Za tři a půl roku elektrobusy SOR NS 12 ujely v Hradci Králové tři miliony kilometrů
Před koncem roku 2021 flotila SOR NS 12 electric v Hradci Králové překonala hranici 3 miliony ujetých kilometrů. Foto DPMHK

Kromě ekologické městské dopravy by na konci příštího roku měli mít cestující i nový systém odbavení s rozšířenou nabídkou plateb za jízdné.
Kromě ekologické městské dopravy by na konci příštího roku měli mít cestující i nový systém odbavení s rozšířenou nabídkou plateb za jízdné.
Elektrobusy SOR NS 12 na linkách městské hromadné dopravy v Hradci Králové překonaly hranici tří milionů ujetých kilometrů. Dvacet celonízkopodlažních vozidel pořídil Dopravní podnik města Hradce Králové (DPMHK) v pololetí roku 2018 s pomocí dotací z fondů EU, z celkové částky 246 mil. Kč činil podíl dotace 85%. Součástí bylo i dodání nabíjecích stanic pro pomalé nabíjení pro každý elektrobus na krytém odstavném stání ve vozovnách společnosti a pěti kusů rychlonabíjecích stojanů na konečných zastávkách THD a Slezské Předměstí - Cihelna. Elektrobusy jsou vybavené klimatizací a USB zásuvkami, uvezou 100 cestujících, 35 má místo k sezení.

Na jedno plné nabití elektrobus ujede cca 200 km, při směně s rychlonabíjením se denní dojezd zvýší až na 300km. Spotřeba elektrické energie se pohybuje pod 1kWh na 1 ujetý kilometr. Vzhledem k rovinatému terénu v Hradci Králové dokáží řidiči správným stylem jízdy a využíváním brzdného účinku a dynamiky elektrobusu "vrátit" rekuperací přes 30% energie zpět do baterií.

Podle zkušeností DPMHK je oproti původním klasickým autobusům u elektrobusů levnější nejen provoz, ale i jednodušší pravidelná údržba. Místo spalovacího motoru, palivové soustavy a převodovky si elektrobus vystačí „pouze“ s jedním elektrickým motorem bez převodů. Elektrický motor sám o sobě má také minimální nároky na údržbu.  Zvýšenou péči je naopak potřeba věnovat trakčním akumulátorům, jejichž životnost a spolehlivost závisí na správném zacházení v provozu i při nabíjení.

Nejedná se pouze jen o správné nabíjení baterií, ale i o vozidlové systémy, které se starají o podmínky pro trakční akumulátory. Prostory na střeše, kde jsou akumulátory uloženy, musí být podle teploty okolí buď vytápěné, nebo klimatizované tak, aby baterie správně fungovaly v potřebných teplotních podmínkách.  

Hradecký dopravní podnik při této příležitosti připomíná své první „průzkumníky“ elektrobusové dopravy v Hradci Králové ze SOR Libchavy, kdy v září 2013 nasadil do provozu model SOR EBN 9,5 - aktuálně ev. č. 401 a v únoru 2015 pak následoval vůz SOR EBN 11 - aktuálně ev. č. 403. U SOR EBN 9,5 šlo v té době nejen o první elektrobus od SORu v této délkové kategorii, ale zároveň o první z vozů řady EBN, u něhož byl použit facelift předního a zadního čela dle návrhu českého architekta Patrika Kotase.

Tyto vozy sloužily dopravnímu podniku k testování, ověřování provozních parametrů a vlastností, které využil pro specifikaci nákupu dvaceti elektrobusů. Následně jezdily nebo jezdí v běžném provozu na klasických linkách MHD.

„Vedle zvyšování celkové kvality poskytovaných služeb se intenzivně zaměřujeme i na ekologii provozu městské hromadné dopravy. Co se týká e-mobility českých městských dopravních podniků, jsme i nyní ve své kategorii na špici. Náš DP tak vlastní nejzelenější, tedy nejčistší, veřejnou dopravu v rámci celé České republiky,"
uvádí Zdeněk Abraham, předseda představenstva Dopravního podniku města Hradce Králové.

Podíl dopravních prostředků DPMHK se ustálil na plánované energetické bilanci 50/50 (poměr vozidel s elektrickým a naftovým pohonem). Část dieselových autobusů si podle Zdeňka Abrahama dopravní podnik ponechal pro případ řešení nepředvídatelných situací, například pro zajištění dopravy při dlouhodobých výpadcích elektrické energie a pro plnění mimořádných úkolů.

Pro rok 2022 připravuje DPMHK další obměnu své flotily. Před Vánoci vyhlásil veřejnou zakázku na nákup nových 6 dvounápravových a 4 kloubové dieselové nízkopodlažní autobusy za předpokládanou cenu 72 000 000 korun. Termín pro podání nabídek je 17. ledna 2022, předpokládaný termín uzavření smlouvy únor 2022. 
 
"Nechceme jít však pouze cestou moderních vozů MHD, ale modernizaci plánujeme prolnout všemi složkami našich služeb. V roce 2022 proto chystáme projekt Modernizace systému elektronického odbavování cestujících v MHD v Hradci Králové. Modernizace se navíc netýká jen systému odbavování ve vozech MHD, ale také dispečerského řízení, půjde o obnovení e-shopu pro zákazníky DP a pořízení 19 kusů zastávkových označníků – informačních tabulí, které budou v on-line režimu a cestujícím mimo jiné poskytovat informaci o času reálného příjezdu a zpoždění spoje do zastávky," řekl Zdeněk Abraham.  

Odbavovací systém by mohl začít fungovat na konci příštího roku a výrazně by měl rozšířit možnosti platby jízdného MHD například také o bezkontaktní bankovní karty, v různých formách (plastová karta, karta v mobilu, platební nálepka, emulovaná karta v mobilní aplikaci, chytré hodinky). Prodej u řidičů by měl být výrazně omezen a budou zrušeny i současné dobíjecí automaty. Novinkou bude možnost odbavení pomocí IN karty Českých drah, karty IREDO a Pardubickou kartou.