Ve Francii jsou v provozu první vodíkové autobusy pro BRT na světě

První systém rychlé městské autobusové dopravy Fébus na jihu Francie je funkční. Město Pau provozuje osm osmnáctimetrových autobusů Van Hool Exqui.City FC hydrogen.
První systém rychlé městské autobusové dopravy Fébus na jihu Francie je funkční. Město Pau provozuje osm osmnáctimetrových autobusů Van Hool Exqui.City FC hydrogen.
Nové služby BRT systému jsou součástí sítě městské hromadné dopravy ve městě Pau na jihu Francie. Provoz byl pro veřejnost zahájen 17. prosince starostou a Prezidentem Pau Béarn Pyrénées intercommunal area Françoisem Bayrou.

Zodpovědný za provoz sítě městské dopravy v Pau Béarn Pyrénées Mobilités (sdružuje 14 obcí) po dobu 20 let je dlouhodobý partner města Pau dopravce SPL STAP (Société de Transport de l''Agglomération Paloise), spuštění 100% vodíkové BRT s názvem Fébus zajišťoval Keolis. Představuje vyvrcholení revize městské dopravní sítě IDELIS, jejímž cílem je modernizace a rozvoj dopravní nabídky s cílem zvýšit přitažlivost regionu.

Van Hool Exqui.City FC byl představen na Busworldu v Bruselu. Portfolio společnosti Van Hool zahrnuje také 12 metrový vodíkový autobus A330 FC, který bude dodán ve 30 kusech do Kolína nad Rýnem, a dalších 10 vozidel bude nasazeno ve Wuppertalu prostřednictvím programu Jive 2 financovaného EU. Pokud bude vozidlo v provozu na linkách v rovném terénu, bude vybaveno trakční baterií o výkonu 24 kWh a 85 kW zásobníkem vodíku. Verze autobusu pro regionální a kopcovité městské služby je vybavena 36 kWh trakční baterií. Stejná platforma je použita pro kloubový  autobus s palivovými články.

Technickou pomoc při provozu osmi vodíkových BRT autobusů poskytuje Keolis. Fungují na trase mezi nemocnicí François Mitterand na severu a vlakovým nádražím Pau na jihu. Díky trase, která vede 85% času na 6 km dlouhých vyhrazených koridorech mimo ostatní provoz a prioritnímu systému na křižovatkách, je doba jízdy této klíčové linie okolo Pau 17 minut. Vozidla BRT jezdí od pondělí do čtvrtka (od 6:00 do 23:30), pátek a sobota (od 6:00 do 1:00) a neděle (od 9:00 do 23:00).

Vodík se vyrábí ve stanici společnosti ITM Power postavené poblíž autobusového depa IDELIS v Pau. Autobusy jsou tankovány přes noc. Vodíková stanice by měla vyrábět 174 až 268 kg vodíku denně pomocí solárního elektrolyzéru, autobusy by měly ujet minimálně 240 km.

Pro nový vozový park bylo vyškoleno sto zaměstnanců (50 řidičů a 50 pro údržbu a kontrolu).

18 metrová vozidla jsou přístupná osobám se sníženou pohyblivostí, mají kapacitu 145 osob, s 32 sedadly potaženými kůží. Ve všech 14 stanicích na trati jsou poskytovány kompletní informace v reálném čase, bezplatné Wi-Fi připojení, jsou vybaveny automaty na prodej jízdenek a kamerami.

Kromě vodíkové BRT v Pau, společnost Keolis zavedla plně elektrické linky BRT v Amiens (květen 2019) a Bayonne-Biarritz-Anglet (září 2019), tramvajový systém v Caen (červenec 2019). V Nizozemsku skupina nedávno získala největší kontrakt na elektrické autobusy ve své historii, s 300 vozidly zahájí provoz za rok v provinciích Overijssel, Flevoland a Gelderland. Byla také podepsána obrovská objednávka na 259 elektrických autobusů BYD.

Sustainable-Bus, Pau


Ve Francii jsou v provozu první vodíkové autobusy pro BRT na světě
Ve Francii jsou v provozu první vodíkové autobusy pro BRT na světě
Ve Francii jsou v provozu první vodíkové autobusy pro BRT na světě