Brněnská D1 slaví výročí a po 50 letech dostává novou podobu
První úsek dálnice je připraven k uvedení do provozu. Červenec 1971. Foto ŘSD

V pondělí 12. července 1971 vyjely první automobily na úsek dálnice D1 mezi Prahou a Mirošovicemi. Dnes jí projede za den u Prahy skoro 100 tisíc a u Brna 70 tisíc vozidel.
V pondělí 12. července 1971 vyjely první automobily na úsek dálnice D1 mezi Prahou a Mirošovicemi. Dnes jí projede za den u Prahy skoro 100 tisíc a u Brna 70 tisíc vozidel.
Přesně před 50 lety v pondělí 12. července 1971 byl slavnostně otevřen úsek dálnice D1 mezi Prahou a Mirošovicemi. „Dálnici tedy máme. Pravda, zatím ji přejedete dřív, než vykouříte jednu cigaretu. Ale už přitom můžete snít o tom, že jednou sundáte nohu z plynu až v Bratislavě,“ odvysílala před 50 lety o otevření prvních 23 kilometrů dálnice D1 Československá televize.

Od té doby prošla „Dé jednička“ velkou proměnou a v posledních 7 letech bylo fakticky znovu postaveno za plného provozu 119 kilometrů brněnské dálnice, zbývajících 41 kilometrů stavaři dokončí do října.

Naše nejvytíženější dálnice bude brzy jako znovuzrozená. Přes všechny těžkosti výstavby za plného provozu, omezení, kolony se dělníci konečně blíží do finále. Omezení mají zmizet o víkendu 2. a 3. října a cesta mezi Brnem a Prahou bude opět volná. Řidičům moc děkuji za trpělivost a stavebním dělníkům za vytrvalou práci,“ říká ministr dopravy Karel Havlíček.

Výstavba dálnice D1, jak ji známe dnes, začala 8. září 1967 a 12. července 1971 byl otevřen vůbec první dálniční úsek u nás, a to mezi Prahou a Mirošovicemi. Souvislý dálniční tah mezi Prahou a Brnem byl dokončen 8. listopadu 1980, kdy byl zprovozněn poslední úsek dálnice u Humpolce.

V letech 1996 – 1999 se D1 rozšiřovala na šestipruhové uspořádání mezi Prahou a Mirošovicemi. Že je dálnice na hranicí své životnosti se vědělo minimálně od roku 2002. S kompletní obnovou D1 za provozu se začalo až 9. května 2013, kdy začaly stavební práce na úsecích Větrný Jeníkov–Jihlava a Lhotka–Velká Bíteš.

Rozjezd modernizace D1 byl velmi pomalý. Začala v roce 2013 a termín jejího dokončení nebyl stanoven přesně. Ještě po zahájení modernizace v roce 2013 a 2014 se však vedla diskuse, jaká metodou má být D1 vlastně modernizovaná.

Na konci roku 2015, kdy měla hotova polovina, byly hotovy 4 úseky (z 25) o délce 35 kilometrů z celkových 160 km. Už tehdy tedy bylo zcela jasné, že se to v roce 2019 nedá stihnout. Teprve po nástupu ministra dopravy Dana Ťoka (konec roku 2014) se práce na modernizaci D1 rozjely naplno.

Aktuálně se modernizují 4 úseky na 41,5 kilometrech:

o        Hvězdonice-Mirošovice (úsek bude hotový v srpnu)
o        Koberovice-Humpolec (úsek hotový na přelomu září a října)
o        Velký Beranov-Měřín (úsek hotový na přelomu září a října)
o        Devět křížů-Ostrovačice (úsek hotový na přelomu září a října)

Zmodernizováno je celkem 119 kilometrů z celkových 160 kilometrů

Aktuální provoz na dálnici je na dopravniinfo.cz


Brněnská D1 slaví výročí a po 50 letech dostává novou podobu
Likvidace nadjezdu u Kaliště na úseku 2 (EXIT 21 Mirošovice – EXIT 29 Hvězdonice), červenec 2021.
Brněnská D1 slaví výročí a po 50 letech dostává novou podobu
Klasický americký tahač Ford Aeromax v provedení cisterna pomáhá při reprofilaci podloží na úseku 11 (EXIT 81 Koberovice – EXIT 90 Humpolec). Ford Aeromax je řada těžkých nákladních vozidel, které byly montovány a prodávány společností Ford v letech 1970 až 1998.