- » Zprávy
- » Zajímavosti
- » Veletrhy
- » Akce
- » Autobusy
- » Servis
- » Dopravní systémy
- » Veteráni
- » Alternativy
- » Koleje
- » Trucky
Veletrhy
MAN Lion's Coach E , který slaví na Busworld Europe 2025 světovou premiéru, odjede z jako " Sustainable Bus of the Year 2026“ v kategorii "Coach" . Mezinárodní porotu zaujal výkonný elektromotor, dlouhý dojezd, udržitelnost, komfort a bezpečnost. MAN získává cenu Sby Award již potřetí za sebou – nejprve městský autobus, poté meziměstský, nyní autokar. A pro tuto kategorii bude historicky prvním. Německý výrobce si odnáší také cenu Busworld "Digital Award 2025" v kategorii „Digitálně vylepšené řízení“ za nový systém MAN SafeStop Assist.
MAN Lion's Coach E je hvězdou stánku MAN Truck & Bus na veletrhu v Bruselu. První evropský elektrický autokar zde slaví svou světovou premiéru. MAN uspořádal v pátek 3. října slavnostní premiéru pro noviáře, do 9. října si ho může prohlédnout veřejnost. Mezinárodní porotu ceny Sustainable Bus Award (Sby), složenou z novinářů z oboru, zaujal natolik, že mu udělili prestižní ocenění v kategorii „Autokar“ . „ Toto ocenění je skutečným milníkem. Je to poprvé, co elektrický autobus tuto cenu získal. Jsme na to nesmírně hrdí ,“ řekl Barbaros Oktay, ředitel jednotky autobusů v MAN Truck & Bus, na slavnostním předávání cen na Galavečeru Busworld. Cena Sby Award se uděluje již poosmé. Stejně jako v předchozích letech porota ocenila pouze nejinovativnější a nejudržitelnější autobusy na evropském trhu. „ V uplynulých dvou letech jsme s našimi autobusy MAN Lion's City 12 E LE a Lion's City 10 E získali ocenění v kategoriích meziměstských a městských autobusů. Letos náš MAN Lion's Coach E přesvědčil porotu a zvítězil nad konkurencí, “ uvedl Heinz Kiess, ředitel produktového marketingu autobusů. " Podtrhuje to naši vedoucí pozici v sektoru elektrických autobusů – a z toho máme velkou radost .“ Cena Sby Award oceňuje jako jediná v Evropě inovativní a udržitelné technologie pro budoucnost mobility. Uděluje ji porota složená ze specializovaných novinářů z deseti evropských zemí. MAN eCoach pro udržitelné cestování na dlouhé vzdálenosti je vybaven plně elektrickým pohonem s trvalým výkonem 330 kW a využitelnou kapacitou baterie až 480 kWh, což umožňuje rychlé nabíjení a dojezd až 650 kilometrů. Bezpečnost zvyšuje pokročilý paket asistenčních systémů pro řidiče, včetně nouzového brzdového asistenta EBA Plus s detekcí chodců, adaptivního tempomatu ACC s funkcí Stop & Go, asistenta pro udržování v jízdním pruhu, systému výměny zrcátek OptiView a inovativního systému MAN Safe StopAssist. Z hlediska komfortu nabízí vozidlo řadu možností a řešení pro přizpůsobitelný a bezbariérový interiér. Porota zdůraznila zejména aspekt udržitelnosti: model dosahuje míry recyklace přesahující 95 % svých komponentů, je vyráběn v zařízeních certifikovaných podle mezinárodních environmentálních norem a disponuje odpovědným řízením životního cyklu baterií. „ To, že náš e-autobus získal při své světové premiéře tak prestižní ocenění, je obrovský úspěch. Stojí za tím nadšený tým, který se s vášní věnuje udržitelným a inovativním řešením,“ řekl Oktay. V předvečer zahájení veletrhu získala společnost MAN Truck & Bus také cenu Digital Award 2025 v kategorii „Digitálně vylepšené řízení“ za nový systém MAN SafeStop Assist, který výrazně zlepšuje bezpečnost v meziměstské dopravě a autokarech. MAN tak pokračuje ve svém úspěšném příběhu, na Busworldu 2023 získal „Digitální cena“ za svůj chytrý kokpit. Kromě premiérového elektrického autokaru, prezentuje MAN na veletrhu Busworld v hale 4 celý segment městských, meziměstských autobusů i minibusů: Lion's City E modelový rok 2025 s novými bateriemi MAN Druhým esem na stánku MAN je Lion's City 12 E LE, který se na veletrhu představuje s řadou inovací pro modelový rok 2025. Vůz reprezentuje další významnou aktualizaci úspěšného autobusu Lion's City E. Zvláštní pozornost je věnována nové vlastní generaci lithium-iontových baterií (NMC). V závodě MAN se zvyšuje kapacita výroby baterií s nejnovější technologií na 50 000 kusů ročně. Nové baterie se vyznačují ještě vyšší hustotou energie, optimalizovanými bezpečnostními systémy a vylepšenou flexibilitou nabíjení. Kromě toho má vystavený autobus s nízkým vstupem homologaci třídy II, která znamená další světovou premiéru na stánku MAN. Tím se totiž rozšiřuje rozsah použití e-busu a činí jej ideálním pro městský provoz i regionální linky. „ Pro použití na meziměstských trasách platí v normě UN ECE R 66.02 přísnější požadavky na tuhost karoserie ,“ vysvětlil H. Kiess. " Aby byly autobusy schváleny, vyžaduje se zvýšená odolnost při převrácení, ale musí mít ve výbavě i bezpečnostní pásy a další únikové východy. Tímto exponátem MAN představuje inovativní uspořádání