Cestující v Brně už půl roku pípají
S platební kartou v mobilu stačí přiložit k validátoru telefon, stejně to platí i pro chytré hodinky. Foto DPMB

Od července 2020 ve vozech brněnské MHD proběhlo téměř dva miliony transakcí bezkontaktně. Projekt realizovaný ve spolupráci s Mikroelektronikou je úspěšný. 
Reklama
Od července 2020 ve vozech brněnské MHD proběhlo téměř dva miliony transakcí bezkontaktně. Projekt realizovaný ve spolupráci s Mikroelektronikou je úspěšný. 
Za půl roku fungování bezkontaktního nákupu jízdenek přímo ve vozech MHD cestující v Brně provedli téměř dva miliony transakcí. Nejčastěji nakupují základní jízdenky na 15 nebo 60 minut, které platí pouhým přiložením platební karty k validátoru. Nejvíce prodaných jízdenek evidoval DPMB v prosinci, a to přes 419 tisíc.

Možnost bezkontaktního nákupu jízdenek ve vozech považuji za velký krok kupředu v modernizaci brněnské MHD. Jako první v republice Brno spustilo elektronické šalinkarty s využitím bezkontaktních bankovních  karet a nyní mají možnost bezkontaktního nákupu jízdenek všichni cestující. Brňané si na tento systém velmi rychle zvykli, hned za první měsíc provedli přes 200 tisíc transakcí a pak už  jejich počet jen rostl na celkový 1,87 miliónu. Sama jsem si tímto způsobem jízdenku několikrát koupila a jsem nadšená z jednoduchosti systému,“ uvedla primátorka města Brna Markéta Vaňková.

Zájem o bezkontaktní nákup jízdenek kopíruje epidemiologickou situaci a související vládní opatření. Největší zájem jsme zaznamenali v prosinci a v září. V prosinci tímto způsobem zakoupilo jízdenku nejvíce cestujících 17. prosince, tedy den před uzavřením restauračních zařízení, muzeí a vnitřních sportovišť. Ohlasy cestujících jsou velmi dobré a zájem o tuto formu nákupu jízdenky nás až překvapil,“ sdělil generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.  

Cestující mají dvě možnosti: pouhým přiložením karty, případně mobilu či chytrých hodinek, si mohou koupit základní jízdenky na 15 nebo 60 minut. Volbou na validátoru pak mohou vybrat a zaplatit ostatní typy jízdenek – zlevněné, vícezónové, pro spolucestujícího, celodenní a podobně. 95 procent cestujících, kteří využívají systém Pípni a jeď, volí první možnost, tedy nákup základní jízdenky za 20 nebo 25 Kč. Zbylých pět procent cestujících si na validátoru vybírá nejčastěji zlevněné nebo vícezónové jízdenky.

Ačkoli je kvůli koronavirové pandemii a souvisejícím poklesu počtu cestujících obtížné provést přesné srovnání, podle dat Dopravního pondiku města Brna na bezkontaktní nákup jízdenek ve vozech přešli zejména uživatelé papírových jízdenek (pokles prodeje cca o 60 procent), poté příznivci sms jízdenek (pokles prodeje cca o 30 procent).

Cestující fungování systému pro jeho jednoduchost velmi rychle porozuměli. „První dny a týdny jsme denně zodpovídali i deset dotazů týkající se fungování nového systému. Naše zákazníky zajímalo nejčastěji, jak revizor platnou jízdenku zkontroluje nebo jak zakoupit jízdenku na 15 minut. Nyní je těchto dotazů výrazně méně,“ dodal vedoucí tarifního oddělení Dopravního podniku města Brna Vít Prýgl.

Téměř 3 000 karetních validátorů CVT45 dodala DPMB společnost Mikroelektronika. Validátory jsou čtvrtou generací řady VEGA.  Vybaveny jsou 5,7“ barevným dotykovým displejem, disponují velkým výpočetním výkonem a dostatečnou datovou pamětí i pro další případné budoucí požadavky. Do validátorů je instalována nová čtečka bezkontaktních bankovních karet. Současně pracují jako označovače papírových jízdenek (tisk validační značky jehličkovou tiskárnou). Náklady na projekt byly z jedné třetiny hrazeny z Integrovaného regionálního operačního programu Ministerstva pro místní rozvoj.