
Portál dopravy postupně umožní vyřídit si online většinu úředních záležitostí spojených s dopravou, občanům i firmám. Elektronicky se budou podávat žádostí a hradit správní poplatky týkají se řidičů, automobilů, lodí i letadel.
Portál dopravy postupně umožní vyřídit si online většinu úředních záležitostí spojených s dopravou, občanům i firmám. Elektronicky se budou podávat žádostí a hradit správní poplatky týkají se řidičů, automobilů, lodí i letadel.
Ministerstvo dopravy spouští nový Portál dopravy pro elektronickou komunikaci občanů s úřady v oblasti dopravy. Přes internet půjde podávat žádosti o výměnu řidičského průkazu, získat výpis z bodového konta, nahlížet na údaje o vozidlech nebo řešit elektronické služby v oblasti plavidel, letectví apod. Tento nástroj je dalším krokem v digitalizaci dopravních agend do roku 2025.
„Šetříme čas a peníze občanů, kteří mohou, namísto několika návštěv úřadů a prohledávání internetových odkazů, nalézt dostupné elektronické služby na jednom místě. Z tohoto rozcestníku jsou dostupné již fungující služby spojené s dopravou, jako je například kontrola tachometru, dálniční známky, ale i novinky. Například nová možnost e-podání žádostí o výměnu řidičského průkazu z důvodu krádeže, ztráty či změny osobních údajů, předvyplnění žádosti na Registr vozidel či nové žádosti v agendě plavidel,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Další online novinkou zde jsou tzv. BLESKY, tedy žádosti o zrychlené vyřízení do pěti pracovních dnů, nebo elektronická dostupnost dalších lodních a leteckých agend. Portál dopravy má postupně umožnit vyřízení online většiny úředních záležitostí spojených s dopravou. Pro uživatelskou přívětivost je vybudované obousměrné propojení a stejný design s Portálem občana, stačí tak jedno přihlášení v jednom z portálových řešení.
Dalšími kroky v rozvoji tohoto dopravního nástroje bude podle ministerstva přidání výpisu z karty řidiče, nové žádosti v agendě vozidel a plavidel. Portál bude přístupný i pro právnické osoby, nabídne elektronickou úhradu správních poplatků na všechny úřady.
Smysl Portálu dopravy a jeho přidaná hodnota je ve zpřístupnění „transakčních služeb“, tedy elektronické podání žádostí, úhrada správních poplatků apod. Taktéž zastřešuje různé digitalizační agendy resortu, které vyplývají z jeho různých závazků, povinností či vlastní aktivity.
Portál dopravy nyní nabízí či letos nabídne digitální dopravní služby pro:
Řidiče:
• údaje o ŘP
• e-podání žádosti o ŘP
• výpis z bodového konta
• údaje o přestupcích
• údaje o zákazech řízení
• údaje o profesní způsobilosti
Vlastníky a provozovatele automobilů:
• údaje o všech (historicky) vlastněných autech
• předvyplnění žádosti o změny v registru
• kontrola tachometru
• přístup k datům Registru vozidel přes tzv. datovou kostku
• přístup k nákupu a správě elektronické dálniční známky
• přístup k mýtnému portálu
• Ověření vozidla řidiče taxislužby
Majitele, provozovatele či vůdce lodí:
• e-podání na průkaz vůdce plavidla
• přihlášení se na zkoušky
A ještě letos zde přibydou:
• údaje z registru Státní plavební správy
• údaje o plavidlech
• e-podání technických prohlídek plavidel
• údaje o průkazech vůdců plavidel
Majitele či provozovatele letadel a piloty:
• registrace provozovatele dronů
• rezervace termínu zkoušky
• nahlížení do leteckého rejstříku pro piloty
• vydání pilotních a technických průkazů
A ještě letos zde přibydou:
• údaje o držených průkazech
• údaje o letadlech
Či zpřístupnění dalších služeb na jednom místě jako:
• Ověření vozidla řidiče taxislužby
• OneTicket
• Přímé propojení s Portálem občana
• Aktuality v dopravním sektoru.