nouzových východů v podlaze, což je v sektoru elektrických autobusů jedinečné ." NEOPLAN Skyliner a Tourliner: Exkluzivnost spojená s inovací V Bruselu má premiéru limitovaná speciální série NEOPLAN Skyliner „Auwärter Edition“, která vzdává hold dědictví značky. Díky aerodynamickému designu karoserie s ostře řezanými křivkami, nejmodernější technologii a nostalgickým prvkům spojuje tradici s budoucností. Pohání ho vznětový motor D2676 LOH o výkonu 382 kW (520 k). Exkluzivní charakter je patrný i uvnitř luxusního zájezdového autobusu: 76 sedadel typu PremiumLine, skvěle vybavená kuchyňka a vzdušný interiér. Pozornost upoutá také NEOPLAN Tourliner C, jehož motor D2676 LOH se zvýšeným výkonem (353 kW/480 k) i točivým momentem a optimalizovaný pohonný řetězec přinášejí, podle MAN, úsporu paliva až 2,5 %. Působivé je uspořádání sedadel 2+1 a 30 VIP sedadel PremiumLine, která splňují nejvyšší standardy pohodlí při cestování na dlouhých trasách. Podlaha uvnitř vozu je bez bariér. Tourliner, který si mohou návštěvníci veletrhu prohlédnout v provedení „Safe and Secure“, je vybaven množstvím asistenčních systémů včetně varování před kolizí, asistenta nouzového brzdění EBA+ s detekcí chodců, adaptivního tempomatu (ACC), systému MAN SafeStop, MAN BrakeMatic, systémem MAN OptiView a funkcí monitorování pozornosti řidiče Attention Assist. MAN TGE Next Level jako základ pro inovované minibusy Výstavní premiéru má také vylepšený MAN TGE Coach. Je součástí portfolia moderních minibusů postavených na vozidle MAN TGE Next Level modelový rok 2025. Minibus se vyznačuje inovativními bezpečnostními systémy a ergonomickým pracovištěm řidiče s digitálním kokpitem a multifunkčním volantem. Kromě bezpečnosti byla modernizace modelu zacílena především na komfort cestujících, což se odráží v interiéru v limitované edici TGE LoungeLine s komorním osvětlením vystaveného vozu. TGE Coach má celkem 16 míst k sezení, nastupování je pohodlné přes široké elektricky ovládané křídlové dveře. Mimochodem, na vnější ploše jsou vystaveny další dva minibusy: TGE Intercity a TGE Kombi. MAN Lion's Intercity EfficientHybrid pro efektivnost v meziměstské dopravě V exteriéru – v bezprostřední blízkosti stánku MAN v hale 4 – nabízí MAN další světovou premiéru: Lion's Intercity s pohonem EfficientHybrid. Technologie v současné generaci Lion's City a modelech Lion's Intercity s nízkým nástupem se nyní představuje také v segmentu s vysokou podlahou. Systém úspory paliva MAN EfficientHybrid se skládá ze startéru-generátoru na klikovém hřídeli, modulu akumulátoru energie (superkondenzátoru) na střeše a inteligentního systému využívání energie. Při brzdění se vznikající energie rekuperuje a ukládá. Během zastavení lze vznětový motor D15 vypnout díky technologii start-stop – pro tiché brzdění a nižší emise. Kromě toho akumulovaná energie při rozjíždění odlehčuje spalovací motor a šetří naftu. Vedle autobusů Lion's Intercity s technologií EfficientHybrid jsou k dispozici pro testovací jízdy také e-busy Lion's City 12 E a NEOPLAN Skyliner s asistencí expertů z MAN ProfiDrive®. Nabídku vozů MAN Truck & Bus na veletrhu Busworld doplňuje NEOPLAN Tourliner jako další statický exponát ve vnější části výstaviště. Služby a digitální řešení Kromě vozidel společnost představuje v Bruselu také „Koncept budoucnosti NEOPLAN eCoach 2040“ a „Inovační koutek“ na téma designu – s idejemi jak využít udržitelných materiálů například v sedadlech autobusů pro cestování zítřka. Prezentovány jsou i rozsáhlé služby: MAN Transport Solutions nabízí řešení šitá na míru pro přechod na elektrickou mobillitu – od nabíjecí infrastruktury a plánování provozu vozidel až po výpočty celkových nákladů na vlastnictví (TCO). Na stánku MAN odborníci poradí návštěvníkům ohledně možností uplatnění nového modelu Lion's Coach E nebo rodiny elektrických městských autobusů. Nabídku doplňuje interaktivní nástroj pro určení dojezdu elektrických vozidel a informace o veřejných nabíjecích stanicích pomocí služby MAN Charge&Go. Dopravní firmy při efektivním provozování jejich flotil podporují také digitální řešení MAN DigitalServices – například prostřednictvím správy vozového parku, prediktivní údržby a analýz spotřeby. „ Naši zákazníci mohou od nás očekávat nejen nejmodernější vozidla, ale také kompletní nabídku v oblasti udržitelné mobility – od baterií a poradenství až po digitální nástroje ,“ říká Robert Katzer, vedoucí prodeje autobusů. " Naším cílem je hrát klíčovou roli při formování budoucnosti autobusové dopravy. S několika premiérami, další generací baterií, naším rozšířeným elektrickým portfoliem, exkluzivními řešeními značky NEOPLAN, inovativními hybridními technologiemi a komplexními službami vysíláme jako společnost jasný signál pro udržitelnou a ekonomickou mobilitu ".
