V bulharském městě Ruse je všech patnáct trolejbusů SOR TNS 12. Jsou vybaveny bateriemi pro jízdu mimo trolejové vedení a také speciálním protipožárním systémem Dafo SafeEV pro detekci a případné hašení požáru Li-Ion baterií.
V bulharském městě Ruse je všech patnáct trolejbusů SOR TNS 12. Jsou vybaveny bateriemi pro jízdu mimo trolejové vedení a také speciálním protipožárním systémem Dafo SafeEV pro detekci a případné hašení požáru Li-Ion baterií.
První z patnácti trolejbusů dodal SOR Libchavy do Ruse začátkem listopadu. Vozový park města má v současné době 96 vozidel, během čtyř let se jejich počet téměř ztrojnásobil. Nové vozy vyrobené v České republice nahradí staré trolejbusy vyrobené v letech 1982 až 1984. Podobně vyřadil s novými elektrickými autobusy SOR EBN 9,5 původní dieselové autobusy.
Nové trolejbusy SOR TNS 12 mají kapacitu 90 míst, z toho 35 míst k sezení. V České republice jsou vyrobeny také informační panely značky BUSTEC. Elektrovýzbroj pochází od dceřiné společnosti SOR Libchavy - RAIL ELECTRONICS CZ.
Magistrát města v zadávacích podmínkách výběrového řízení na dodavatele trolejbusů požadoval vybavit vozidla protipožárním systémem baterií. Ve vozidlech SOR je namontován systém automatického hašení Dafo SV-K Busline, který byl k vidění na veletrhu Czechbus, na kterém také získal jednu z cen GRAND PRIX. V České republice ho nabízí společnost GLASPO TRADE.
Protipožární systém Dafo SV-K je součástí konceptu Dafo SafeEV. Jde inovativní řešení pro potlačení požáru, které nabízí flexibilitu a bezpečnost. Jeho schopnost chránit širokou škálu elektrických a hybridních vozidel z něj činí ideální řešení pro jakékoli vozidlo, které vyžaduje spolehlivou požární ochranu.
Li-Ion baterie představují značné riziko selhání. V důsledku zkratu, přebití, vysokých teplot, mechanického poškození či přehřátí, může dojít k tzv. tepelnému úniku, kdy teplota generovaná uvnitř baterie vystoupá do takové míry, že je schopna prostupovat do okolí, což může vést k rychlému rozvoji požáru, který je obtížné uhasit.
Dafo SafeEV efektivně a bezpečně minimalizuje rizika spojená s požáry v elektrických a hybridních vozidlech. K tomu využívá hasicí prostředek Forrex, které má schopnost účinně tlumit plamen a současně poskytuje dostatečnou chladicí kapacitu pro zpomalení postupu požáru. Ochlazování baterií hraje v tomto případě klíčovou roli a umožňuje bezpečnou evakuaci cestujících. Výhody Forrex lze shrnou následovně. Je nekorozivní, nemrznoucí do -50 stupňů Celsia, odolný proti stárnutí, vodou odstranitelný, šetrný k životnímu prostředí a při běžné manipulaci pro lidské zdraví neškodný. Je dodáván ve škálovatelných nádobách SV-K o objemu 5 až 25 litrů, které jsou v běžném provozu bez tlaku. Systém je natlakován teprve po aktivaci, kdy je do něj vpuštěn dusík, do té doby izolovaný v samostatné, hermeticky uzavřené nádobě. To zvyšuje bezpečnost celého systému a snižuje nároky na jeho kontrolu a údržbu.
Dafo SV-K zároveň vyniká svou vysokou odolností. Byl testován na elektromagnetickou kompatibilitu, vibrace, korozi a teplotní extrémy. To umožňuje jeho použití i v těch nejnáročnějších provozech po celém světě. Pro bezpečné a správné fungování protipožárního systému, doporučuje švédský výrobce jeho každoroční kontrolu autorizovaným technikem. Po 10 letech je nutná úplná výměna Forrex v nádobě SV-K. Životnost celého systému SV-K je pak plánovaná na 15 let, tedy na stejnou dobu jako je životnost většiny používaných vozidel.
Systém lze omezit pouze na detekci, která je realizována prostřednictvím lineárního tepelného detektoru a sensorů CO. Informace je přenášena do palubní desky řidiče, prostřednictvím sběrnice CAN bus. Řidič tak rychle a přehledně získává informaci o případném požáru. Vše je navrženo tak, aby byly splněny různé požadavky zákazníků nebo regulačních předpisů a byla tak zajištěna optimální požární bezpečnost.
Pro svou spolehlivost a kvalitu jsou protipožární systémy Dafo využívány řadou výrobců autobusů, namátkou lze jmenovat např. Iveco, Scania nebo Volvo.
Ve spolupráci s GLASPO TRADE