Autobusy Urbino hydrogen jsou v Bolzano
Nové vodíkové autobusy pro Bolzano byly zakoupeny v rámci projektu EU JIVE. Dodávka 12 vozidel byla vůbec první objednávkou, kterou společnost Solaris pro svůj autobus s palivovými články v červnu 2019 získala. Foto SASA

SASA Bolzano objednala autobusy s palivovými články od Solaris jako první zákazník v roce 2019. Zelený vodík pro svůj elektrický pohon budou čerpat v depu.
SASA Bolzano objednala autobusy s palivovými články od Solaris jako první zákazník v roce 2019. Zelený vodík pro svůj elektrický pohon budou čerpat v depu.
Projekt vodíkových autobusů v Bolzano je dlouhodobou vizí a byl realizován díky provincii Bolzano a Evropské unii s investicí ve výši 10,2 milionů Eur. Vozidla bude provozovat SASA, interní společnost Autonomní provincie Bolzano. Vodíkovou čerpací stanici postaví SASA v depu. Vodík se v Jižním Tyrolsku vyrábí z obnovitelných zdrojů.

Urbino hydrogen ujede 350 kilometrů bez emisí, při jízdě generuje pouze teplo a vodní páru. Italské město Bolzano je po Kolíně nad Rýnem druhým evropským městem, který tyto autobusy provozuje, prvním v Itálii. S vodíkovými autobusy má zkušenosti už osm let v rámci projektu CHIC podporovaného EU.

Rozhodnutí Autonomní provincie Bolzano investovat do nákupu nových vodíkových autobusů je v souladu se strategickou vizí Ministerstva pro udržitelnou infrastrukturu a mobilitu,“ uvedl ministr Enrico Giovannini. "Ekologický přechod je jednou z misí Národního plánu obnovy a udržitelnosti." V této souvislosti se plánuje investice ve výši více než 3 miliard Eur do obnovy vozového parku autobusů veřejné dopravy s nákupem vozidel na elektrický a vodíkový pohon pro městské oblasti.“

Autobus je vybaven zadní elektrickou hnací nápravou od společnosti ZF, se dvěma motory na kolech s maximálním výkonem 110 kW. Palivový článek je poháněn lithium-iontovou technologií s nominální energií 29,2 kWh. Kapacita vodíkové nádrže je 37 kilogramů. Autobus má dojezd kolem 350 kilometrů, uvádí výrobce. Nové modely Urbino na vodík se připojí k flotile elektrických autobusů Solaris, které už čtyři roky obyvatelům italského Bolzana slouží.

Naše dlouhodobá strategie se zaměřuje na přeměnu velké části flotily autobusů SASA na udržitelná vozidla, tj. bateriové a vodíkové autobusy do roku 2030. Tyto technologie jsou zvlášť vhodné pro použití v městském prostředí -  snižují nejen emise v ovzduší, ale také hluk. Dnes se tato vozidla provozují hlavně v městských oblastech, nicméně uvažuje se i o nasazení na příměstské linky," řekla Petra Piffer, ředitelka SASA Bolzano.

Jižní Tyrolsko se opakovaně aktivně účastnilo úspěšných evropských projektů. V rozhodování o využití autobusů na vodík byla zásadní výroba zeleného vodíku. Cílem v oblasti je vytvoření Brennerova zeleného koridoru, který udržitelným způsobem propojí jižní a severní Evropu a bude založen na třech základních pilířích: přechod na železnici, digitalizaci a vozidlech s nízkými emisemi.




Autobusy Urbino hydrogen jsou v Bolzano
Tisková konference při předání Solaris Urbino hydrogen v Bolzano. Zleva: starosta Bolzana Renzo Caramaschi, generální ředitel SASA Francesco Morandi, prezident Autonomní provincie Bolzano Arno Kompatscher, generální ředitel SASA Petra Piffer, generální ředitel Solaris Italia Alberto Fiore, úředníci dopravního oddělení Daniel Alfreider a Dieter Theiner. Foto: SASA Bolzano.
Autobusy Urbino hydrogen jsou v Bolzano