Společnost Solaris na Busworld představuje nový model Solaris Urbino 10.5 electric: kompaktní, plně elektrický městský autobus s poloměrem otáčení méně než 17 metrů a kapacitou až 85 cestujících. V den své premiéry v pátek 3. října získal ocenění Sustainable Bus Award 2026 v kategorii "Urban". Vedle nového modelu si na veletrhu můžete prohlédnout dva vlajkové vozy – Urbino 12 electric a Urbino 18 hydrogen – oba několikrát oceněné a osvědčené v provozu v mnoha evropských městech.
Nový elektrický model je hlavním bodem zájmu Solaris na veletrhu v Bruselu. Kromě debutového vozidla výrobce přivezl také dva vlajkové modely ze svého portfolia autobusů s nulovými emisemi: Urbino 18 hydrogen – vítěz titulu „Bus of the Year 2025“, a Urbino 12 electric – vítěz ceny „Sustainable Bus Award 2025“. Solaris Urbino 10.5 electric kombinuje kompaktní délku 10,5 metru s kapacitou až 85 cestujících, což je podle Solaris nejlepší výsledek v této třídě. Poloměr otáčení menší než 17 metrů zajišťuje výbornou manévrovatelnost i v hustě osídlených městských oblastech. Vozidlo je vybaveno modulárním pohonným systémem. Odstraněním věže motoru se zvětšil prostor pro cestující a optimalizovalo se rozložení hmotnosti, což umožnilo poskytnout až 33 sedadel v uspořádání 2-2-0 při zachování vysoké celkové kapacity. Rozložení komponentů hnacího ústrojí také vytvořilo více prostoru na střeše, kde jsou umístěny trakční baterie. V prezentovaném modelu se používají baterie Solaris High Energy s kapacitou přibližně 350 kWh, k dispozici jsou také konfigurace s kapacitou přes 400 kWh. Podle testů eSORT poskytují dojezd více než 600 km a umožňují celodenní provoz bez nutnosti dobíjení. Autobus lze nabíjet jak pomocí zásuvného konektoru, tak i pantografu. Urbino 10.5 electric, poháněné synchronním motorem o výkonu 240 kW, zaručuje plynulou a dynamickou jízdu. Volitelně může být Urbino 10.5 electric vybaveno systémem Mirror Eye místo tradičních zrcátek. Tepelný komfort zajišťuje moderní klimatizace s tepelným čerpadlem CO2, která používá nejekologičtější chladivo. Nový model je také vybaven pokročilým paketem asistenčních systémů pro řidiče (ADAS), který splňuje předpisy GSR2. Zahrnuje mimo jiné systém sledování mrtvého úhlu, inteligentní asistent rychlosti, senzory detekující chodce a cyklisty před vozidlem, systém varování před ospalostí řidiče a systém varování před čelní srážkou. Urbino 10.5 electric dosahuje míry recyklovatelnosti téměř 97 %, což ho řadí na čelo své třídy z hlediska udržitelnosti. Model byl vyvinut na základě řešení známých z Urbino 12 electric a dalších autobusů z rodiny Urbino s modulárním pohonem. U klíčových komponentů hnacího ústrojí a karoserie byla zachována plná standardizace, což znamená jednodušší servis, snadnější správu náhradních dílů a nižší provozní náklady. Provozovatelé mohou navíc využívat platformu eSConnect, která podporuje optimalizaci energie, vzdálenou diagnostiku a ještě efektivnější správu vozového parku. Urbino 10.5 doplňuje řadu bezemisních vozidel společnosti Solaris. Rozsáhlá nabídka výrobce z Polska pokud jde o délky a typy bezemisních pohonů zahrnuje bateriově elektrické autobusy, vodíkové autobusy a trolejbusy o délce od 9 do 24 metrů. Tak široký výběr umožňuje provozovatelům vybrat si řešení, která nejlépe vyhovují různým dopravním potřebám. Stánek Solaris můžete navštívit v hale 5 do 9. října v Bruselu. Denní prezentace elektrického autobusu Urbino 10.5 se konají v 15 hodin.
IVECO BUS se účastní veletrhu Busworld Europe 2025 s celkem dvanácti vozidly. Ve světové premiéře představuje dva městské modely: elektrický minibus eDAILY LE a nejužší midibus na trhu G-WAY kompatibilní s biometanem. Model CROSSWAY NF ELEC získal cenu za udržitelnost v kategorii Intercity.
