Trh s autobusy na alternativní pohony v Evropě v roce 2022
Yutong je s 479 registrovanými autobusy v roce 2022 v čele tabulky s počtem elektrických autobusů prodaných v Evropě. Po celém světě prodal 11 966 bateriových autobusů a elektrických s palivovými články.

Na prvním místě v prodeji elektrických autobusů se umístil Yutong. Druhé a třetí místo obsadily opět Alexander Dennis/BYD a Daimler Buses. Iveco Bus a VDL rostou, Solaris po dvou letech v čele trhu s elektrickými autobusy ztrácí.

Reklama

Na prvním místě v prodeji elektrických autobusů se umístil Yutong. Druhé a třetí místo obsadily opět Alexander Dennis/BYD a Daimler Buses. Iveco Bus a VDL rostou, Solaris po dvou letech v čele trhu s elektrickými autobusy ztrácí.

Statistiky o trhu s elektrickými (bateriovými a s pohonem na vodík) a CNG/LNG jako obvykle zpracoval Wim Chatrou z poradenské společnosti Chatrou CME Solutions. Data o registracích pocházejí z oficiálních zdrojů a zahrnují země EU27+Spojené království+ICE+NO+CH.

Trh s elektrickými autobusy v Evropě vloni rostl o 26 %, na 4 152 registrovaných kusů (v roce 2021 to bylo 3 282 s nárůstem o 48 % oproti roku 2020). 30 % evropského trhu městských autobusů je bateriových. Autobusy s alternativním pohonem tvoří přes 62 procent trhu městských autobusů v EU.

Pokud jde o objemy každé alternativní technologie pohonu bylo v roce 2022 registrováno 2 018 hybridních autobusů, 3 274 autobusů na CNG a 99 autobusů na vodík a 4 152 bateriových elektrobusů (kromě trolejbusů). Celkem 9 543 autobusů jezdí na alternativní pohon, tj. 62,5 %.

Jejich podíl vzrostl z 59 % v roce 2021, ale celkový objem klesá, zejména kvůli nižšímu objemu registrací hybridních autobusů (z 3 285 ks v roce 2021 na 2 018 ks v roce 2022, tj.-38,5 %). Trh městských autobusů v loňském roce klesl proti roku 2019 o 14 % (z 15 616 ks na 13 434 ks), stejně tak i celkový objem všech prodaných autobusů, včetně autokarů - z 32 988 vozidel v roce 2019 na 25 658 vozidel v roce 2022 (pokles o 22,2 %).

Trh s elektrickými autobusy

Yutong je lídr s 479 registracemi (+58 % oproti roku 2021), následuje společný podnik BYD-Alexander Dennis s 465 registracemi (+24 %) a Mercedes s 405 registracemi (+21).

Čtvrté Iveco Bus s 347 registrovanými autobusy má stoupající trend (+26 %). Značně posiluje VDL s dvojnásobným počtem registrací: 344. Až na šestém místě je po dvou letech ve vedení polský Solaris se 342 elektrickými autobusy. Pokud se ale podíváme na celé období 2012 – 2022 vedoucí postavení na evropském trhu má stále Solaris s celkovým počtem 1 462 elektrických autobusů a tržním podílem 11,6 %. Následuje BYD (1 410 ks) a VDL (1 313 ks).

Sedmou pozici obsadil čínský BYD s 322 registrovanými autobusy, dále Volvo (232 ks), MAN (230), dalším překvapením jsou další čínští výrobci: Karsan, který z 36 vloni registrovanými e-busy zvýšil svůj podíl na evropském trhu na 135 e-busů a a Golden Dragon se 133 autobusy.

Irizar, Bluebus a Ebusco v roce 2022 prodaly méně elektrických autobusů. Španělský výrobce o 45 %, nizozemské Ebusco kleslo o 40 % (do Berlína měl dodat 90 ks elektrických autobusů, ale z důvodu omezení dodavatelského řetězce začaly dodávky až letos), francouzský Buebus dokázal registrovat 91 e-busů. Van Hool 87 ks.

240 "dalších" registrací zahrnuje podle Wima Chatrou z Chatrou CME Solutions výrobce jako Higer, Rampini, Temsa, Alstom, Scania and 15 dalších.  

Co se týká největších trhů s elektrickými autobusy v roce 2022, jde o stejné země jako v posledních jedenácti letech: Spojené Království je na prvním místě s 685 elektrickými autobusy. Druhé je Německo s celkovým počtem 581 elektrobusů, následuje Francie s 549 kusy. Následují severské země Dánsko, Finsko, Švédsko, Norsko. Dále Rumunsko se 161 autobusy, na těchto vozech má podíl také SOR Libchavy. Do grafu Wima Chatrou se dostala také Česká republika s 26 vozy.

Trh CNG a hybridních autobusů

Absolutní objem autobusů CNG/LNG mírně vzrostl, z 3 088 v roce 2021 na 3 274 v roce 2022 (+6,1 %) a je na stabilní úrovni od roku 2020.  Podíl CNG autobusů v meziměstském segmentu stále roste, z 864 v roce 2021 na 978 v roce 2022 (+ 13%).

Zajímavý je pokles počtu hybridních autobusů z 3 285 na 2 018 ks (-38,5 %).

Trh autobusů s palivovými články

Registrace autobusů s palivovými články v Evropě v loňském roce oproti roku 2021 klesly na 99. Jak je uvedeno výše, nejvíce autobusů na vodík registroval Solaris (54 ks). Yutong se svým typem autobusu na palivové články do Evropy vloni nepronikl.

K 1. lednu 2022 bylo v Evropě v provozu celkem 370 městských autobusů na palivové články. Van Hool je stále lídrem na trhu s celkovým počtem 106 vodíkových autobusů a tržním podílem 28,6 %. Dále Solaris se 104 registracemi (vloni 54) a následuje Wrightbus s celkem 82 autobusy.

Zdroj: Chatrou CME Solutions.

 


Trh s autobusy na alternativní pohony v Evropě v roce 2022
Trh s autobusy na alternativní pohony v Evropě v roce 2022
Trh s autobusy na alternativní pohony v Evropě v roce 2022
Grafy: Wim Chatrou.