Z veletrhu Rail business days 2025
Na veletrhu byla vystavená jednotka Škoda Vagonka 15Ev (650 233/651 233) s CVR ODIS.

V ostravském Trojhalí Karolina a na nedaleké železniční vlečce proběhl od 10. do 12. června další ročník mezinárodního železničního veletrhu Rail Business days. Reportáž z veletrhu pochází z druhého dne.

Reklama

V ostravském Trojhalí Karolina a na nedaleké železniční vlečce proběhl od 10. do 12. června další ročník mezinárodního železničního veletrhu Rail Business days. Reportáž z veletrhu pochází z druhého dne.

V Ostravě nechyběli zástupci největších hráčů, kteří působí na železničním trhu. Přivezli ukázat přes dvě desítky kolejových vozů s parním, elektrickým, vodiíkovým a bateriovým pohonem. 

Vlakem, který poháněla parní lokomotiva (a na konci byla dieselová), se mohli svézt návštěvníci veletrhu 10. a 11. června. Jeho trasa vedla z Trojhalí Karolina až do stanice Orlová-Poruba. Jízdy nabízela společnost DB Cargo, společně s partnery.

Elektrické lokomotivy byly reprezentované strojem Siemens Vectron, ale i polským Newagem Dragon 2. Velkou expozici měla společnost Škoda Group. Jak uvedl mluvčí Škody Group Jan Švehla, firma přivezla bateriový vlak RegioPanter, který slouží cestujícím na Ostravsku už 6 měsíců. Najeto má 322 tisíc km (na baterie ujel 107 tisíc km). K vidění byl pro návštěvníky RegioPanter v barvách ODISu nebo tři vozy z jednotky ComfortJet, které Škoda vyrábí ve spolupráci se společností Siemens Mobility. U stánku měla společnost vystaven trakční motor pro své bateriové vlaky.

Premiéru na veletrhu si odbyl nový vůz od švýcarského výrobce Stadler, konkrétně se jedná o bezemisní vůz RS Zero. K dispozici může být buď s vodíkovým a/nebo bateriovým pohonem. Podle předsedy dozorčí rady Stadleru Petera Spuhlera může být RS Zero náhradou za dieselové vozy, jelikož jde o ideální řešení k modernizaci železničního vozového parku na tratích v ČR, které nejsou elektrifikované. Podle Stadleru aktuálně probíhají jednání s možnými zákazníky v tuzemsku. RS Zero představuje nástupce modelu RS1. Disponuje plně dekarbonizovaným pohonným systémem, k dispozici může být coby jednovozová nebo dvouvozová jednotka s kapacitou až 165 míst k sezení. Dojezd vlaku na jedno nabití baterií činí 150 kilometrů, v případě vodíkového pohonu pak až 800 kilometrů. Na vývoji vozidla se významně podíleli i inženýři z pražské pobočky Stadleru. Vozidlo představuje novinku, která je důležitá i pro český trh, protože po Německu je Česko druhou největší zemí, kde jezdí nejvíce motorových vozů Stadler RS1 a současně zemí s velkým podílem regionálních neelektrifikovaných tratí. Jednou z mnoha výhod je i zatížení nápravy, která je pod 18 tunami. A kde se vůz hodí nejlépe? K vytvoření ekonomicky atraktivní přepravní nabídky na vedlejších tratích s nízkou hustotou provozu.

Co dalšího mohli návštěvníci na veletrhu vidět? Například motorový univerzální vozík (MUV 75) Správy železnic, vozidlo pro diagnostiku železničního svršku, speciální údržbový vlak firmy Budimex nebo lokomotivu EffiShunter 1000 od CZ Loko, která bude sloužit u společnosti Subterra a mnoho dalšího.

Veletrh hodnotíme jako velmi vydařený, velkým plusem byla přidaná kolej pro vystavené exponáty. Kdy se bude konat další ročník? Podle plánů pořadetlů by měl proběhnout od 9. do 11. června 2026. 