Významný evropský hráč v alternativních energiích nabízí zákazníkům při přechodu na udržitelnou mobilitu různá řešení přizpůsobená provozovatelům a dopravním úřadům, jako jsou biopaliva, biometan, zemní plyn, B100 a plně elektrický pohon. Technologicky neutrální přístup značky IVECO BUS na stánku v Brussels Expo : Světová premiéra: eDAILY LE – Nízkopodlažní minibus s nulovými emisemi pro přepravu cestují-cích v centrech měst, který rozšiřuje nabídku elektrických vozidel výrobce pro městskou dopravu. Světová premiéra: G-WAY – Nejužší midibus na trhu kompatibilní s biometanem (délka 9,5 m ne-bo 10,7 m a šířka pouze 2,33 m), který nabízí vynikající manévrovatelnost v obtížně přístup E-WAY – Městský autobus o délce 12 m na bateriový pohon vybavený nejnovější bateriovou technologií, který je schopen po celý den jezdit na jedno nabití. Na svém stánku na veletrhu Busworld 2025 představuje IVECO BUS standardní 12metrový model se 6 bateriovými moduly o kapacitě 416 kWh. Řada E-WAY, která se vyrábí ve dvou francouzských závodech výrobce, v Rorthais a Annonay, je k dispozici ve 4 délkách (9,5 m; 10,7 m; 12 m a 18 m) a ve variantách BRT (Bus Rapid Transit) pro standardní a kloubové modely LINIUM. E-WAY. Je vybaven 6 bateriovými moduly o kapacitě 416 kWh, které řidiči poskytují maximální dojezd. Díky třem dveřím pojme 26 sedících cestujících a jednoho vozíčkáře. CROSSWAY Low Entry ELEC a CROSSWAY ELEC – Elektrická vozidla na baterie pro bezemisní meziměstskou a příměstskou dopravu. Obě elektrické verze využívají nejnovější technologii baterií s vysokou energetickou hustotou, stejně jako všechny ostatní elektrické modely tohoto výrobce. Model LE Elec byl uveden na trh v roce 2023 na veletrhu Busworld Europe. CROSSWAY ELEC je na mezinárodním veletrhu poprvé a hned získal cenu Sustainable Bus Awards 2026 v kategorii Intercity . Meziměstské vozidlo bylo navrženo pro dekarbonizaci mobility ve školní a meziměstské dopravě. Stejně jako všechny modely CROSSWAY se oba vyrábí v závodě ve Vysokém Mýtě. EVADYS – Víceúčelový autobus kompatibilní s biopalivy, vhodný pro dálkové cesty, od kyvadlové dopravy cestovní kanceláře po pravidelné linky. Na veletrhu Busworld je model EVADYS představen ve speciálně navržené verzi vhodné pro lokální turistické mise a výlety. S délkou 13 metrů, 63 sedadly, zadními dveřmi a maximální kapacitou nabízí bezkonkurenční potěšení z jízdy a pohodlí. Na stánku se můžete seznámit také s třemi službami věnovanými odborným službám a technologiím: Ekosystém služeb přizpůsobených elektromobilitě, včetně skutečného systémového integráto-ra Energy Mobility Solutions pro podporu projektů elektromobility na míru, bateriových modulů IVECO BUS a FPT Industrial vybavených specifickým monitorovacím systémem, jakož i digitál-ních a propojených služeb IVECO ON určených k optimalizaci správy vozového parku. Komplexní nabídka služeb včetně dodávek náhradních dílů, školení, sítě a finančních řešení. Zážitek s technologiemi virtuální reality (VR) nebo smíšené reality (MR). Venku je k dispozici šest modelů IVECO BUS s alternativním pohonem, od bateriových elektromobilů přes vozy na zemní plyn a biometan až po hybridy, které splňují požadavky energetické transformace. Vozy jsou k dispozici pro statické prezentace a testovací jízdy: E-WAY: standardní bateriový elektrický autobus pro nejnáročnější městské mise. URBANWAY HYBRID NGV: městský standardní autobus kompatibilní s biometanem kombinuje hybridní technologii s výhodami zemního plynu. eDAILY Line: 100% elektrický minibus. CROSSWAY Low Entry ELEC: 100% elektrické vozidlo na podporu projektů udržitelné mobility v předměstských oblastech, představené v 13metrové verzi. CROSSWAY Hybrid: Vozidlo kompatibilní s obnovitelnými palivy XTL (X-To-Liquid), představené ve 12metrové verzi. Premiéra: Minibus eDAILY LE s nízkým nástupem a nulovými emisemi , doplňuje nabídku IVECO BUS elektrických řešení a splňuje rostoucí požadavky evropského regulačního rámce, jehož cílem je dosáhnout 90 % autobusů s nulovými emisemi do roku 2030 a 100 % do roku 2035. eDAILY LE je speciálně navržen pro městské mise a čistou mobilitu. Jeho konstrukční prvky, včetně sníženého nástupu, madel a boční rampy pro cestující s omezenou pohyblivostí, výrazně zlepšují přístupnost pro všechny cestující. S délkou 7,6 metru pojme model eDAILY LE až 27 cestujících a zároveň si zachovává kompaktní rozměry vhodné pro jízdu v hustě zastavěných městských oblastech. Model vyniká modulární konstrukcí a nabízí