Veolia Transport Teplice testuje emulzní naftu
© PAN COMMUNICATIONS

Emulzní nafta je zařazena mezi ekologická paliva, která nejsou zatížena spotřební daní.
Reklama
Emulzní nafta je zařazena mezi ekologická paliva, která nejsou zatížena spotřební daní.
Praha 28. dubna 2010 – Společnost Veolia Transport Teplice (VTT) používá od konce prosince 2009 v rámci ekologického projetku pro vybrané autobusy emulzní naftu, ekologičtější palivo oproti klasické naftě, které kromě životního prostředí šetří podniku i finanční prostředky. Emulzní nafta je zařazena mezi ekologická paliva, která nejsou zatížena spotřební daní.

„Emulzní naftu používáme do autobusů od 23. prosince 2009. Na toto palivo jezdí 80 % našich autobusů,“ říká Ing. Miloš Gaisler, technický ředitel Veolia Transport Teplice. „I když jsou výrobní náklady emulzní nafty vyšší, je cena pro uživatele v porovnáním s klasickou naftou přibližně o 4 koruny na litr nižší. Proto se kromě ekologického přínosu, který není finančně měřitelný, dá počítat i s ekonomickou efektivitou,“ dodává Gaisler.

Veolia Transport plánuje, že pokud se emulzní nafta v provozu osvědčí, rozšíří se její použití i na další provozy a bude zahrnovat i nová vozidla. U těch se předpokládá postupný přechod na emulzní naftu poté, co bude u jednotlivých vozů končit výrobcem garantovaná záruční doba. Na šetrnější ekologické palivo, které je plně homologováno, provozuje dopravce všechny typy autobusů, s motory splňujícími emisní normy Euro III až po novější EURO IV.

Emulzní nafta se od běžné nafty liší na první pohled barvou, je bílá jako mléko. Emulze obsahuje 9 % vody a 91 % minerální nafty včetně aditiv a emulgátorů.

Emulzní naftu jako palivo pro své autobusy využívají dopravní společnosti ve Francii a Itálii. Zkušenosti s tímto palivem mají v ČR kromě VTT ještě DP Praha a DP Ostrava.

Výhody a nevýhody emulzní nafty:

+ ekologičtější palivo oproti klasické naftě (při spalování se vytváří méně pevných částic- sazí a chemických sloučenin ve spalinách, zejména oxidů dusíku, autobusy méně kouří)
+ vyšší účinnost spalování
+ nulová spotřební daň
+ eliminují se krádeže paliva, protože emulzní nafta se nepoužívá do osobních aut

- nárůst spotřeby paliva o cca. 4 až 6 %
- zákaz použití paliva do malých a rychloběžných dieselových motorů (snížená mazivost
emulzní nafty čímž hrozí riziko zadření vstřikovacího systému a zničení motoru) - v zimě je použitelná do teploty -15 °C (při nižší teplotě dochází ke zhoršení tekutosti
paliva) - technické úpravy čerpací stanice

Ekologické výhody využití emulzní nafty u různých motorů

Typ emisí Průměrné snížení u motorů EURO 0-1(před r. 1996) Průměrné snížení u motorů EURO 2(1996 - 2001) Průměrné snížení u motorů EURO 3(2001- 2005)
NOx (oxidy dusíku) -15 % -10 % -5 %
CO (oxid uhelnatý) -30 % -12 % -10 %
PM (pevné částice) -40 % -23 % -55 %
kouřivost -75 % -80 % -80 %
CO2 (oxid uhličitý) -5 % -3 % -3 %
TZ Veolia Transport Česká republika a. s.