Výsledky testování elektromobilu v Bezba dopravě
Elektrický Sprinter měl dopravce Vega Tour zapůjčený z Německa. Je vybaven akumulátorem o kapacitě 56kWh, elektromotor vozu má výkon 150kW a maximální rychlost je omezena na 90 km/h. Model vozu byl navržen tak, aby vyhovoval přepravě osob se sníženou schopností pohybu. Má kapacitu až pro tři invalidní vozíky a zároveň tři cestující na sedadlech. Foto ROPID

Specializovaná služba pro přepravu osob s těžkým zdravotním postižením po Praze nebo Středočeském kraji úspěšně dokončila pětiměsíční test elektromobilu Mercedes-Benz eSprinter Pro 320 Standard v reálném provozu. Test probíhal od 15. ledna do 31. května 2025 a zahrnoval 98 testovacích dní, během kterých bylo shromážděno významné množství dat. Výsledky ukázaly jak potenciál, tak výzvy elektromobility v oblasti bezbariérové dopravy.

Reklama

Specializovaná služba pro přepravu osob s těžkým zdravotním postižením po Praze nebo Středočeském kraji úspěšně dokončila pětiměsíční test elektromobilu Mercedes-Benz eSprinter Pro 320 Standard v reálném provozu. Test probíhal od 15. ledna do 31. května 2025 a zahrnoval 98 testovacích dní, během kterých bylo shromážděno významné množství dat. Výsledky ukázaly jak potenciál, tak výzvy elektromobility v oblasti bezbariérové dopravy.

Testovaný Mercedes-Benz eSprinter Pro 320 Standard s kapacitou baterie 56 kWh prokázal průměrnou spotřebu 46 kWh/den, což při běžném provozu znamenalo dostatečnou kapacitu pro denní provoz. Vozidlo je vybaveno elektromotorem o výkonu 150 kW s maximální rychlostí omezenou na 90 km/h a má kapacitu až pro tři invalidní vozíky a tři cestující na sedadlech současně.

ROPID zveřejnil výsledky testování:

Klíčová zjištění:
Test odhalil několik důležitých poznatků:

Pozitivní aspekty:

  • Kapacita baterie byla při průměrné spotřebě 46 kWh/den dostačující pro běžný provoz
  • Cestující vysoce oceňovali tichý provoz elektromobilu
  • Nabíjení probíhalo bez větších komplikací
  • Minimální vliv na spotřebu měla hydraulická rampa a zatížení vozidla

Výzvy:

  • Okolní teplota se ukázala jako nejvýznamnější faktor ovlivňující spotřebu - při teplotách pod 0 °C byl zaznamenán téměř dvojnásobný nárůst spotřeby oproti teplotám 20 – 25 °C
  • Problém s rychlým vyhřátím vozidla v chladných dnech
  • Kapacitní omezení: užitečná hmotnost 731 kg po instalaci hydraulické rampy může být při plném obsazení nedostatečná

Bezba doprava je doplňkem standardních služeb veřejné dopravy, která pomáhá pohybovat se i lidem s těžkým zdravotním postižením, pro které jsou běžné, i když bezbariérové dopravní prostředky, těžko použitelné. Speciálně upravené mikrobusy najedou každý den po Praze i Středních Čechách průměrně 6 000 km. Proto je důležité myslet také na ekologickou stopu jejich provozu," uvádí Petr Tomčík, ředitel ROPID.

Závěr a doporučení

Závěrečná zpráva konstatuje, že testovaný elektromobil nesplňoval všechny požadované kvality a parametry, přesto se ukázalo, že elektromobil může být pro Bezba dopravu potenciálně vhodný při promyšlených změnách především v oblasti kapacity baterie, užitečné hmotnosti vozidla a vytápění.
Pro budoucí směřování k elektromobilitě ve veřejné dopravě by bylo vhodné analyzovat zařazení nejen elektrických užitkových vozů, ale i elektrických osobních vozů, které již dnes dosahují slibných výsledků dojezdu a užitečné hmotnosti.

O službě Bezba doprava
Bezba doprava je služba určená pro osoby s těžkým zdravotním hendikepem – držitele průkazu ZTP nebo ZTP/P s trvalým bydlištěm na území Prahy nebo Středočeského kraje. Služba funguje v současné podobě od roku 2022 a v současnosti disponuje 43 speciálně upravenými vozidly. 

Provoz zajišťuje dispečink zřízený organizací ROPID, který přijímá jednotlivé objednávky a koordinuje provoz vozidel zajišťovaných společnostmi Lutan a Vega Tour. Služba je schopna denně uspokojit až 350 pasažérů


Výsledky testování elektromobilu v Bezba dopravě
Elektrický Sprinter si mohli prohlédnout na Dni otevřených dveří v Vega Tour v pražských Kunraticích 17. května 2025. Foto Busportal
Výsledky testování elektromobilu v Bezba dopravě
Výsledky testování elektromobilu v Bezba dopravě
Pro zabezpečení vozíčků má elektrický Sprinter speciální kolejnice.