V Plzni vyjel první autobus SOR NS 12
V Plzni dnes do provozu poprvé zasáhl autobus SOR NS 12

V pátek 6. září 2019 byl do provozu u Plzeňských městských dopravních podniků zařazen první z nových autobusů SOR NS 12. Fotoreportáž z prvního nasazení vozidla.
Reklama
V pátek 6. září 2019 byl do provozu u Plzeňských městských dopravních podniků zařazen první z nových autobusů SOR NS 12. Fotoreportáž z prvního nasazení vozidla.
Plzeňské městské dopravní podniky začátkem srpna 2019 obdržely čtyři městské 12metrové nízkopodlažní autobusy SOR NS 12. Vozidla získala ev. č. 626 až 629 (administrativně 3626 až 3629) a po nezbytných procedurách jsou postupně vypravována do provozu. První (ač z nových vozů vlastně poslední) zbrusu nový autobus (ev.č. 629, aktuálně nejvyšší evidenční číslo autobusu v Plzni) byl do služby s cestujícími poprvé nasazen dne 6.9.2019 a to na celodenní směnu 54/1 která zajišťuje obsluhu linek 52, 53 a 54 z obratiště Doubravka do okrajových částí Plzně a obcí v okolí (Červený Hrádek, Dýšina, Chrást u Plzně). Vyjetí dalších autobusů lze očekávat v nejbližších dnech.

Autobusy jsou dodávány na základě výběrového řízení na dodávku až 10 kusů 12metrových autobusů (v hodnotě až 48 milionů Kč), které bylo zahájeno 4.5.2018 a nabídky bylo možné podávat do 10.10.2018. V poslední den výběrového řízení (přesněji krátce po skončení lhůty pro podání nabídek) dopravili uchazeči vzorky vozidel do Plzně. Zástupci PMDP tak při prezentační jízdě otestovali nejprve vozidlo Iveco Urbanway 12 (RZ 5E9 6192), následně pak SOR NS 12 (modrý prototyp naftové verze, RZ 6E1 1438, snímek vozidla v Plzni v úvodu fotogalerie). Dne 29.10.2018 bylo rozhodnuto o výběru autobusů SOR NS 12 v ceně 5 480 000 Kč za 1 autobus (bez DPH) jako ekonomicky nejvýhodnější nabídky.

PMDP tak pokračují v masivním omlazování vozového parku všech trakcí – jen v letošním roce bylo zatím do provozu zařazeno 5 nových tramvají, 7 nových trolejbusů (+ další 2 nyní ve výrobě) a 21 nových autobusů (bez zahrnutí 4 nových autobusů SOR NS 12). Vozový park byl masivně omlazován i v minulých letech a v Česku lze mezi obdobně velkými dopravními podniky jen obtížně hledat srovnání.

Nové dieselové autobusy SOR NS 12 pro PMDP jsou vyhotoveny v červeno-bílo-černém nátěru, barevná kombinace je vkusně využita i u potahů sedáků v interiéru. Stroje jsou vybaveny klimatizací stanoviště řidiče i klimatizací salonu pro cestující (spouštějící se automaticky při teplotě nad 25 °C).  Bezpečný provoz zajišťují sady kamer. Staronovou změnou pro plzeňské řidiče je uzavřená kabina (přepážka až k polovině předních dveří). Tyto kabiny byly v Plzni naposledy v autobusech Škoda 21 ab. Z bezpečnostních důvodů jsou na přání řidičů nová vozidla poptávána také s velkou kabinou. Velkou kabinou jsou vybaveny tak např. nové plzeňské trolejbusy Škoda 27 Tr v karoserii IV. generace, ač trochu překvapivě autobusy Solaris Urbino 18 taktéž v karoserii IV. generace (dodávané prakticky souběžně s novými trolejbusy) jsou v provedení s malou kabinou.

Text a foto: Zdeněk Kresa


V Plzni vyjel první autobus SOR NS 12
Prototypový autobus SOR NS 12 při prezentační jízdě pro zástupce PMDP před rozhodnutím o výběru autobusů projíždí Borskou ulicí v blízkosti depa Karlov.
V Plzni vyjel první autobus SOR NS 12
Nový autobus PMDP SOR NS 12 ev.č. 629 v první den provozu.
V Plzni vyjel první autobus SOR NS 12
V Plzni vyjel první autobus SOR NS 12
Srovnání autobusu SOR NS 12 a SOR NB 12.
V Plzni vyjel první autobus SOR NS 12
V Plzni vyjel první autobus SOR NS 12
V Plzni vyjel první autobus SOR NS 12
V Plzni vyjel první autobus SOR NS 12
V Plzni vyjel první autobus SOR NS 12
Uzavřená kabina řidiče
V Plzni vyjel první autobus SOR NS 12
Stanoviště řidiče
V Plzni vyjel první autobus SOR NS 12
V Plzni vyjel první autobus SOR NS 12
V Plzni vyjel první autobus SOR NS 12
V Plzni vyjel první autobus SOR NS 12