Druhý život baterií z e-busů
První z 20 nových elektrických Solaris Urbino jsou v PKM_Jaworzno. Foto PKM

Jen Solaris prodal více než tisíc elektrických autobusů, v některých vozidlech už klesla kapacita baterií pod svou použitelnou kapacitu. Jak je dál využít?
Jen Solaris prodal více než tisíc elektrických autobusů, v některých vozidlech už klesla kapacita baterií pod svou použitelnou kapacitu. Jak je dál využít?
Konsorcium společností Solaris Bus & Coach sp. z o.o., Impact Clean Power Technology S.A. a TAURON Polska Energia realizuje projekt s názvem „Second Life ESS“ s cílem vytvořit prototyp systému pro skladování elektrické energie založeném na dosloužených autobusových bateriách. Projekt je spolufinancován Polským národním centrem pro výzkum a vývoj [NCBiR].

Solaris uvedla svůj první elektrický autobus již v roce 2011. Od té doby prodal výrobce více než 1 000 elektrických autobusů do několika desítek měst v 18 zemích. První z vozidel tehdy ujelo každý přes půl milionu kilometrů. Znamená to, že u některých z nich bude nutné vyměnit baterii.

"Během času v provozu baterie vyčerpávají svoji kapacitu. Zjednodušeně lze předpokládat, že baterie dosáhne konce své životnosti v elektrickém autobusu, jakmile její kapacita klesne pod 80% původní hodnoty. Stále však může sloužit jako vynikající forma pro skladování elektrické energie ve stacionárních aplikacích. Z toho vznikl nápad na projekt druhé životnosti baterií, který budeme realizovat ve spolupráci s TAURON a Impact,“ vysvětluje Łukasz Chełchowski, ředitel Office of Development v Solaris.

Cílem projektu je využití lithium-iontových článků, jejichž parametry již nejsou optimální pro nabíjení vozidel. Ale díky své integraci do systémů pro ukládání energie mohou získat druhý život. Životní cyklus baterií, které se nelikvidují, ale znovu použijí, se tak prodlouží. Skladovací systém z použitých baterií představuje důležitou součást moderní distribuční soustavy, která kombinuje výrobu energie z konvenčních a obnovitelných zdrojů s jejím skladováním a dodávkou konečnému zákazníkovi. Navíc moderní řešení pro skladování baterií zajistí stabilitu sítě se s rostoucím podílem obnovitelných zdrojů energie. Rovněž zvýší kvalitu dodávané elektřiny a podpoří rozvoj e-mobility a mikro sítí.

Second Life je výzkumný projekt realizovaný ve spolupráci s Národním centrem pro výzkum a vývoj. Práce zaměřené na vývoj prototypového systému pro skladování energie mají být dokončeny v roce 2022.

Společnost Solaris v rámci projektu poskytne pro konstrukci prototypového systému baterie s nominální kapacitou 160 kWh. Dříve se baterie používaly v elektrickém autobusu provozovaném dopravcem PKM Jaworzno. Právě PKM Jaworzno je jedním z polských lídrů v oblasti e-mobility. V jeho flotile je 23 autobusů na baterie a dalších 20 ebusů Solaris je v procesu dodání. To znamená, že téměř 80% autobusového parku v tomto městě bude brzy s nulovými emisemi.


Druhý život baterií z e-busů
Co s bateriemi po své životnosti v autobusech? Mohou být použity pro ukládání elektrické energie ve stacionárních systémech. Foto Solaris