Volvo Buses začíná s testováním 28metrových dvoukloubových e-busů
Jeden z nových elektrických dvoukloubových autobusů, první z platformy elektromobility BZR společnosti Volvo Buses, který bude testován v Latinské Americe. Foto Volvo Buses

První elektrické dvoukloubové autobusy postavené na platformě Volvo BZR budou ověřeny během zkušebního provozu v Latinské Americe v BRT systémech v brazilské Curitibě, v Bogotě v Kolumbii, a v Mexico City. 28metrové e-busy pro 250 cestujících jsou vhodné pro rychlou přepravu v metropolitních oblastech.

První elektrické dvoukloubové autobusy postavené na platformě Volvo BZR budou ověřeny během zkušebního provozu v Latinské Americe v BRT systémech v brazilské Curitibě, v Bogotě v Kolumbii, a v Mexico City. 28metrové e-busy pro 250 cestujících jsou vhodné pro rychlou přepravu v metropolitních oblastech.

Autobusy z platformy BZR-electromobility (představené v březnu 2024) se budou v době svého komerčního uvedení vyrábět v průmyslovém komplexu Volvo v Curitibě a může být exportován do několika zemí, kde jsou města se systémy BRT (Bus rapid transit).

Elektrický dvoukloubový autobus si zachovává tradiční vlastnosti svého vznětového předchůdce. Tentýž extrémně robustní a vysokokapacitní rám podvozku, nápravy a odpružení, ale nyní s elektrickým hnacím ústrojím Volvo. „Kombinujeme osvědčený mechanický základ našich dieselových dvoukloubových autobusů s nejnovější technologií elektrických autobusů Volvo,“ říká Alexandre Selski, ředitel pro elektromobilitu Volvo Buses pro Latinskou Ameriku.

Je vybaven dvěma elektromotory o výkonu 200 kW, celkem 400 kW, což je ekvivalent 540 k. Má také dvoustupňovou automatizovanou převodovku, která vychází z osvědčené převodovky Volvo I-Shift. Tato vyladěná sada umožňuje překonávat převýšení, kopce, znamená méně vibrací a následně lepší výkon a delší životnost autobusu, což zajišťuje nižší náklady na údržbu. Celková doba nabíjení se pohybuje mezi 2-4 hodinami. Navíc je zde možnost instalace nabíječky na střechu nástavby pro rychlé nabíjení na terminálech BRT při jízdách, uvádí Volvo Buses v tiskové zprávě.

BRT s těmito autobusy bude schopen přepravit stejný počet cestujících jako systém metra , ale s nekonečně nižšími náklady na implementaci a provoz a také s nulovými emisemi,“ říká André Marques, prezident Volvo Buses Latin America.

Koncept dvoukloubových autobusů představila společnost Volvo Buses před více než 30 lety jako evoluci tradičního kloubového autobusu. Od té doby používají kombinaci těchto dvou typů vozidel k rychlé a bezpečné přepravě velkého počtu cestujících desítky měst v Latinské Americe, jako je Bogotá, Rio de Janeiro, Goiânia, Santo Domingo, San Salvador, Quito, Mexico City, Guatemala City, Guayaquil, Manaus, Belo Horizonte, Porto Alegre, Recife, Cali, Bucaramanga a Santiago. Za průkopníka BRT systémů je považována Curitiba, kde byl zaveden již v 70. letech 20. století a sloužil jako inspirace pro další země, zejména v Latinské Americe. První dloukloubové autobusy vyrobilo Volvo Buses pro Curitibu v roce 2020. Denně využije autobusovou síť přibližně 1,23 milionu lidí. Ve městě jezdí kolem 1 250 autobusů na 254 trasách a každý den urazí přes 270 tisíc kilometrů.


Volvo Buses začíná s testováním 28metrových dvoukloubových e-busů
Jeden z nových elektrických dvoukloubových autobusů postavený na elektrickém podvozku BZR, který bude jako první testován v Curitibě. Foto Volvo Buses