Výroba automobilů do srpna 2022
Desítky nových autobusů Crossway vyrábí Iveco Bus pro společnost Autolinee Toscane, jediného provozovatele autobusové dopravy v Toskánsku. Foto město Montespertoli

Výrobci vozidel dohání ztráty z první poloviny roku, drahé energie ale ohrožují celý sektor. Produkce osobních automobilů v letních měsících byla dokonce vyšší než v roce 2019. Autobusů bylo vyrobeno o 377 meziročně více.
Reklama
Výrobci vozidel dohání ztráty z první poloviny roku, drahé energie ale ohrožují celý sektor. Produkce osobních automobilů v letních měsících byla dokonce vyšší než v roce 2019. Autobusů bylo vyrobeno o 377 meziročně více.
Výroba automobilů v ČR se po letních měsících konečně dostala do černých čísel. Od začátku roku bylo vyrobeno celkem 801 774 nových osobních vozidel, o 3,4 % meziročně více. V červenci tak bylo vyrobeno o 17 361 automobilů více (tj. o 25,4 % více), v srpnu pak dokonce o 65 023 vozidel více (tj. + 147,4 %). Produkce v letních měsících byla dokonce o 114 ks vyšší než v předkrizovém roce 2019. Statistiky zveřejňuje pravidelně Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP).

Za růstem stojí zlepšení situace v dodavatelsko-odběratelských řetězcích, ale také nízká srovnávací základna loňského roku. Od května loňského roku totiž začalo docházet k postupnému poklesu produkce v důsledku nedostatku polovodičových čipů. Ani mírné zlepšení situace ve finální výrobě ale firmy automotive a zejména dodavatele, neuchrání před devastujícími dopady vysokých cen energií, které extrémně zvyšují produkční náklady i nejistotu plánování na příští rok a nadále tak ohrožují jejich existenci.

Po více než roce můžeme konečně konstatovat zlepšení situace ve výrobě automobilů. Jak produkce, tak i první registrace nových automobilů v Evropě se v srpnu konečně zvýšily. Extrémní růst cen energií ale zásadně ohrožuje konkurenceschopnost i udržení výroby v ČR a u nemalé části dodavatelského sektoru také jejich samotnou existenci. V tak komplexním výrobním řetězci, jakým je autoprůmysl, přitom platí, že výpadek jednoho či dvou klíčových dodavatelů může zastavit celé odvětví,“ říká Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu. „Proto jsme přesvědčení, že česká vláda v boji s drahými energiemi musí doplnit již přijaté opatření tak, aby jednak podpořilo všechny výrobní firmy a současně aby dopad takového opatření nebyl pouze kosmetický. Téměř polovina firem z autoprůmyslu totiž už dnes očekává, že v letošním roce skončí ve ztrátě, přičemž výhled do příštího roku je ještě pesimističtější. Apelujeme proto na vládu, aby jednak rozšířila pomoc tvrdě zasaženému průmyslu a zároveň aby pracovala na systémových změnách v energetice tak, aby zajistila stabilitu podnikatelského prostředí v České republice.“

Od začátku roku se daří výrobcům autobusů. Těch bylo od ledna do srpna v tuzemských závodech vyrobeno 3 361 ks, proti roku 2021 s 2 984 kusy meziročně o 12,6 % více. Tradičně největším výrobcem je vysokomýtské IVECO CR, které vyrobilo 2 996 autobusů (2 738 ks v roce 2021, + 9,4 %). SOR Libchavy vyrobila v dosavadním průběhu roku celkově 338 autobusů (233 ks v roce 2021, + 45,1 %), z nichž bylo 21 autobusů s plně elektrickým pohonem (tj. 6,2 %). Plzeňská Škoda Electric v tomto roce vyrobila 14 autobusů, společnost KHMC Opava pak 13 autobusů, tedy stejně jako vloni.

Daří se dál také motocyklům, společnost JAWA Moto celkově vyrobila už 1 339 strojů, tj. o 603 ks více než v minulém roce (+ 81,9 %).