Trolejbusy SOR TNS přijedou do Bratislavy s elektrovýzbrojí od ŠKODA ELECTRIC
První z jedenácti trolejbusů SOR TNS 12 pro Bratislavu zachytily Plzeňské trolejbusy 11. září na mostu Ivana Magora Jirouse v Plzni. Jeho přítomnost v západočeské metropoli ukazovala na to, že SOR Libchavy, který je dodavatelem vozidel do Bratislavy, se rozhodl pro změnu dodavatele elektrické výzbroje. Dvanáctimetrové trolejbusy opatřené slušivým červeno-černým nátěrem jsou vybaveny bateriovým pohonem, celovozovou klimatizací, kamerovým systéme či USB dobíjecími porty pro cestující. První z nových vozů nese montážní označení Bratislava 40. Foto Zdeněk Kresa, Plzeňské trolejbusy

V Plzni už jezdí zkušebně první parciální trolejbus  SOR TNS 12 vyrobený ve spolupráci SOR Libchavy a ŠKODA ELECTRIC.  Celkem 11 vozidel by měl SOR dodat na Slovensko do konce listopadu, rozhodl se proto změnit dodavatele elektrické části vozidel. 

V Plzni už jezdí zkušebně první parciální trolejbus  SOR TNS 12 vyrobený ve spolupráci SOR Libchavy a ŠKODA ELECTRIC.  Celkem 11 vozidel by měl SOR dodat na Slovensko do konce listopadu, rozhodl se proto změnit dodavatele elektrické části vozidel. 

Dopravní podnik Bratislava podepsal se SOR Libchavy smlouvu na dodání 11 parciálních trolejbusů 30. května 2022. Společnost SOR uspěla ve veřejné soutěži s nabídkovou cenou 5 110 600 Eur (464 600 Eur za jeden vůz), tedy s o více než 2 miliony nižší než byla předpokládaná hodnota zakázky. Uchazečem na druhém místě byla ŠKODA ELECTRIC. Pro SOR šlo o první zakázku na nový trolejbus TNS 12 na Slovensko. Dodavatelem elektrické části měla být společnost Cegelec, s níž spolupracuje i na výrobě bateriových trolejbusů pro Dopravní podnik Zlín-Otrokovice, pro Prahu (TNS 18) a Jihlavu. Všechny tři zakázky mají zpoždění z důvodů na straně Cegelec, která se potýkala s nedostatkem komponentů. Ohrožen by tak mohl být i termín pro dodání vozidel do Bratislavy, který je 18 měsíců od objednání.

Do hlavního města Slovenska nakonec zamíří trolejbusy SOR TNS 12 s elektrickou výzbrojí od ŠKODY ELECTRIC. Vyplývá to z dodatku, který Dopravní podnik a SOR podepsaly 13. září 2023. Podle dodatku nebude mít změna výzbroje za následek zhoršení parametrů trolejbusu, nedojde k prodloužení maximální lhůty plnění zakázky, zvýšení ceny ani k jiným změnám ve prospěch dodavatele, které by mohly mít mimo jiné vliv na výsledek nabídkového řízení. Kromě technických částí dojde ke změně obsaditelnosti, celkem pojme trolejbus 68 cestujících, z toho 31 sedících a 16 sedadel je přístupných z nízké podlahy.

Na změnu dodavatele ukazovaly už testovací jízdy prvního červeno-černého trolejbusu na domácí půdě Škodovky v Plzni, o kterých informovaly Plzeňské trolejbusy 11. září.

Dopravní podnik Bratislava 14. září zveřejnil také další dodatek ke smlouvě, který navyšuje cenu zakázky. Důvodem jsou nepředvídatelná pandemie COVID-19 a následná válka na Ukrajině, které mají vliv na náklady dodavatelů zakázek. Navýšení cen umožňuje Metodický pokyn Ministerstva dopravy SR, který stanovuje mechanizmy úpravy cen. Nová cena za vozidlo se zvyšuje na 508 621 Eur za jeden trolejbus, znamená to celkové zvýšení o 484 232 Eur na 5 594 832 Eur.

Zvýšení cen se týká také dalších zakázek: za 18metrové parciální trolejbusy Škoda 27 Tr Solaris zaplatí dopravní podnik místo 538 950 Eur nově 601 145 Euro (pro 15 vozidel z 23) a za 24metrové "mega" parciální trolejbusy Škoda Solaris 24m místo 1 047 500 Euro po navýšení 1 152 244 Eur (pro 8 ze 16 vozidel). Velkokapacitní stejnosměrné tramvaje Škoda 29T3 ForCity Plus (13 vozidel z 20) budou stát od 2 400 432 po 2 685 299 Euro místo 2 390 000 Euro. Vše bez DPH. Nákupy jsou spolufinancovány z fondů EU.

 


Trolejbusy SOR TNS přijedou do Bratislavy s elektrovýzbrojí od ŠKODA ELECTRIC
Trolejbus SOR TNS 12 na zkušebních jízdnách v Plzni. Foto Zdeněk Kresa, Plzeňské trolejbusy