
Škoda Group ve středu 1. října 2025 v plzeňském výrobním areálu představila čtyřvozovou soupravu metra pro bulharskou Sofii, která je součástí kontraktu uzavřeného s tamním provozovatelem metra Metropoliten EAD na dodávku osmi moderních vlakových čtyřvozových souprav za více než 1,6 miliardy Kč. Výroba probíhá v závodech Škoda Group v Plzni a Ostravě.
Škoda Group ve středu 1. října 2025 v plzeňském výrobním areálu představila čtyřvozovou soupravu metra pro bulharskou Sofii, která je součástí kontraktu uzavřeného s tamním provozovatelem metra Metropoliten EAD na dodávku osmi moderních vlakových čtyřvozových souprav za více než 1,6 miliardy Kč. Výroba probíhá v závodech Škoda Group v Plzni a Ostravě.
„Představení nové soupravy ukazuje, že projekt pokračuje podle plánu. Již v listopadu přepravíme první soupravu do Sofie a v první polovině příštího roku chceme dokončit celou zakázku. Jsme hrdí, že můžeme přispět k modernizaci městské dopravy v bulharské metropoli a díky novým soupravám metra nabídnout cestujícím další posílení komfortu a kapacit moderní a spolehlivé MHD,“ uvedl Zdeněk Sváta, člen představenstva a COO Škoda Group.
Sofijské metro denně přepraví přibližně 400 tisíc cestujících, kteří budou moci již zanedlouho ke svým cestám využít právě moderní osmdesátimetrové soupravy od Škoda Group. V bulharském hlavním městě jezdí metro částečně také po povrchu, čemuž je přizpůsobena konstrukce vozidla. Nová vozidla budou mít s ohledem na teplé podnebí výkonnou klimatizaci, která zajistí vysoký komfort cestování i během teplých letních měsíců. Samozřejmostí jsou dva prostory pro osoby na invalidních vozících, které poskytnou přístupnost a pohodlnou přepravu všem cestujících bez rozdílu.
Vlaky budou vybaveny zabezpečovacím systémem s automatickou regulací rychlosti. Tento systém zajišťuje bezpečnou jízdu na trase tím, že reguluje rychlost jízdy a zabraňuje tzv. dohánění souprav. Soupravy budou poháněny trakčními třífázovými asynchronními motory, při brzdění bude využívána rekuperace – tedy vracení elektrické energie zpět do napájecí sítě. Metro v Sofii je provozováno na standardním rozchodu 1 435 mm a napájeno je přes třetí kolejnici stejnosměrným napětím 750 ± 250 V. Konstrukční rychlost nových souprav je 90 km/h.
Aktuálně pobíhají typové a jízdní zkoušky první soupravy na zkušebním okruhu ve Velimi na začátku listopadu by měla odjet do Sofie. Druhá souprava bude dokončena a prochází přejímací zkouškou ve výrobním závodě – tzv. Factory Acceptance Test (FAT). Zároveň Škodovka vyrábi druhou a třetí soupravu. Dokončení výroby předpokládá v březen–duben 2026.
Rekuperační brzdění vozů umožní efektivní využití elektrické energie a sníží ekologickou stopu provozu. Díky klimatizovanému interiéru, prostorným průchozím vozům a bezbariérovému přístupu budou nové soupravy splňovat nejvyšší standardy komfortu městské dopravy.
Sofijské metro bylo otevřeno v roce 1998 a patří mezi nejmladší systémy metra v Evropě. V současnosti má čtyři linky s celkovou délkou sítě přes 52 km a více než 50 stanic. Denně přepraví přibližně 400 tisíc cestujících a je páteřním prvkem veřejné dopravy v aglomeraci bulharské metropole s 1,3 miliony obyvatel. Nové soupravy Škoda Group budou nasazeny především na linkách 1, 2 a 4, kde umožní zkrátit intervaly a poskytnou vyšší kapacitu i výrazně komfortnější cestování v klimatizovaných vozech přizpůsobených místnímu podnebí. Čtyřvozová jednotka přepraví až 580 cestujících.
Výrazné modernizace se dočká také bulharská železnice. Současný vozový park, zahrnující i starší lokomotivy Škoda, bude nahrazen 20 novými elektrickými jednotkami typu RegioPanter také od Škody Group. Součástí smlouvy podepsané na začátku září 2024 je i opce na dalších 5 vozidel a full servis na 15 let. 29. září 2025 Škoda Group na českém velvyslanectví v Sofii podepsala smlouvu s bulharskou společností TTL o pronájmu depa, ve kterém bude v příštích letech zajišťována kompletní údržba nových vlaků. Půjde jak o standardní úkony denní údržby, i o větší servisní zásahy pro zajištění co nejvyšší možné disponibility vozidel.
Plzeňská Škoda působí v Bulharsku dlouhodobě. Do hlavního města Sofie před čtyřmi roky dodala 30 nízkopodlažních trolejbusů Škoda 27Tr za zhruba 500 miliónů korun.




