Zimní olympijské hry v Pekingu 2022 uhlíkově neutrální

Současné olympijské hry jsou podle organizátorů první skutečně uhlíkově neutrální. Energeticky úsporná a čistá vozidla tvoří 85 % flotil. 800 autobusů je s palivovými články.
Současné olympijské hry jsou podle organizátorů první skutečně uhlíkově neutrální. Energeticky úsporná a čistá vozidla tvoří 85 % flotil. 800 autobusů je s palivovými články.
Podle údajů organizačního výboru zimních olympijských her je na zimní olympiádě v provozu více než 1 000 vozidel na vodíkové palivové články a bylo postaveno přes 30 čerpacích stanic na vodík. Modely zahrnují autobusy na vodíkové palivové články i ostatní automobily a speciální vozy jako je auto na úpravy sněhu nebo pro úpravy skateboardů lyžařů, které lze nastartovat i při -34 °C.

Na olympijských hrách v Pekingu před 14 lety to byly tři vozy. Podle organizátorů probíhá na zimních olympijských hrách největší světový předváděcí provoz vozidel s palivovými články. "Zimní olympijské hry v Pekingu v roce 2022 se mohou stát „předělem“ pro urychlené zavedení vodíkové energie v Číně," uvedl Mao Zongqiang, profesor Institutu jaderných a nových energetických technologií univerzity Tsinghua a místopředseda International Hydrogen Energy Association.

Foton Motor Ouhui Bus Division poskytla 515 autobusů na vodíkový pohon což představuje 63 % a také vytvořila rekord s největším počtem modelů. Přivezla například 40 upravených vozidel sociální péče pro cestující s omezenou pohyblivostí.

V provozu je také 80 městských autobusů Geely Interstellar C12F s vodíkovými palivovými články v soutěžní oblasti Chongli v Zhangjiakou. Geely Interstellar zde má i svůj podpůrný a servisní tým pro hladký průběh provozu.

Jako globální partner olympijských a paralympijských her poskytla Toyota pro letošní zimní olympijské hry 107 minibusů Costa na vodíkový pohon. Uvádí, že vodíkový motor Costa byl vyvinut speciálně pro olympiádu v Pekingu. Je vyvinut výzkumným a vývojovým centrem Toyota v Číně a vyráběn v Sichuan FAW Toyota.

Toyota poskytla i 140 vozidel MIRAI s palivovými články druhé generace, které jsou poprvé v tak velkém rozsahu v provozu. Vodíkovými články Toyota je vybaveno také 212 autobusů Ouhui Bus.

Soutěžní areál v Pekingu se nachází v rovině a využívá především čistě elektrická vozidla na baterie a vozidla na zemní plyn; soutěžním oblastem v horských oblastech Yanqing a Zhangjiakou dominují vozidla na vodíkovou energii.

Yutong Bus, který zajistil 185 autobusů, uvedl jako hlavní výzvu vozidel na vodíkový pohon na zimních olympijských hrách zajištění stability provozu. "Úloha garance servisu vozidel na akcích světového formátu, jako jsou zimní olympijské hry, je většinou extrémně obtížná a o autobusech na vodíkový pohon lze říci, že jsou v této garanci služeb „nováčky“. Na jedné straně přidala potíže se stabilitou provozu nízká teplota, zajištění stabilního a spolehlivého výkonu vozidla v prostředí s nízkou teplotou je výzvou pro servisní tým. Na druhou stranu provoz vodíkových autobusů má vysoké požadavky na související podpůrná zařízení, jako jsou vodíkové zásobníky, vodíkové čerpací stanice a příslušenství vozidel, a všechna musí být plně připravena. Hlavní výzvou je také zajištění "bezprecedentní" prevence proti epidemii."

Aby byla zajištěna bezpečná a stabilní dodávka vodíku, bylo během roku 2021 v oblasti postaveno přes 30 vodíkových čerpacích stanic.

"Po zimních olympijských hrách zůstanou autobusy Ouhui sloužit cestujícím v Pekingské veřejné dopravě  a Zhangjiakou Bus. Se zvyšující se popularitou se postupně stanou hlavní volbou pro veřejnou dopravu v příměstských oblastech i dálkové meziměstské trasy. Se zlepšováním řetězce vodíkového energetického průmyslu, se se svou bezpečností, pohodlím a nízkouhlíkovou stopou rozšíří do více oborů," uvedl Liu Jihong, viceprezident výzkumu a vývoje Ouhui Bus Division společnosti Foton Motor a děkan Technologického výzkumného institutu

Rozsáhlý provoz vozidel s vodíkovými palivovými články během zimních olympijských her má především shromažďovat zkušenosti pro podniky a podpořit další výzkum a vývoj. Hlavní výzvou je rozšířit jejich využívání. Podle „China Hydrogen Energy Industry Development Report 2020“ se počet vozidel s vodíkovými palivovými články v Číně zvýší ze 7 352 v roce 2020 na 100 000 v roce 2025.


Zimní olympijské hry v Pekingu 2022 uhlíkově neutrální
Během roku bylo postaveno 30 čerpacích vodíkových stanic. www.seetao.com
Zimní olympijské hry v Pekingu 2022 uhlíkově neutrální
Zimní olympijské hry v Pekingu 2022 s autobusy na palivové články. Foto www.seetao.com
Zimní olympijské hry v Pekingu 2022 uhlíkově neutrální