dvě konfigurace bateriových modulů: 111 kWh nebo 148 kWh. Tato flexibilita umožňuje modelu eDAILY LE dosáhnout dojezdu až 270 km, v závislosti na tom, zda je vybaven třemi nebo čtyřmi bateriovými moduly, z nichž každý má kapacitu 37 kWh. Model eDAILY LE navíc těží z patentovaného flexibilního režimu nabíjení IVECO, který umožňuje plné dobití za pouhé 2 hodiny na rychlonabíjecí stanici, za 10 hodin na veřejné nebo soukromé nabíjecí stanici a za 24 hodin pomocí domácí zásuvky. Tento elektrický minibus kategorie M3, třídy I, je navržen pro levostranné i pravostranné řízení a přizpůsobí se široké škále evropských měst. Kromě pravidelných linek je vhodný pro služby na vyžádání nebo pro okružní jízdy centrem města. Model eDAILY LE představený na veletrhu Busworld Europe 2025 má 13místné uspořádání s kapacitou až 27 cestujících a je vybaven rampou pro invalidní vozíky, 15palcovým monitorem, systémem video do-hledu a USB porty na sedadlech. Premiéra: Midibus pro obtížně dostupné trasy Midibus G-WAY, který byl poprvé představen na mezinárodním veletrhu, je ideální pro jízdu v úzkých ulicích městských center a omezených prostorách. Díky svým kompaktním rozměrům – délka 9,5 m nebo 10,7 m a šířka pouze 2,33 m – je nyní nejužší na trhu a zaručuje výjimečnou manévrovatelnost a obratnost. Integrace plynových lahví na střeše, která nemá žádný vliv na vnější výšku omezenou na 3,255 m, umožňuje modelu G-WAY snadno překonávat mosty a rampy bez omezení infrastrukturou. Model G-WAY je kompatibilní s biometanem a vybaven motorem IVECO TECTOR – NEF 6 CNG (280 hp, 1 000 Nm). Kombinuje šetrnost k životnímu prostředí a dynamický výkon. Jeho převodovka ZF Ecolife 2 zajišťuje výkon a jízdní komfort. Model G-WAY je kompatibilní s biometanem a vybaven motorem IVECO TECTOR – NEF 6 CNG (280 hp, 1 000 Nm). Kombinuje šetrnost k životnímu prostředí a dynamický výkon. Jeho převodovka ZF Ecolife 2 zajišťuje výkon a jízdní komfort. Význam zemního plynu a biometanu pro odpovědnou městskou mobilitu : Virtuální eliminace jemných částic; Snížení emisí NOx o více než 30 %; Hladina hluku se snížila na polovinu, což je přínosem pro cestující, řidiče i obyvatele. Optimalizovaná uhlíková stopa díky kompatibilitě s biometanem, získávaným z organického odpadu: snížení skleníkových plynů až o 95 %. Midibus G-WAY s nízkými emisemi pro udržitelnou městskou mobilitu a obtížně dostupné trasy je díky svým kompaktním rozměrům – délka 9,5 m nebo 10,7 m a šířka pouze 2,33 m – nejužší na trhu. Integrace plynových lahví na střeše, která nemá žádný vliv na vnější výšku omezenou na 3,255 m, umožňuje modelu G-WAY snadno překonávat mosty a rampy bez omezení infrastrukturou. Model je k dispozici se 3 nebo 4 nádržemi (960 l nebo 1280 l) a nabízí dojezd až 500 km v závislosti na provozních podmínkách. Díky plně snížené podlaze a rampě (elektrické nebo ruční) je nastupování snadné. V krátké verzi uveze více než 60 cestujících a více než 80 cestujících v dlouhé verzi. Velká plošina umístěná před druhými dveřmi poskytuje prostor pro osoby se sníženou pohyblivostí. Pro větší prosvětlení může být vybaven panoramatickými okny. Kromě jiného komfortu pro řidiče může být vybaven kamerami místo tradičních zpětných zrcátek. Model G-WAY, který se již ve Francii prodává pod názvem GX 137 CNG, zaznamenal velký úspěch, kdy rekordních 700 kusů objednala pro společnost Île-de-France Mobilités, jde o největší objednávku středně velkých autobusů na zemní plyn v Evropě. Další města, jako Bordeaux, Brive, Sophia Antipolis, Les Sables d'Olonne, Laon, Villefranche/Saône, brzy přivítají tento model ve svých sítích. Tento midibus, který je nyní v Evropě k dispozici pod názvem G-WAY, si klade za cíl etablovat se jako referenční řešení pro udržitelnou městskou mobilitu. G-WAY, který byl představen na veletrhu Busworld 2025, má délku 9,5 metru, 16 sedadel a prostor pro invalidní vozík. Cestující mohou na palubě využívat klimatizaci a USB porty.
Yutong získal na Buswordl celkem sedm ocenění a tím vysoké uznání za svou excelenci v oblasti výkonu vozidel, bezpečnosti a ochrany životního prostředí. Jeho městský elektrický autobus U15 získal od odborné poroty prestižní ocenění „ Grand Award Bus “ a překonal eCITARO od Daimler Buses a EBUSCO 3.0, které obsadily druhé a třetí místo. U15 navíc získal další tři ceny „Label of Excellence Safety Bus“, „Label of Excellence Ecology Bus“ a „Label of Excellence Design Bus“. Do Číny putuje i druhá velká cena " Grand Award Coach " pro Yutong T14E.
