V Bratislavě představili svůj první MEGAtrolejbus
Trolejbus pojme 179 cestujících, z toho 52 sedících. Vozidla jsou kompletně nízkopodlažní, klimatizovaná a vybavená informačním systémem BUSE. Jako alternativní zdroj pohonu je k dispozici trakční baterie o celkové kapacitě 60 kWh. Pro pohon slouží dva elektromotory, z nichž je výkon přenášen na druhou a třetí nápravu. První a čtvrtá náprava je řídicí, díky čemuž toto tříčlánkové vozidlo drží stejnou stopu jako dvoučlánkové. Foto DPB

Dopravní podnik Bratislava (DPB) se stává prvním dopravcem v Česku i na Slovensku, který doplňuje svůj vozový park o rekordně dlouhé 24 metrové trolejbusy pro téměř 180 cestujících.

Dopravní podnik Bratislava (DPB) se stává prvním dopravcem v Česku i na Slovensku, který doplňuje svůj vozový park o rekordně dlouhé 24 metrové trolejbusy pro téměř 180 cestujících.

První trolejbus určený pro Bratislavu vyjel 10. srpna částečně maskován na zkušební jízdy v Plzni. Nyní bude najíždět bez cestujících další kilometry před homologací přímo v hlavním městě Slovenska. Poté mají pomoci řešit vytížené linky ve východní části Bratislavy.

Přes 24metrů dlouhé dvoukloubové vozy typu Škoda-Solaris dopravnímu podniku dodává na základě veřejné zakázky konsorcium Solaris Bus & Coach sp. z o.o., Solaris Slovakia s.r.o. a ŠKODA ELECTRIC a.s. Nákup je financován z fondů Evropské unie prostřednictvím Operačního programu Integrovaná infrastruktura (OPII).

Dopravní podnik si před rozhodnutím nakoupit 16 těchto tříčlánkových trolejbusů v prosinci 2020 v bratislavských ulicích otestoval jízdní vlastnosti i průjezdnost tratí v rámci bratislavské trolejbusové sítě. V praxi se takový typ trolejbusu v provozu chová podobně jako jednokloubový, protože zadní náprava téměř přesně kopíruje trajektorii té ve středním článku vozidla. Pro ostatní účastníky silničního provozu se tak nemá nic měnit.

"Megatrolejbusy" mají výrazně zkvalitni cestování mezi Hlavním nádražím, Miletičovou ulicí a Dolními hony v Bratislavě. Nasazeny budou už během podzimu na linku 71, která dnes v ranní špičce jezdí každých 6 minut a její další intervalové posílení bylo technicky nereálné. Nabízená kapacita na sezení zprovozní vzroste o 20% (52 míst na sezení), celková přepravní kapacita o téměř 50% (uveze 179 cestujících).

Při myšlence na provoz vlastní flotily dvoukloubových trolejbusů se DPB inspiroval například ve Švýcarsku. V Evropě jezdí dvoukloubové trolejbusy, respektive dvoukloubové vozy (i autobusy) celkově ve více městech jako je holandský Utrecht, Ženeva či Curych ve Švýcarsku, švédské Malmö, rakouský Linz, ale také v Tiraně v Albánii.

Přes 24-metrové trolejbusy ještě čekají, podobně jako nedávno dodanou tramvaj a kloubový trolejbus, homologační testy


V Bratislavě představili svůj první MEGAtrolejbus
V Bratislavě představili svůj první MEGAtrolejbus
24metrový trolejbus uveze 179 cestujících, z toho 52 může sedět. Foto DPB
V Bratislavě představili svůj první MEGAtrolejbus
V Bratislavě představili svůj první MEGAtrolejbus