
Nejpopulárnějším a mediálně nejpřitažlivějším studentem oboru je Heidi, která je studentkou tohoto oboru ve Vilvoorde (vlámské "předměstí" Bruselu).
Podle odhadů zaměstnavatelských svazů chybí v Belgii až kolem deseti tisíc profesionálních řidičů. Jan Spousta pro BUSportál.
Podle odhadů zaměstnavatelských svazů chybí v Belgii až kolem deseti tisíc profesionálních řidičů. Jan Spousta pro BUSportál.
Jednou z cest, i když zdaleka nepokrývající vysokou potřebu, je i zřízení studijního oboru „řidič nákladní dopravy“, který byl zřízen po roce 2000 ve vlámské části Belgie.
Postavení oboru v systému školního vzdělávání
Tento studijní obor je zařazen do systému školního vzdělávání v rámci odborných škol 3.stupně. Absolvent je držitelem „diplomu“ (maturitního vysvědčení z odborné školy). Tento diplom opravňuje k řízení motorových vozidel skupiny „C“ resp. „C/E“ bez omezení hmotnosti v mezinárodním provozu (u absolventů komerčních autoškol do věku 21 let je omezena hmotnost v mezinárodním provozu na 7,5 tuny).
Studijní obor je vyučován na 6 středních odborných školách. Náklady výuky jsou hrazeny především státem (Vlámským společenstvím) a vlámským Sociálním fondem nákladní dopravy (sdružené prostředky podnikatelů a odborových organizací v oboru); určitý příspěvek je čerpán i prostřednictvím národních a evropských sociálních fondů s odkazem na podporu technického vzdělávání. Financování z vyšších zdrojů slouží k nákupu a údržbě výcvikových vozidel, školy hradí (mimo svoje vlastní související provozní náklady) pohonné hmoty při praktickém výcviku.
Počet studentů v oboru „řidič nákladní dopravy“ je 20-30 osob na každé zúčastněné škole za oba ročníky dohromady; obor úspěšně dokončí cca 4/5 studujících. V Belgii nejsou pro přijímání na vyšší stupeň studia aplikovány žádné přijímací zkoušky; v případě oboru „řidič ND“ jsou po prvních praktických cvičných jízdách s osobním automobilem vyloučeni uchazeči, kteří nedodržují pravidla silniční provozu a bezpečnostní předpisy. Obor je otevřen všem uchazečům, v praxi však řádově polovinu tvoří děti (chlapci i několik dívek) stávajících malých podnikatelů v oboru autodopravy a spedice.
Mimo dvouletého studia je možnost i tříletého kursu. Ten je v posledním školním roce zaměřen na získání širších teoretických znalostí i praktických zkušeností s chodem a řízením podnikání v oboru dopravy.
Obsah studia a vyučovací předměty
Státem je stanoven rozsah výuky některých všeobecných předmětů a rámcový rozsah některých odborných předmětů. Konkrétní zaměření předmětů je pak v pravomoci příslušné školy.
V případě všeobecných předmětů je důraz věnován výuce cizích jazyků, a to zejména odborné konverzaci, kterou bude absolvent jako dálkový řidič potřebovat. Výuka nizozemštiny, tedy mateřského jazyka, je zaměřena na „administrativní“ jazyk, tj. vyplňování formulářů, obchodní dopisy a jednání, hlášení nehod a škod. V zeměpise se studenti učí práci s mapou a plánování cesty, ale i zúčtování v cizích měnách. Mezi povinné předměty patří i „tělověda“, což jsou nejen hodiny tělesné výchovy v tělocvičně, ale též zásady zdravé výživy, efektivní odpočinek a zdravý způsob života.
Mezi odborné předměty patří jednak teorie i praktický výcvik konstrukce vozidel, jednak předměty „podnikatelské“. Těmi jsou ekonomika podniku a obchodu, přeprava specifických komodit (živých zvířat, potravin, kapalin), mezinárodní přeprava a ADR. Odborný předmět logistika a skladování se vyučuje nejen teoreticky, ale i v praxi, kde se studenti naučí obsluhovat vysokozdvižné vozíky a další skladová zařízení. V obou základních ročnících absolvují studenti týdenní stáž u dopravní firmy; v případě tříletého studia mají tuto praxi v posledním ročníku v rozsahu dvou dnů každý týden. Nejoblíbenějším předmětem je samozřejmě řízení motorových vozidel. V prvním roce, tedy do věku 16 let včetně, jezdí jen s osobními automobily v uzavřených prostorách (prostory školy + vojenská autocvičiště).