Druhé místo obsadila SETRA S 515 HD a třetí další vůz od Yutong - IC12E. Meziměstský IC12E získal navíc ocenění „Label of Excellence Ecology Coach“. Yutong předběhl ostatní výrobce i v další kategorii, systém správy vozového parku Link+ získal zlatou příčku v kategorii "Busworld Digital Award", BUS CONNECT od společnosti ZF a SECURE CENTRAL GATEWAY od Bosch si odvezou stříbnou a bronzovou "medaily. Yutong Bus na veletrhu Busworld Europe 2025 představuje čtyři řady bateriových elektrických autobusů, pro městskou, měziměstskou a dálkovou dopravu a prémiovou autokarovou turistiku: Čtrnáctimetrový luxusní bateriový elektrický turistický autobus T14E je k dispozici s bateriemi o kapacitě 621 nebo 704 kWh a nabízí dojezd až 850 km. Má 61 sedadel, zavazadlový prostor o objemu 8,5 m³, 360stupňový prostorový zvukový systém a digitální klíč NFC pro přístup k mobilnímu telefonu, což zvyšuje komfort a praktičnost. Autobus je také vybaven systémem kontinuální regulace tlumení (CDC) v kombinaci se vzduchovým odpružením pro inteligentní adaptivní nastavení jízdy a zvedacím zařízením pro cestující se zdravotním postižením. Standardní bateriový elektrický meziměstský autobus IC12E, celosvětově představený na veletrhu Busworld Europe 2025, se vyznačuje novou generací baterií s vysokou energetickou hustotou a spotřebou energie 0,67 kWh/km za podmínek SORT2. Nabízí maximální dojezd 675 kilometrů a stoupání 25 %. Dvě vysoce výkonné kapalinou chlazené nabíjecí stanice umožňují jedné nabíječce dodávat proud 700 A a dvěma nabíječkám 1 400 A, čímž se dosahuje nabití z 12 % na 100 % za přibližně 1,2 hodiny. Patnáctimetrový luxusní autobus U15, etablovaný model, dosahuje maximálního dojezdu 850 km za podmínek SORT2 a přepraví až 90 cestujících. Vozidlo je vybaveno systémem pro správu vozového parku Link+, který umožňuje vizualizaci provozních dat v reálném čase a poskytuje bezpečnější a efektivnější provozní řešení pro městskou veřejnou dopravu. Pro evropský trh nabízí čínský výrobce také modely dvoupodlažní U11DD a městský U12, které do Bruselu také přivezl. Yutong nabízí komplexní řešení v celém životním cyklu vozidla, včetně inteligentní konektivity, efektivního nabíjení a servisní podpory a systému správy vozového parku Link+. Servisní značka EnRoute+ poskytuje servis a podporu náhradních dílů. Dodávky dílů zajistí centrální sklad dílů ve Francii doplněný 16 předem vybudovanými sklady, které dohromady tvoří dvouúrovňový evropský systém dodávek dílů. Společnost má 32 autorizovaných servisních stanic po celé Evropě s přibližně 90 profesionálními servisními pracovníky, kteří zákazníkům poskytují diverzifikovaná servisní řešení, včetně smluv o kompletním servisu, mobilních servisních prohlídek a technické podpory na místě – a komplexně tak řeší rozmanité provozní potřeby, uvedl Yutong. Yutong byl v roce 2024 s 1 092 vozy lídrem v dodávkách elektrických autobusů do Evropy. Tento trend pokračuje i letos, v prvním pololetí je registrováno 852 elektrobusů Yutong. Hlavní závod a výzkumné a vývojové centrum společnosti Yutong Bus sídlí ve městě Zhengzhou v provincii Henan v Číně.
Po Euro Testu 2025 se 24 odborných novinářů z 24 zemí shodlo na vítězi " Coach of the Year 2026 ". Prestižní titul získala Setra TopClass . V testovací sérii konané v září v italské Modeně se S 516 HDH z prémiové modelové řady osvědčila ve všech ohledech. Soutěže se zúčastnily dva další autokary: Iveco Evadys HD 12m a Neoplan Skyliner Auwarter Edition.
Pro Tilla Oberwördera, ředitele Daimler Buses, je toto ocenění potvrzením, že modely Setra TopClass jsou vlajkovými produkty, které nastavují standardy v oboru – jak je nyní uznáváno i v novinářské oblasti: „ Nejvyšší bezpečnostní standardy a maximální efektivní ziskovost jsou dvě oblasti, které u této prémiové modelové řady vynikají. Základem této mezinárodní trofeje je množství technických inovací a moderních řešení .“ „ Pro porotu je Setra TopClass jasným vítězem trofeje „Autobus roku 2026“. Obzvláště na nás zapůsobil kompletní balíček asistenčních a bezpečnostních systémů pro řidiče. Jejich technická propracovanost a vysoká účinnost dokazují, jak silně se značka zavázala k pohodlí cestujících i řidičů na cestách s touto prémiovou modelovou řadou ,“ říká Gianluca Ventura, nový předseda poroty. Šéfredaktor italského odborného časopisu Pullman převzal funkci po Tomu Terjesenovi z Norska. Novým místopředsedou je Sascha Böhnke, který z oboru reportuje pro německý časopis Omnibus. Mezinárodní ocenění „Autobus roku“ se uděluje od roku 1989, kdy se komise skládala pouze z 12 novinářů. Dnes je v porotě dvakrát tolik členů. Setra HDH ve třech délkách Kromě dvoupodlažní S 531 DT se Setra TopClass skládá ze tří modelů: S 515 HDH, S 516 HDH a S 517 HDH, které jsou k dispozici v délkách od 12,5 do 14,2 metrů. Všechny se vyznačují stabilitou, agilním jízdním chováním a maximální individuální všestranností. Tři třínápravová vozidla jsou poháněna řadovým šestiválcovým vznětovým motorem OM 471. Standardní výkon je 350 kW (476 k), volitelně 375 kW (510 k). Ve vozidlech Setra TopClass jsou všechny motory spojeny s plně automatizovanou manuální převodovkou GO 250-8 PowerShift. Mercedes-Benz eCitaro a Setra S 515 HD získaly ceny Busworld Vehicle Awards Společnost Daimler Buses by úspěšná také na letošních cenách Busworld Vehicle Awards, které byly uděleny již po dvacáté druhé. Setra S 515 HD získala ocenění „Excellence Label“ v kategoriích "Bezpečnost autobusů" a "Kmfort autobusů". Třicetičlenná porota ocenila efektivní a všestranné asistenční a bezpečnostní systémy vozidla, stejně jako vynikající komfort testovacího vozidla, které bylo vybaveno funkcemi, jako je Attention Assist 2 a adaptivní tempomat ABA6 Plus. Oceněn byl i Mercedes-Benz eCitaro. Plně elektrický autobus získal ocenění „Excellence Label“ v kategorii Komfort autobusů. Testovací vozidlo bylo vybaveno čtvrtou a nejnovější generací baterií NMC4, které kombinují prodloužený dojezd s dlouhou životností.
