Provoz největšího nádraží v České republice byl zahájen 17. června 1948. Už tehdy mělo 25 nástupišť. Dnes ÚAN odbaví ročně 6 milionů cestujících, každý den odjede 500 spojů.
Provoz největšího nádraží v České republice byl zahájen 17. června 1948. Už tehdy mělo 25 nástupišť. Dnes ÚAN odbaví ročně 6 milionů cestujících, každý den odjede 500 spojů.
Autobusové nádraží vzniklo na původních uhelných skladech o rozloze 16 000 m2. Pozemky byly ve vlastnictví Tracore, dopravní, obchodní a reklamní družstvo v Praze. Roku 1952 došlo k převedení pozemku do vlastnictví ČSAD. V roce 1992 došlo k privatizaci státního podniku ČSAD ÚAN Praha Florenc s.p. na akciovou společnost. V současné době je autobusové nádraží vlastněno a provozováno soukromou společností ČSAD Praha holding a.s.
Při otevření v roce 1948 bylo na autobusovém nádraží 25 nástupišť, některá byla zastřešena. Uprostřed nádraží byla postavena dřevěná buňka, sloužící výpravčímu a hlasatelce, vjezd do nádraží byl z ulice Křižíkovy od městského muzea.
V roce 1949 byla postavena výpravní budova, v níž se nacházela čekárna pro cestující, toalety, bufet, zázemí pro řidiče…. Se stavbou stanice metra Sokolovská (dnešní zastávka Florenc) však muselo dojít v roce 1970 ke zbourání této výpravny a zároveň došlo k celkovému přebudování autobusového nádraží:
• Dvě budovy v ulici Křižíkova začaly sloužit jako výpravna (hala)
• Vjezd do nádraží již nemohl být nadále zachován od městského muzea, pro vjezd do nádraží tak začaly sloužit oblouky Negrelliho viaduktu
• Byla změněna koncepce autobusových stání, došlo k odstranění prostředního parku a vybudování přechodových lávek na jednotlivá nástupiště
• Tento koncept byl zachován až do roku 2009
17. června 2009 byla uvedena do provozu nová odbavovací hala. Spolu s otevřením haly došlo k odstranění přechodových lávek a ke změně konceptu provozu autobusového nádraží.
Po dokončení rekonstrukce Negrelliho viaduktu plánujeme v maximální možné míře využít prostory pro potřeby autobusového nádraží a parkovišť. Vzhledem k požadavku odboru památkové péče dojde k trvalému „obnažení“ viaduktu - při pohledu z nádraží. Bude tak muset dojít ke změně opláštění ochozu u nástupišť 4 – 9. ČSAD Praha holding také jedná s Pentou ohledně revitalizace a plánované výstavby v prostorách Masarykova nádraží.
Jak jsme vzpomínali na 60. výročí vzniku autobusového nádraží na Florenci se můžete podívat zde.