V centru Ostravy vzniká nová rychlonabíjecí stanice pro elektrobusy
Na ulici Valchařská budou místěny tři dobíjecí stanice SIEMENS SICHARGE UC. Foto Siemens

Tři nabíjecí ramena pro průběžné nabíjení v evropském standardu OppCharge pro nabíjení elektrobusů DPO na konečné na ulici Valchařská postaví společnost Siemens.

Reklama

Tři nabíjecí ramena pro průběžné nabíjení v evropském standardu OppCharge pro nabíjení elektrobusů DPO na konečné na ulici Valchařská postaví společnost Siemens.

Práce by měly být dokončeny na jaře příštího roku. Od poloviny prosince se již vrátí autobusové linky, přesměrované na zastávku Vozovna trolejbusů, zpět na zastávku Křižíkova. Nejpozději od března pak začnou tyto linky obsluhovat elektrobusy. Výrobcem nabíjecí stanice za více než 21 milionů korun je společnost Siemens, s.r.o. Infrastrukturu dodavatelsky zajištuje za více než 9 milionů korun společnost Hroší stavby Morava a.s..

Po spuštění pilotního projektu prvních dvou elektrobusů s průběžným nabíjením a s nabíječkou ve standardu OppCharge ve Svinově z roku 2018 dnes mluvíme o plně systémovém rozvoji čisté mobility v autobusové dopravě v Ostravě. Valchařská je další střípek do skládačky, která zahrnuje i novou nabíjecí infastrukturu na terminálu Hranečník, fungující od letošního jara. Ostrava tak má tři strategické body, kde se budou elektrobusy nabíjet a odkud budou vyjíždět obsluhovat přilehlé lokality. V daných místech se tím znatelně sníží produkce CO2,“ doplňuje generální ředitel a předseda představenstva DPO Daniel Morys.

DPO v těchto dnech zároveň podepsal smlouvu na realizaci domovské stanice pro 18 elektrobusů v areálu na ul. Vítkovická za více než 36 milionů korun. Součástí stanice je přístřešek s rozvodnou skříní pro mobilní nabíječky, které slouží k nočnímu balancování baterií elektrobusů. Stavět by se mohlo začít na přelomu října a listopadu 2022. Vybraným dodavatelem je Společnost Elektromobilita Vítkovická MSEM-ELMOZ (MSEM, a.s., a Elmoz Czech, s.r.o.).

Od května 2022 zařazuje dopravní podnik postupně do provozu 24 nových elektrobusů s průběžným dobíjením OppCharge. První část převzatých vozů v současné době obsluhuje nová nabíjecí infrastruktura Siemens na terminálu Hranečník ve Slezské Ostravě. „Naše dobíjecí stanice SICHARGE UC dosahuje špičkového výkonu 400 kW a v řádu jednotek minut dokáže dodat do trakčních akumulátorů elektrobusu Solaris Urbino 12 electric dostatečné množství elektrické energie pro spolehlivou autobusovou obsluhu Ostravy. K dobití elektrobusu na celou trasu stačí několikaminutová přestávka,“ uvedl Tomáš Hüner, ředitel Siemens Smart Infrastructure. Stejné dobíjecí stanice budou nainstalovány i na ulici Valchařská.  Denně plánuje DPO touto nabíjecí stanicí obsluhovat flotilu 16 elektrobusů, které jsou vypravovány na linky směřující na Hlučínsko.

Nejmodernější dobíjecí stanice SICHARGE UC disponují maximálním stejnosměrným výstupním proudem až 500 A a napětím až 1000 V. Jádrem celého systému je dobíjecí centrum, zařízení dále zahrnuje řídicí systém dobíjení a řízené usměrňovače. Z dobíjecího centra je také vyvedeno kabelové napájení dobíjecího ramena. Technologie dobíjecí infrastruktury je bezobslužná, její provoz nevyžaduje lidský zásah.  Vedle dobíjecí stanice SICHARGE UC Siemens na terminál Hranečník dodal dobíjecí rameno s výdejníkem a reverzním pantografem, který slouží k mechanickému připojení s vozidlem během nabíjení, vysokonapěťový suchý transformátor 800 kVA, kioskovou trafostanici, rozvaděč vysokého napětí, rozvaděč nízkého napětí, systém pro vzdálené řízení dobíjení, kamerový systém a 24 mobilních stejnosměrných dobíjecích stanic s výstupním výkonem 22 kW pro noční balanční dobíjení.

Veškeré parametry stavu technologie dobíjecí infrastruktury včetně dobíjecí stanice zaznamenává lokální řídicí systém. Ten je přenáší do energo dispečinku DPO, kde je možné informace o provozních stavech sledovat v reálném čase.  

Po dodání všech vozů bude každý desátý vypravovaný autobus DPO elektrobus. K 1. lednu 2022 bylo ve vozovém parku DPO 294 autobusů, z toho 227 CNG a 8 elektrobusů. Na konci roku 2022 počítá DPO s 227 CNG autobusy a 32 elektrobusy. 


V centru Ostravy vzniká nová rychlonabíjecí stanice pro elektrobusy
Tři nová nabíjecí ramena na Valchařské ulici budou zajišťovat nabíjení 16 elektrobusů, které jsou vypravovány na linky směřující na Hlučínsko. Foto DPO