V Bratislavě se 2. dubna rozloučili s Karosami
Rozlučková jízda Karosami v Bratislavě 2. dubna 2022.

Zážitková jízda v hlavním městě Slovenska pro fanoušky legendárních autobusů vyráběných ve Vysokém Mýtě přilákala řadu fanoušků.
Zážitková jízda v hlavním městě Slovenska pro fanoušky legendárních autobusů vyráběných ve Vysokém Mýtě přilákala řadu fanoušků.
Ulicemi hlavního města Slovenska ještě donedávna v pravidelném provozu jezdily autobusy Karosa. Zatímco krátké modely vyjely již v roce 1981 a cestující vozily až do roku 2011, kloubové se zařadily do provozu o deset let později a sloužily rekordních třicet let. Právě kloubová Karosa B 741 loni v listopadu uzavřela dohromady čtyřicet let trvající éru autobusů s „hranatými“ čely v Dopravním podniku Bratislava (DPB). Zároveň tím také v provozu skončily vysokopodlažní autobusy.

„Hranaté“ autobusy Karosa řady 700 vyráběl závod ve Vysokém Mýtě v letech 1981 – 1999. Během sériové výroby sjelo z výrobních linek celkem 37 166 autobusů Karosa řady 700, z toho až 707 kusů směřovalo do DPB.

Krátké městské autobusy Karosa B 731, v krémově červeném nátěru, se zařadily na linky již v říjnu 1982. Vozidla byla vybavena automatickými převodovkami určenými pro provoz ve městě. Městskou kloubovou verzi začala Karosa sériově vyrábět od roku 1991, první Karosy B 741 byly zařazeny do provozu na konci listopadu 1991. Prvních 50 autobusů mělo dokonce zatmavená okna a jezdilo na expresních linkách, dalších 50 kusů o rok později již směřovalo do MHD.

Během svého provozu vystřídaly všechny linky. Jejich životnost prodlužovaly generální opravy a modernizace, v jejichž rámci 160 autobusů změnilo pohon z naftového na CNG. Poslední naftové Karosy B 732 dojezdily v Bratislavě v roce 2009, naftové Karosy B 741 v roce 2010. V listopadu 2011 byly z pravidelného provozu vyřazeny i plynofikované Karosy B 732. Zůstaly tak pouze kloubové na CNG, které díky generálním opravám, modernizaci a firemní údržbě vydržely v ulicích Bratislavy až do listopadu 2021, čili úctyhodných 30 let.  

Kloubové Karosy vypravoval DPB v uplynulých letech už jen sporadicky, v závěru roku 2021 zejména na „studentské“ lince 31. Příjezdem nových nízkopodlažních autobusů Otokar Kent C definitivně ukončily svou službu cestujícím.

Hranaté Karosy byly ikonickým Československým autobusem. Při pohledu na něj si nejeden obyvatel Bratislavy vzpomene na zážitky z cestování. Doba však pokročila a my v dopravním podniku děláme vše pro to, aby byla cesta v našich prostředcích co nejkomfortnější. Inovace vozového parku přináší do Bratislavy novou éru MHD, tedy klimatizovaných, nízkopodlažních vozů s moderními technologiemi. Na jedné straně mi budou Karosy chybět, ale na druhé straně se těším na obnovu a zkvalitňování naší flotily vozidel,“ uvedl Martin Rybanský, předseda představenstva DPB.

Dopravní podnik se s legendárními Karosami rozloučil v sobotu 2. dubna zážitkovou jízdou pro fanoušky po Bratislavě a akcí na letišti M.R. Štefánika.

V Bratislavě se 2. dubna rozloučili s Karosami
V Bratislavě se 2. dubna rozloučili s Karosami
V Bratislavě se 2. dubna rozloučili s Karosami
V Bratislavě se 2. dubna rozloučili s Karosami
V Bratislavě se 2. dubna rozloučili s Karosami
V Bratislavě se 2. dubna rozloučili s Karosami
V Bratislavě se 2. dubna rozloučili s Karosami
DPB připravil pro fanoušky na sobotu 2. dubna 2022 symbolické rozloučení se svými Karosami, které ještě nedávno jezdily na pravidelných linkách.