Svou premiéru si elektrický autobus, který vyrábí Škoda Group ve spolupráci se SOR Libchavy, užil už na Busworld Europe v roce 2023. Tentokrát si návštěvníci na stánku Škodovky v Hale 11 mohou prohlédnout jeden z vozů připravený k dodání do Prahy.
Dopravní podnik hlavního města Prahy a SOR Libchavy uzavřely rámcovou smlouvu na dodání až 100 autobusů SOR ENS 12 před dvěma lety. Prvních 18 vozidel objednal DPP v listopadu 2024 a dodávky by měly být ukončeny do konce letošního října. Jde o první zakázku na které SOR spolupracuje se Škodou Electric, ta do vozidel nově dodává elektrovýzbroj a testuje vozy v Plzni. Škoda Group je po celém světě známá i díky rozsáhlému portfoliu elektrických komponentů pro všechny typy vozidel hromadné dopravy. S nejpokročilejšími technologiemi se přijede pochlubit na Busworld do Bruselu podruhé.
Španělský výrobce nástaveb Castrosua chystá na Busworld novinku - první bateriový elektrický autokar. Prezentován bude na podvozku Volvo BZR, k dispozici bude se všemi typy pohonu.
Na svém stánku v Hale 8 číslo 804 ukáže Castrosua nejnovější produkty pro tři segmenty trhu: městskou dopravu, příměstskou a dálkovou dopravu, všechny v elektrických verzích. Spolu s prvním dálkovým autokarem uvede Castrosua také 12metrový NELEC, své 100% elektrické řešení pro městskou dopravu, a 13metrový 75 CS Low Entry pro meziměstský segment. Tím kompletuje svou nabídku v segmentu meziměstské dopravy a doplní svou řadu řešení mobility pro vozidla třídy I, II a III.
Kempower a EO Charging překročily hranici 300 nabíjecích bodů a podpořily rychlý rozvoj infrastruktury pro elektrické autobusy ve Velké Británii. Tři roky partnerství mezi finským výrobcem rychlonabíjecích stanic Kempower a britskou firmou EO Charging, která se zabývá infrastrukturou pro elektromobily, znamená více než 300 nabíjecích stanic pro autobusové dopravce jako jsou Metroline, Go Ahead a Stagecoach. V České republice využívá technologii Kempower pro nabíjení svých elektrických autobusů Comett Plus v Táboře.
Spojené království je v současnosti největším odběratelem autobusů s nulovými emisemi v Evropě. V roce 2024 se na britské silnice dostalo přibližně 1 570 nových autobusů s nulovými emisemi, což představuje meziroční nárůst o 36 procent. Cílem partnerství Kempower a EO Charging bylo zajistit dostatečnou nabíjecí infrastrukturu. Během tří let společnosti Kempower a EO Charging spolupracovaly na vybavení celkem 11 autobusových dep především v Londýně a Skotsku. Nainstalovaly 342 nabíječek a dalších 150 je ve výstavbě. Celková energie dodávaná do elektrických autobusů v současné době činí 20,23 GWh, což odpovídá odhadované úspoře emisí 26 888 761 kg CO₂. Nedávno instalovaly tři pantografy ve Skotsku. Jednalo se o první komerční projekt Kempower na severní polokouli, první byl dokončen v červenci 2024 v australském Sydney. Řešení umožňuje nabíjení rychlostí až 500 kW. Kempower představí na Busworld v Bruselu v Hale 8 svá nejlepší řešení nabíjení stejnosměrným proudem a software pro správu nabíjení elektromobilů ChargEye pro depo. Odborníci z Kempower vystoupí: Úterý, Říjen 7 11 hodin: "Jak Kempower vede útok v italských autobusových depech" – Mattia De Lorenzo 14 hodin: "Jak ušetřit až 60 % nákladů na energii optimalizací nabíjení autobusových dep" – Tero Könönen Středa, Říjen 8 11 hodin: "Posílení připravenosti autobusového parku a služeb poskytovaných nabíjecími vozidly ve správný čas" – Jesse Nygrén 14 hodin: "Více než nabíjení – 360° zážitek z autobusového depa společnosti Kempower" – Jeroen Heggelman
Kanadský výrobce Ballard Power Systems přiveze na veletrh Busworld v Bruselu novou generaci palivových článků pro dopravní prostředky nové generace s názvem FCmove®-SC. Modul FCmove®-SC, určený pro městskou dopravu, nabízí vyšší trvalý výkon, zjednodušenou integraci do vozidla, lepší provozní výkon a nižší náklady na životní cyklus.