Z veletrhu Rail business days 2025
Pozvánka na veletrh.
Z veletrhu Rail business days 2025
Zvláštní vlak, který vyjížděl z vlečky až do Orlové-Poruby, byl tažen dieselovou lokomotivou 744 191 od DB Cargo Czechia a na jeho konci se nacházela parní lokomotiva Škoda 57Lo3 (475.196) ,,Šlechtična", která patří Spolku Výhrevne Vrútky.
Z veletrhu Rail business days 2025
Stadler RS Zero HEMU 1 se představil už minulý rok v Berlíně na veletrhu InnoTrans. Nyní se návštěvníkům ukázal v Ostravě.
Z veletrhu Rail business days 2025
Premiéru na veletrhu si odbyl motorový vůz Stadler RS Zero. Před vozem si návštěvníci mohli poslechnout skladby, které zahrály členky Janáčkovy filharmonie Ostrava. Na violoncello hrála Judita Šprochová a na housle Alžběta Falcníková.
Z veletrhu Rail business days 2025
Představení motorového vozu RS Zero si v Ostravě kromě zástupců výrobce nemohl nechat ujít i velvyslanec Švýcarska J. E. Urs Bucher.
Z veletrhu Rail business days 2025
Lokomotiva Siemens Vectron MS (383 443-9), která bude sloužit u společnosti Metrans.
Z veletrhu Rail business days 2025
Společnost CZ Loko vystavila na kolejišti lokomotivu EffiShunter 1000 (744 152-0), která bude sloužit u firmy Subterra.
Z veletrhu Rail business days 2025
V Ostravě se také představila jednotka ComfortJet, zatím pouze řídící vůz a dva vagony.
Z veletrhu Rail business days 2025
Z veletrhu Rail business days 2025
Z veletrhu Rail business days 2025
Dieselová lokomotiva CZ Loko 750.7 ,,Míša" (750 710-6) byla zapojena za částmi jednotky ComfortJet.
Z veletrhu Rail business days 2025
Vystavena byla i bateriová verze RegioPanteru - Škoda Vagonka 15Ev3.
Z veletrhu Rail business days 2025
Správa železnic vystavila vícero své techniky. Na fotografii je zachycen kolejový přepravník KOP 12/40 s dvoucestným rypadlem Liebherr A922.1509.
Z veletrhu Rail business days 2025
Vystaven byl také motorový univerzální vozík MUV 75, který upravila pro SŽ společnost CZ Loko.
Z veletrhu Rail business days 2025
Na veletrhu si návštěvníci mohli prohlédnout také MUV 75 firmy JARO, která se specializuje na chemické hubení nežádoucí vegetace na železnicích i na ostatních plochách. Pro společnost ji vyrobila firma CZ Loko.
Z veletrhu Rail business days 2025
Polský výrobce kolejových vozidel Newag přivezl do Ostravy lokomotivu Dragon 2.
Z veletrhu Rail business days 2025
Z veletrhu Rail business days 2025
Správa železnic ukázala na veletrhu vůz Plasser & Theurer EM 100 pro diagnostiku železničního svršku.
Z veletrhu Rail business days 2025
Z veletrhu Rail business days 2025
Drážní hasiči přivezli na veletrh vícero svých vozů. Jedním z nich byl VEA Škoda Octavia III combi scout, která slouží JPO v Přerově.
Z veletrhu Rail business days 2025
Dalším vozem drážních hasičů byl Ford Transit Custom, který slouží také u JPO v Přerově.
Z veletrhu Rail business days 2025
Drážní hasiči z Plzně dovezli na ukázku vůz Mercedes-Benz 818 Atego, který původně sloužil hasičskému sboru Plzeňského kraje.
Z veletrhu Rail business days 2025
Správa železnic přivezla také vůz Ford Transit.
Z veletrhu Rail business days 2025
Společnost PKP Cargo International vystavila na veletrhu dvoucestný víceúčelový stroj.
Z veletrhu Rail business days 2025
Ve stánku společnosti CAT/Zeppelin byly k vidění také dva motory. Vlevo je model C32B, vedle 3512C HD.
Z veletrhu Rail business days 2025
Drážní hasiči z Chebu ukázali svou čtyřkolku Odes.
Z veletrhu Rail business days 2025
V expozici drážních hasičů stál také Renault D 14 4x4, který slouží JPO v Ostravě. Jedná se o dvoucestné vozidlo (SaZ UniRoller-V).
Z veletrhu Rail business days 2025
Z veletrhu Rail business days 2025
Z veletrhu Rail business days 2025
Na veletrhu měla své místo společnost ČD Cargo, která přivezla na ukázku Siemens Vectron s celovozovým polepem Svazu průmyslu a dopravy ČR.
Z veletrhu Rail business days 2025
Společnost CZ Logistics (dcera CZ Loko) je od roku 2007 železničním dopravcem na regionálních a celostátních dráhách. K tomuto účelu využívá například lokomotivu CZ LOKO EffiShunter 1000-M (742 793-3).
Z veletrhu Rail business days 2025
RBD 2024 i 2025 se účastnila společnost Budimex. V roce 2025 dovezla ukázat svůj pracovní stroj Plasser & Theurer.