V dalším školním roce jsou teoreticky školeni v řízení vozidel skupin C + D (vč. právních předpisů pro výkon funkce řidiče C/D, ovládání tachografu a dalších zařízení). Po dosažení věku 17 let mohou pod dohledem instruktora jezdit částečně i po veřejných komunikacích s vozidly do hmotnosti 10 tun. Vyvrcholením výcviku je pak týdenní soustředění v Ardenách, při kterém získají zkušenost řízení na dálnici (přejezd ze sídla školy do Arden) a jízdy po silnicích v horském terénu; pro tento výcvik se používají kompletní soupravy včetně přívěsu/návěsu.
Jan Spousta
Postavení oboru v systému školního vzdělávání
Tento studijní obor je zařazen do systému školního vzdělávání v rámci odborných škol 3.stupně. Absolvent je držitelem „diplomu“ (maturitního vysvědčení z odborné školy). Tento diplom opravňuje k řízení motorových vozidel skupiny „C“ resp. „C/E“ bez omezení hmotnosti v mezinárodním provozu (u absolventů komerčních autoškol do věku 21 let je omezena hmotnost v mezinárodním provozu na 7,5 tuny).
Studijní obor je vyučován na 6 středních odborných školách. Náklady výuky jsou hrazeny především státem (Vlámským společenstvím) a vlámským Sociálním fondem nákladní dopravy (sdružené prostředky podnikatelů a odborových organizací v oboru); určitý příspěvek je čerpán i prostřednictvím národních a evropských sociálních fondů s odkazem na podporu technického vzdělávání. Financování z vyšších zdrojů slouží k nákupu a údržbě výcvikových vozidel, školy hradí (mimo svoje vlastní související provozní náklady) pohonné hmoty při praktickém výcviku.
Počet studentů v oboru „řidič nákladní dopravy“ je 20-30 osob na každé zúčastněné škole za oba ročníky dohromady; obor úspěšně dokončí cca 4/5 studujících. V Belgii nejsou pro přijímání na vyšší stupeň studia aplikovány žádné přijímací zkoušky; v případě oboru „řidič ND“ jsou po prvních praktických cvičných jízdách s osobním automobilem vyloučeni uchazeči, kteří nedodržují pravidla silniční provozu a bezpečnostní předpisy. Obor je otevřen všem uchazečům, v praxi však řádově polovinu tvoří děti (chlapci i několik dívek) stávajících malých podnikatelů v oboru autodopravy a spedice.
Mimo dvouletého studia je možnost i tříletého kursu. Ten je v posledním školním roce zaměřen na získání širších teoretických znalostí i praktických zkušeností s chodem a řízením podnikání v oboru dopravy.
Obsah studia a vyučovací předměty
Státem je stanoven rozsah výuky některých všeobecných předmětů a rámcový rozsah některých odborných předmětů. Konkrétní zaměření předmětů je pak v pravomoci příslušné školy.
V případě všeobecných předmětů je důraz věnován výuce cizích jazyků, a to zejména odborné konverzaci, kterou bude absolvent jako dálkový řidič potřebovat. Výuka nizozemštiny, tedy mateřského jazyka, je zaměřena na „administrativní“ jazyk, tj. vyplňování formulářů, obchodní dopisy a jednání, hlášení nehod a škod. V zeměpise se studenti učí práci s mapou a plánování cesty, ale i zúčtování v cizích měnách. Mezi povinné předměty patří i „tělověda“, což jsou nejen hodiny tělesné výchovy v tělocvičně, ale též zásady zdravé výživy, efektivní odpočinek a zdravý způsob života.
Mezi odborné předměty patří jednak teorie i praktický výcvik konstrukce vozidel, jednak předměty „podnikatelské“. Těmi jsou ekonomika podniku a obchodu, přeprava specifických komodit (živých zvířat, potravin, kapalin), mezinárodní přeprava a ADR. Odborný předmět logistika a skladování se vyučuje nejen teoreticky, ale i v praxi, kde se studenti naučí obsluhovat vysokozdvižné vozíky a další skladová zařízení. V obou základních ročnících absolvují studenti týdenní stáž u dopravní firmy; v případě tříletého studia mají tuto praxi v posledním ročníku v rozsahu dvou dnů každý týden. Nejoblíbenějším předmětem je samozřejmě řízení motorových vozidel. V prvním roce, tedy do věku 16 let včetně, jezdí jen s osobními automobily v uzavřených prostorách (prostory školy + vojenská autocvičiště).
V dalším školním roce jsou teoreticky školeni v řízení vozidel skupin C + D (vč. právních předpisů pro výkon funkce řidiče C/D, ovládání tachografu a dalších zařízení). Po dosažení věku 17 let mohou pod dohledem instruktora jezdit částečně i po veřejných komunikacích s vozidly do hmotnosti 10 tun. Vyvrcholením výcviku je pak týdenní soustředění v Ardenách, při kterém získají zkušenost řízení na dálnici (přejezd ze sídla školy do Arden) a jízdy po silnicích v horském terénu; pro tento výcvik se používají kompletní soupravy včetně přívěsu/návěsu.
Jan Spousta