexibilitu.

Cílové místo pro Sky Rail v Dubaji ještě nebylo oznámeno, ale má sloužit pro přepravu nákladu a cestujících mezi klíčovými tranzitními body.

Mezi další alternativy vysokorychlostního cestování patří hyperloopový systém schopný přepravovat kapsle při rychlosti blížící se 1 080 km/h uvnitř vakuové trubice. Je však málo pravděpodobné, že bude komerčně dostupný do roku 2030. V listopadu proběhla první úspěšná jízda cestujících po 500 metrů dlouhé zkušební dráze v Las Vegas. Podobné testy probíhají ve francouzském Toulouse.

Zavedení skyrail dopravy v Dubaji má urychlit mobilitu lidí, zajistit cenově dostupnější dopravu, podpořit její využívání a omezit dopravní zácpy. Na začátku roku byl představen dubajský Urban Master Plan 2040, který předpovídá růst populace z přibližně 3,3 milionu v roce 2020 na 5,8 milionu do roku 2040. Město proto potřebuje řešit dopravu.


Kabinky (lusky) bez řidiče jezdí na ocelových lanech ve Sharjanu. V červnu dráhu otevřela běloruská společnost uSky Transport. Foto CNN travel
Kabinky mají luxusní interiér. Foto CNN travel
Přepravovat se mohou i kontejnery se zbožím. Foto CNN Trravel
C.I.E.B.