V současné době je po celém světě nasazeno více než 1 700 autobusů s palivovými články poháněných systémem Ballard, které ujely v provozu více než 35 000 hodin. To odpovídá 14 hodinám denně, pět dní v týdnu po dobu více než osmi let, bez významné údržby sady palivových článků – klíčové součásti motoru, jako generátor přeměňuje vodík na elektřinu, uvádí kanadský výrobce. V Evropě byly palivové články Ballard instalovány do více než 850 vozidel. Používají je hlavně Solaris ve svých autobusech Urbino 12 a 18 hydrogen a Wrightus ze Severního Irska ve vozech Kite Hydroliner. Wrightbus provozuje Kite Hydroliner na linkách Metrobus v Crawley ve Spojeném království a vodíkové autobusy Solaris jezdí například v Kolíně nad Rýnem nebo v Barceloně. Ballard Power doposud v Evropě prodával především moduly palivových článků FCmove-HD s výkonem 70 kW a moduly FCmove-HD+ s výkonem 100 kW. Nyní na trh uvádí nový modul palivových článků pro městskou dopravu FCmove-SC, založený na rodině Ballard FCmove. Je navržen tak, aby v rámci strategie Ballard pro paritu dieselových motorů nabízel vyšší trvalý výkon, zjednodušenou integraci do vozidla, lepší provozní výkon a nižší náklady na životní cyklus. Nový modul palivových článků nabízí špičkový výkon nejméně 75 kW a je optimalizován pro konzistentní provozní výkon a vyšší tepelné rezervy pro zvýšení účinnosti. Efektivní subsystémy jsou navrženy pro životnost přibližně 25 000 provozních hodin za standardních provozních cyklů. Zároveň Ballard rozšiřuje své služby a kombinuje FCmove-SC s prediktivní údržbou a analytikou. Integrovaná komunikace a online portál FCServiceCloud Customer Insight jsou navrženy tak, aby umožňovaly preventivní a prediktivní procesy údržby a pomáhaly provozovatelům maximalizovat provozuschopnost a snižovat náklady na podporu životního cyklu. „ Naším cílem je přinášet praktické a měřitelné kroky, které posouvají autobusy s palivovými články blíže k paritě dieselových autobusů ,“ řekl David Mucciacciaro, senior viceprezident a obchodní ředitel. „ Využíváme největší provozní zkušenosti v segmentu autobusů a poznatky od našich dlouholetých zákazníků, abychom mohli poskytnout řešení, které zjednodušuje integraci vozidel, snižuje provozní a údržbářské náklady – a to vše podpořeno službami, které udrží vozové parky spolehlivě na silnicích .“ Ballard Power bude vystavovat FCmove-SC a další řešení pro dopravní sektor v Hale 9, stánek 579.
Značka NEOPLAN představí na veletrhu limitovanou edici svého legendárního dvoupodlažního autokaru Skyliner. Speciální model „Auwärter Edition“ vznikl u příležitosti 85. narozenin Konrada Auwärtera a 90. výročí značky NEOPLAN. Tato edice třiceti vozů se vyznačuje klasickým designem, který zdobil jak přední masky, tak i tovární budovy tradiční značky a její vozidla.
Čtyři metry vysoký Skyliner je od roku 1967 vlajkovou lodí značky a ikonou luxusního cestování. Za 58 let bylo předáno zákazníkům více než 5 500 vozů. Sloužily po celém světě – od shuttle autobusů NASA na Cape Canaveral, přes obyný vůz arabské královské rodiny až po tour bus, který v 90. letech využívala skupina Kelly Family. Limitovaná edice „Auwärter Edition“ spojuje retro designové prvky s nejmodernější technologií. Vyznačuje se exkluzivními detaily interiéru, hliníkovými ráfky, velkou kuchyní a prostornou toaletou. Součástí výbavy je digitální kokpit SmartSelect, asistenční systémy MAN SafeStop Assist, Lane Return Assist a moderní kamerový systém OptiView. Pohon zajišťuje úsporný motor MAN D26 s technologií EfficientCruise 3, který spojuje vysokou efektivitu s nízkými emisemi CO₂. S kapacitou až 83 cestujících (turistická verze) nebo 96 cestujících (dálková verze „Skyliner Express“) umožňuje moderní technologie MAN snížit emise CO₂ na jednoho pasažéra na kilometr na méně než deset gramů – špičkovou hodnotu potvrzenou i nezávislými testy. Se zavazadlovým prostorem až 11 m³ a nízkopodlažním spodním patrem s místem pro dva invalidní vozíky je ideální segment dálkových linek. „ Konrad Auwärter a jeho celoživotní dílo jsou dodnes neoddělitelně spjaty se značkou NEOPLAN. Limitovanou edicí Skylineru mu vzdáváme hold a zároveň posouváme standardy komfortu, bezpečnosti a udržitelnosti v dálkové dopravě ,“ říká Heinz Kiess, vedoucí marketingu autobusů ve společnosti MAN Truck & Bus. Konrad Auwärter oslavil 24. srpna své 85. narozeniny – a v tento den se v Pilstingu v Dolním Bavorsku poprvé objevil Skyliner Auwärter Edition. V roce 1940 se ve Stuttgartu narodil Dr. Ing. h.c. Konrad Auwärter jako druhý syn mistra koláře Gottloba Auwärtera, který o pět let dříve založil ve Stuttgartu-Möhringenu společnost Gottlob Auwärter GmbH & Co. KG – a položil tak základy pro to, co dodnes definuje legendárního „ducha NEOPLANU“: s vášní a inovativními nápady pohánět automobilový pokrok. V roce 1955 začal Konrad Auwärter učit se automechanikem v podniku svých rodičů. V letech 1962 až 1964 studoval na Vysoké škole strojní a elektrotechnické v Hamburku. Svou diplomovou prací na téma „Dvoupatrové autobusy“ dal impuls pro rozsáhlou a úspěšnou řadu dvoupatrových autobusů, jejichž cestovní verze se od roku 1967 staly známými jako NEOPLAN Skyliner. Od roku 1965 vedl opravárenské oddělení v rodinném podniku, než v roce 1973 převzal vedení druhého závodu NEOPLAN v Pilstingu v Dolním Bavorsku. V Pilsingu je dodnes k vidění původní nerezový design se stylizovaným ramenem Auwärter, které zdobilo čelní masky a tovární budovy tradiční značky. MAN Truck & Bus najdete na Výstavišti v Bruselu v Hale 4 na stánku 401.