V szegedské trolejbusové vozovně v době naší návštěvy probíhala přestavba ex-plzeňských autobusů Škoda 21Ab na trolejbusy.
Druhá část ze seriálu z cest Jana Marka v roce 2008.
Druhá část ze seriálu z cest Jana Marka v roce 2008.
Můžete vydat na podobný výlet v červenci do Skandinávie (s odkazy na předloňské putování západní Evropou). Pokračujeme po opravdu zajímavé cestě do Maďarska v roce 2008 očima Jan Marka..MHD v Szegedu zajišťují dvě společnosti – městský dopravní podnik SZKT a autobusový dopravce Tisza Volán, který zajišťuje i regionální a dálkovou dopravu. Každý z dopravců má např. vlastní barevné provedení vozidel a vzhled jízdních řádů, ale tarif je společný a tržby se rozdělují stanoveným dílem. SZKT provozuje zejména tramvaje a trolejbusy, ale má i autobusy – především pro zajištění náhradní dopravy za elektrickou MHD. Tisza Volán je výhradně autobusový dopravce. Protože jeho městské a příměstské autobusy vypadají téměř stejně, musí mít všechny autobusy MHD za předním sklem kromě linkové orientace i ceduli „HELYIJÁRAT“ – doslova to znamená „místní linka“, ale jde o označení MHD. SZKT je doslova rájem českých vozidel. České výroby je drtivá část vozového parku szegedských trolejbusů – jedná se o vozy Škoda 14Tr, 15Tr, 21Tr a 22Tr. Mnoho vozidel bylo koupeno ojetých a následně podstoupilo různé stupně oprav, modernizací či přestaveb. Zejména přestavby jsou szegedskou specialitou – elektrovýzbroj Cegelec zde již zastavěli do trolejbusů 14Tr a 21Tr a autobusů Volvo 7000, Mercedes-Benz Citaro a Škoda 21Ab.
Szegedská tramvajová doprava působí dosti rozporuplným dojmem. V centru města se tratě rekonstruují, ale na okrajích jsou některé úseky ještě jednokolejné a navíc v bídném technickém stavu. S vozovým parkem je to podobné – najdeme zde skvěle udržované vozy Tatra T6 a KT4 v různých stupních modernizace a vedle nich oprýskané staré maďarské tramvaje FVV, jinak též zvané „Bengáli“. Tuto přezdívku nemají náhodou, neboť jejich provoz je velmi hlučný a neklidný. Jejich technická zastaralost byla značná již v době výroby, takže není divu, že po cca 50 letech provozu dělají dopravci, potažmo městu, již skutečně ostudu. V Szegedu jsou však nezastupitelné kvůli své obousměrnosti. To jsme pocítili zejména při naší návštěvě, neboť většina tramvajové sítě byla kvůli rekonstrukcím mimo provoz a ty úseky, které v provozu zůstaly, vyžadovaly kvůli provizornímu ukončení právě nasazení obousměrných vozů. Tak se stalo, že všechny Tatry stály ve vozovně, zatímco prastaré „Bengáli“ vesele jezdily, a to i vozy, na nichž bylo vidět, že již byly dlouho odstavené.
Z autobusů vlastní SZKT kromě typických Ikarusů 280 také několik nízkopodlažních Ikarusů 417, které byly zakoupeny z německého Wuppertalu. U dopravce Tisza Volán najdeme kromě rozličných typů Ikarusů s pohonem naftovým nebo na zemní plyn také např. vozy Mercedes Citaro.
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Maďarsko - Budapešť.
V szegedské trolejbusové vozovně v době naší návštěvy probíhala přestavba ex-plzeňských autobusů Škoda 21Ab na trolejbusy
Modernizovaný trolejbus Škoda 14Tr
Konečná zastávka Makkosház s autobusy dopravce Tisza Volán a trolejbusy SZKT
Trolejbus linky 7, vjíždějící do areálu tramvajové vozovny, v němž má tato linka svou točnu
Szegedský unikát – autobus Volvo 7000, přestavěný na trolejbus
„Trolejbusová zahrádka“ ve vozovně v Szegedu
Autobus Ikarus 417 se zajímavým osudem – vyroben v Maďarsku, prodán do Německa a jako ojetý koupen zpět do Maďarska
– Prototyp trolejbusu Škoda 22TrAC
Autobus Ikarus 435
Autobus Ikarus 280 s pohonem na zemní plyn
Podobně jako v ČR jsou na starší Karosy řady 700 dosazována čela z řady 900, dostal tento szegedský Ikarus 280 čelo s designem novější verze
Modernizovaná verze Ikarusu 260
Tento trolejbus Škoda 14Tr pochází ze Zlína a byl modernizován dosazením elektrovýzbroje Cegelec
Jeden z autobusůMercedes-Benz Citaro přestavěných na trolejbusy
Dálkové vozy dopravce Tisza Volán
Dálkový Ikarus 250 dopravce Tisza Volán
Dvoudveřový příměstský Ikarus 260
Novější verze příměstského Ikarusu s motorem vzadu
Ikarus řady 300 na podvozku Volvo
Historická tramvaj ve vozovně
Tramvaj Tatra KT4D, odkoupená z Německa
Tramvaj Tatra T6
Stará tramvaj, upravená jako restaurace. Linková orientace je autentická – v minulosti touto ulicí skutečně jezdila tramvajová linka 7
Stará tramvaj FVV na konečné zastávce Fonógyári út
Na této tramvaji FVV je vidět, že před výlukou, která si vyžádala její nasazení, již zřejmě dlouho nejezdila

Na Kutnohorsku se mohou těšit na 12 elektrobusů


