Brno chce vsadit na komplexní využití vodíku
Ve Vídni už vodíkový autobus vyzkoušeli. Ilustrační foto Solaris
Symbióza univerzit, městských společností a mezinárodních zkušeností umožní provoz prvního autobusu na vodík. Ten vyvine a dodá Škoda Electric.
Středa, 22. září 2021, rebus
Brno chce skloubit potenciál univerzitního a vědeckého centra, silných městských společností a mezinárodních zkušeností – má tak být městem, kde vznikne Evropský institut pro výzkum vodíkových technologií a inovací v energetice a které dokáže vodík využívat komplexně, především v energetice či dopravě, a tím i při ochraně životního prostředí.

Rada města Brna proto 22. září schválila dvě memoranda. Memorandum o spolupráci na projektu Využití vodíku ve městě Brně: jeho signatáři jsou statutární město Brno, Vysoké učení technické v Brně, Teplárny Brno, a. s., Dopravní podnik města Brna, a. s., SAKO Brno, a. s., a Symbios Funding & Consulting GmbH. Postupně se mohou přidávat i další subjekty. Dále radní schválili memorandum o spolupráci při realizaci projektu testování vodíkového elektrobusu v Brně na vybraných linkách MHD. Hlavním smyslem dokumentů je spolupráce evropských univerzit na výzkumu a uplatnění vodíku v oblasti energetiky, ve veřejné, nákladní i osobní automobilové a kolejové dopravě nebo při ochraně životního prostředí.

Předpokládám, že vznikne ‚Evropský institut pro výzkum vodíkových technologií a inovací v energetice‘ se sídlem v Brně. Důležité je také zapojení univerzit. Klíčovou roli bude hrát VUT, které bude spolupracovat s významnými evropskými univerzitami při výchově budoucích odborníků – využívání nových technologií totiž patří do portfolia vzdělávacích oborů. Předjednaná je spolupráce s univerzitami ve Stuttgartu a Lublani, kontaktovali jsme technickou univerzitu v Karlsruhe a také v chorvatském Záhřebu,“ řekla primátorka města Brna Markéta Vaňková.

Podle primátorky je mezi Teplárnami Brno a Dopravním podnikem města Brna již dohodnuta spolupráce při využití vodíku. První z nich v budoucnu zajistí jeho výrobu například při spalování dřevní štěpky, druhá ho využije jako palivo pro městskou hromadnou dopravu. Dopravní podnik se také zapojí do společného projektu se Škodou Electric a společností ORLEN Unipetrol RPA – výsledkem má být testovací provoz vodíkového elektrobusu na linkách MHD a první plnicí vodíková stanice v Brně. Taktéž SAKO Brno se může stát dodavatelem vodíku, a to z elektrické energie, která vzniká při využití odpadu nebo zapojením výkonu až 40 MW z fotovoltaických elektráren instalovaných na střechách domů v Brně.

Společnost Symbios Funding a Consulting je na základě dlouholetých zkušeností s realizací projektů v sektoru dopravy a energetiky připravena poskytnout spolupráci především jako finanční koordinátor při zajišťování financování z fondů EU jako CEF, Horizon Europe, Interreg, European Green Deal, Innovation Fund a dalšího kofinancování ze soukromých a jiných zdrojů. Zároveň pak také může zastávat funkci koordinátora při přípravě projektů, včetně kontroly žádostí, jejich podání k financování do fondů EU a zajišťování spolupráce především s německými vědeckými a technologickými subjekty v dané oblasti. A může převzít i roli v oblasti podpory plánování, realizace, implementace a controllingu při prosazování daných projektů v rámci evropských institucí. „V rámci spolupráce je možné čerpat prostředky z Německého rozvojového fondu na podporu investic mimo Německo. Německý ministr hospodářství rozhodl o podpoře vodíkových technologií ve výši 8 miliard eur, z toho 2 miliardy jsou alokovány na mezinárodní spolupráci. České subjekty samostatně totiž tuto možnost nemají,“ sdělil Florian Margan ze Symbios Funding & Consulting GmbH.

Brněnský dopravní podnik je v ekologizaci hromadné dopravy na špičce. Máme 160 autobusů na stlačený zemní plyn, což je nejvíc v České republice, provozujeme vlastní plničku na CNG, která je jednou z nejkapacitnějších ve střední Evropě. Rovněž disponujeme 139 trolejbusy, což je v rámci republiky nejvíc. Páteřní doprava je tramvajová, elektrický pohon mají i lodě na přehradě. Trend ekologické dopravy nás dlouhodobě zajímá, proto jakékoliv další možnosti fungovat bezemisně vítáme,“ připomněl generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

Konkrétním a nejbližším projektem je spolupráce při testování vodíkového elektrobusu v Brně na vybraných linkách MHD. Zapojí se město, Škoda Electric, která dodá vozidlo, společnost ORLEN Unipetrol RPA, jež vybuduje plnicí stanici, a dopravní podnik. Ten nasadí vůz do provozu. Škoda Electric bude zodpovědná za přípravu technického řešení, vývoj, výrobu a homologaci vozidla. Zajistí proškolení řidičů i servisního personálu dopravního podniku a seznámí Hasičský záchranný sbor DPMB s bezpečnostními riziky při provozování vozidla. Bude se také podílet na pravidelné údržbě vozu včetně odstranění vzniklých závad a dodávek náhradních dílů pro opravy. Společnost ORLEN Unipetrol v rámci spolupráce uvede ještě v letošním roce do provozu první vodíkovou plnicí stanici na území statutárního města, a to v ulici Kaštanová.

Vodíkovou mobilitu v České republikce řeší Národní akční plán čisté mobility, kde je jako prioritní identifikována oblast městské hromadné autobusové dopravy. V kontextu současné evropské legislativy týkající se emisních norem CO2 se na vodíková vozidla nahlíží jako na bezemisní vozidla, bez ohledu na to, jaký je zdroj výroby vodíku, resp. jaká technologie se k této výrobě používá.

Škoda Electric spolupracovala na vývoji elektrobusu na palivové články s Ústavem pro jaderný výzkum v Řeži u Prahy už před 15 lety. V roce 2009 vyjel v Neratovicích tzv. TriHyBus.


Škoda